Nieskategoryzowane

Kampania edukacyjna na rzecz picia wody

Środa, 05 sierpnia 2009
We wrześniu br. ruszy ogólnopolska kampania edukacyjna „Mamo, Tato, wolę wodę!", której celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie dziecka oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. Organizatorem akcji jest Żywiec Zdrój S.A. Patronat merytoryczny nad programem objęły Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka, a patronat honorowy - Ministerstwo Zdrowia.

Rodzice starają się zapewnić swoim dzieciom wszystko to, co według nich jest najlepsze - inwestują w ich edukację, dbają o ich schludny wygląd, pokazują im świat. Niestety w natłoku codziennych obowiązków często zapominają, że rodzina jest też idealnym miejscem nauki prozdrowotnego stylu życia, że kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych to również inwestycja - w zdrowie dzieci, to szansa na zapobieganie wielu chorobom, w tym coraz powszechniejszej nadwadze i otyłości.

- Szacuje się, że słodzone napoje i soki stanowią 20 proc. dziennej dawki energetycznej. Oznacza to, że 1/5 spożywanych kalorii pochodzi nie z pożywienia, a z napojów. Dotyczy to szczególnie dzieci szkolnych - słodkie napoje są głównym źródłem cukru i zbędnych kalorii w ich diecie. Taki nawyk wiąże się z 60 proc. większym ryzykiem rozwoju otyłości, gdyż są to kalorie w formie płynnej - łatwo dostępnej i przyswajalnej. Gdyby udało się ten nawyk zmienić, miałoby to znaczący wpływ na stan zdrowia polskich dzieci - mówi Agnieszka Tokarek-Nowicka, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju oraz Komunikacji Zewnętrznej w Żywiec Zdrój S.A. - Dlatego też postanowiliśmy aktywnie włączyć się w kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych naszych dzieci poprzez ogólnopolską kampanię edukacyjną „Mamo, Tato, wolę wodę!".

Program powstał z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodzicach. Jego nadrzędnym celem jest zachęcenie dzieci do picia wody i uczenie prawidłowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat, bowiem zdrowy styl życia, w tym aktywność fizyczna i racjonalne odżywianie, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i właściwego przebiegu procesu nauczania.

Popularyzacja wśród dzieci picia wody o właściwej jakości zdrowotnej to przede wszystkim „misja" dla rodziców, ale także zadanie dla placówek edukacyjnych. Środowisko przedszkolne i szkolne jest niezmiernie ważnym miejscem kształtowania właściwych postaw i nawyków, dlatego w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie cyklu lekcji w 1100 przedszkolach i 1100 szkołach w 40 miastach w Polsce. Ich założeniem jest zwiększenie wiedzy dzieci, na temat zasad prawidłowego żywienia oraz wpływu wody na życie i zdrowie człowieka. Informacje o wodzie oraz zdrowym stylu życia dzieci zdobywać będą w towarzystwie Zdrojka - sympatycznego wodnego ludzika. Razem z nim odkryją skąd pochodzi woda, poznają jej właściwości i zastosowanie.

- Warto pokazywać wodę w wielu aspektach, ciekawym kontekście, mówić o tym, jakie znaczenie ma dla nas i otaczającego świata. Woda jest ciekawa, daje wiele możliwości, ma wiele zastosowań. Woda to także radość i zabawa, dlatego też edukacja najmłodszych powinna być z nią połączona. Dzieci bardzo lubią bawić się wodą - nie tylko nad morzem czy jeziorem, ale również w domu. Mogłyby bez końca siedzieć w kąpieli w wannie czy godzinami przelewać wodę z jednego naczynia do drugiego. Zabawy te mają aspekt relaksujący i edukacyjny - pomagają poznać pojęcie objętości, związek pojemności naczynia z jego wielkością i kształtem - mówi Anna Kosk, doświadczony pedagog, psycholog i dyrektor Przedszkola Integracyjnego nr 247 na warszawskim Żoliborzu. - Zachęcajmy dzieci do picia wody poprzez dobry przykład i zabawę, to najskuteczniejsze sposoby.

W akcję, której organizatorem jest Żywiec Zdrój S.A., włączyło się wiele uznanych instytucji. Patronat honorowy nad akcją edukacyjną w szkołach i przedszkolach objęło Ministerstwo Zdrowia, a patronat merytoryczny Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka. Materiały edukacyjne kampanii uzyskały pozytywną opinię rzeczoznawców Ministerstwa Edukacji Narodowej. W program zaangażowała się również TVP 2, która objęła patronat medialny nad projektem. Akcję wspierają także sieć sklepów Smyk.

5 września od godz. 11.00 w Złotych Tarasach w Warszawie odbędzie się event inaugurujący Kampanię „Mamo, tato wolę wodę!", a informacje o MTWW będą na stronie http://www.mamanaczasie.pl

(maj)

tagi: woda , kampania , Żywiec Zdrój ,