.
Duży i jednocześnie całkiem mały.
Generalnie Atego jest kompaktową i ekonomiczną ciężarówką o przejrzystej konstrukcji - przeznaczonej głównie do transportu dystrybucyjnego. Dzięki swoim wymiarom, Atego bez problemu mieści się w ciasnych uliczkach i drogach dojazdowych, a dopracowany układ hamulcowy ułatwia jazdę w miejskich korkach. Także nisko położone wejście zapewnia wygodę kierowcy przy wchodzeniu i wychodzeniu z kabiny. Dostępna w opcji technologia BlueTec® spełnia wymogi Euro 5 i umożliwia wykorzystanie regulacji dopuszczających wyjątki od zakazów jazdy w nocy lub w centrach miast. Jak podaje producent, Atego jest idealną, zwrotną ciężarówką, która dobrze poradzi sobie w ciasnych uliczkach miasta i na niewielkich placach i wszędzie tam, gdzie liczy się każdy centymetr.
Oszczędny i ekologiczny
Wiele czynników wspomaga ekonomiczność Atego. Należą do nich niewątpliwie oszczędne, 4- i 6-cylindrowe silniki rzędowe, wyposażone na życzenie w technologię Blue-Tec oraz spełniają normę Euro 5. Dzięki niej zakazy wjazdu do centrów miast lub stref ochrony środowiska nie będą problemem w niektórych miejscach, a eksploatacja ciężarówki okaże się dla właściciela bardzo nadzwyczaj ekonomiczna. System sterowania pracą silnika Telligent optymalizuje gospodarowanie paliwem, a dostosowanie do rodzaju eksploatacji zestawienia skrzyni biegów i osi wspomagają oszczędną stopniową skrzynię biegów (osiem stopni + bieg pełzający), która dzięki swym przełożeniom umożliwia precyzyjne manewrowanie przy małych prędkościach na biegu wstecznym i pełzającym.
Do wyboru mamy również kilka rodzajów podwozia: ciężarowe, ciężarowe z zawieszeniem pneumatycznym oraz ciężarowe z niską ramą. Wszystkie te typy charakteryzują się innymi parametrami, jeżeli chodzi o rozstaw osi, dopuszczalny nacisk na oś przednią i tylną, dopuszczalną masę całkowitą oraz dopuszczalną masę całkowitą całego zestawu, dlatego ważne jest, aby dobrać pojazd odpowiedni dla wykonywanych działań i charakteru firmy. Minimalny rozstaw osi wynosi 3020mm, a maksymalny 5420mm i uzależniony jest od wybranego rodzaju podwozia.
Co jest bardzo ważne dla firm, które zajmują się np. codziennym dostarczaniem świeżej żywności, Atego dostępne jest również w nieco "odchudzonej" do 11 990 kg DMC wersji, która pozwala na bezproblemowe poruszanie się tym pojazdem podczas weekendów oraz ograniczeń temperaturowych i lokalnych, gdyż takowe ograniczenie dla pojazdów ciężarowych wynosi 12 ton DMC.
Wnętrze Atego
Po wyborze silnika, skrzyni biegów, rodzaju podwozia czy też zawieszenia przyjdzie czas na wybranie odpowiedniego dla swoich potrzeb rodzaju kabiny oraz wariantu kokpitu.
Dla pojazdów użytkowanych przede wszystkim w ruchu miejskim doskonałym rozwiązaniem jest kabina kierowcy typu S. Jest to kabina przestronna wewnątrz, natomiast na zewnątrz kompaktowa, czyli pasuje idealnie do dostaw miejskich. Jej standardowym wyposażeniem jest nisko położone wejście i szeroko otwierane drzwi ułatwiające wchodzenie i wychodzenie. Szyba przednia zapewnia dobrą widoczność, natomiast elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne gwarantują dobrą widoczność do tyłu. Zgodnie z wymogiem ustawowym z dnia 26.01.2007, Mercedes-Benz zamontował dodatkowo w swojej ciężarówce podgrzewane lusterko przednie, umożliwiające obserwację z fotela kierowcy obszaru przed kabiną, dzięki czemu pole widzenia kierowcy znacznie się zwiększa. Kolejną opcją jest kabina kierowcy typu L, która oferuje dużo miejsca w środku. W wyposażeniu standardowym jest wygodne dolne łóżko standardowe o szerokości 68,5 centymetrów. Innym wariantem jest kabina kierowcy typu S z przedłużeniem ściany tylnej. Daje ona kilka cennych centymetrów więcej, a co za tym idzie poczucie jeszcze większej przestrzeni. Komfort podnoszą ponadto dodatkowe półki znajdujące się za siedzeniami.
Nad szybą przednią umieszczony został nowy tachograf cyfrowy. Obok znajdziemy półki - m.in. do montażu radia czy systemu nawigacyjnego. Cała przestrzeń została tak ukształtowana, aby wszystko było w zasięgu ręki kierowcy. Bardzo zdrowe są ergonomiczne fotele, dzięki którym jazda nie zmienia się w mękę, a wykonywanie zawodu nie niesie ryzyka utraty zdrowia.
Dla potencjalnego nabywcy ważnym argumentem jest również mnogość wariantów kokpitów Atego. W ofercie dostępne są trzy warianty: kokpit dalekobieżny, kokpit dystrybucyjny oraz kokpit komfortowy. Deska rozdzielcza i półki w opcji dystrybucyjnej kokpitu zostały tak skonstruowane, aby umożliwiać wygodne przejście na stronę pasażera. Jeżeli zależy nam na wielu półkach i schowkach, najlepszym rozwiązaniem będzie kokpit dla transportu dalekobieżnego. Rozbudowana deska rozdzielcza zawiera dodatkowe duże półki, w których znajdzie się miejsce na wszystko, co kierowca powinien mieć pod ręką: długopisy, dokumenty, książkę przejazdów itp.. Natomiast kokpit komfortowy, który dostępny jest w połączeniu z określonymi wariantami wyposażenia dzięki wysuniętej półce pod deską rozdzielczą, oferuje jeszcze więcej miejsca na różne przedmioty, jak dokumenty, okulary przeciwsłoneczne czy inne rzeczy, które powinny być pod ręką.
Podsumowanie
Atego jest zwinną ciężarówką, która dobrze poradzi sobie zarówno w ciasnych uliczkach miasta, na niewielkich placach, jak i w krajowych lub międzynarodowych przewozach lekkich towarów. Dobra widoczność oraz stosunkowo łatwe wsiadanie i wysiadanie z kabiny powoduje, że ten Mercedes doskonale sprawdza się w lekkiej dystrybucji miejskiej. Dzięki aż 31 typom, 7 klasom mocy oraz 4 rodzajom kabin każdy potencjalny klient z pewnością dobierze odpowiednią wersję Atego, tak, aby jak najlepiej dopasować ją do charakteru swojej działalności.
Prezentowane na zdjęciach auto to model Atego 1224 L/4X2, o mocy 175 kW (238 KM) i pojemności silnika 6374.0 cm3. Rozstaw osi wynosi w nim 4760 mm, a jego ładowność 5245 kg. Posiada opcjonalną zabudowę kontenerową firmy Plandex o wymiarach 7100 x 2550 x 2500 mm, wraz ze składaną windą BÄR o nośności 1500 kg.
Tomasz Masal
tagi: Mercedes , Mercedes Benz , Mercedes Atego , Atego ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...