Direct search, czyli metoda bezpośredniego dotarcia do kandydata, staje się niezbędnikiem w pracy rekrutera. Umożliwia samodzielne wyszukanie kandydatów, których pozyskanie jest wyzwaniem na aktualnym rynku pracownika. W tym celu pracodawcy korzystają z Wyszukiwarki Kandydatów GoldenLine - w III kwartale 2018 roku za jej pośrednictwem rekruterzy wysłali 107 153 wiadomości do osób posiadających profil zawodowy na GoldenLine, co wskazuje na 1,5% wzrost w porównaniu do II kwartału 2018 roku. Najczęściej poszukiwani byli specjaliści z obszarów IT, Inżynieria, Sprzedaż i Obsługa Klienta.
Kogo szukali rekruterzy za pomocą Wyszukiwarki Kandydatów?
Metoda ditect search jest coraz chętniej wybierana przez rekruterów, przede wszystkim dzięki możliwości dotarcia do kandydatów pasywnych i znalezienia tych najlepszych, kontroli nad jakością kandydatów oraz poufności, jaką nadaje procesowi rekrutacyjnemu (badanie GoldenLine "Efektywność narzędzi rekrutacyjnych", maj 2017). Bezpośrednie dotarcie do potencjalnych pracowników na GoldenLine ułatwia pracodawcom Wyszukiwarka Kandydatów. W III kwartale 2018 roku wiadomość od rekrutera otrzymały 107 153 osoby posiadające profil zawodowy w serwisie. Jak wynika z analiz GoldenLine, w III kwartale 2018 roku wśród osób, które otrzymały wiadomości od rekrutera, 11% miało zaznaczoną na profilu specjalizację IT-Rozwój oprogramowania. Na drugim miejscu znaleźli się kandydaci z zaznaczoną specjalizacją Inżynieria (stanowili 10% osób, które otrzymało propozycję pracy od rekrutera), a na trzecim - ze specjalizacją Sprzedaż (9% otrzymujących propozycje pracy). Tuż za podium uplasowały się osoby o specjalizacji Obsługa klienta (8% osób, które otrzymało propozycję pracy od rekrutera). Kandydaci mogą zaznaczyć na profilu więcej niż jedną specjalizację.
Wiek poszukiwanych pracowników
Jak wynika z danych GoldenLine wśród osób, które dostały wiadomość od rekrutera, 47% jest w wieku 27-37 lat. 16% osób, które dostały wiadomość od rekrutera, jest w wieku 38-47 lat. Na trzecim miejscu uplasowały się osoby w wieku 23-26 lat - 8% osób, które otrzymały wiadomość od rekrutera, znalazło się w tym przedziale wiekowym.
Z jakich województw pochodzą najczęściej poszukiwani pracownicy?
Wiadomość od rekrutera otrzymały przede wszystkim osoby zamieszkałe w województwie mazowieckim (21%), śląskim (11%), dolnośląskim (9%), wielkopolskim (8%) oraz małopolskim (6%). Najwięcej pracowników poszukiwanych jest w dużych ośrodkach miejskich i aglomeracjach, takich jak Warszawa (16%), Wrocław (6%), Poznań (5%) czy Kraków (4%).
Specjalizacja, umiejętności oraz znajomość języków obcych - kogo szukali rekruterzy?
Jak wynika z analiz GoldenLine, większość kandydatów, którzy otrzymali wiadomość od rekrutera, posiada umiejętność obsługi pakietu Microsoft Office oraz prawo jazdy kat. B. Pozostałe często występujące umiejętności to m.in. znajomość programu AutoCad, a także języków programowania (przede wszystkim JavaScript, Java, SQL). Istotną rolę odgrywały również umiejętności miękkie. U osób, które otrzymały wiadomości od rekruterów, pojawiają się najczęściej takie kompetencje jak project management, zarządzanie zespołem, obsługa klienta czy negocjacje.
Dla rekruterów istotny jest również poziom znajomości języka obcego. Wśród 107 153 osób, które otrzymały wiadomość bezpośrednio od pracodawcy, 65% włada językiem angielskim na poziomie podstawowym, dobrym lub biegłym. Innym często występującym językiem jest język niemiecki (zna go 23% użytkowników, którzy otrzymali wiadomość od rekrutera) oraz rosyjski (9% użytkowników). Język francuski zna 6% osób, które dostały zaproszenie do procesu rekrutacji, zaś 4% zna język hiszpański.
Kogo szukali rekruterzy za pośrednictwem ogłoszeń o pracę?
Jak wynika z analiz GoldenLine, w trzecim kwartale 2018 roku pracodawcy zamieścili w serwisie GoldenLine 10 240 ogłoszeń. Większość z nich została skierowana do kandydatów zamieszkujących województwo mazowieckie (23%), śląskie (12%), dolnośląskie (10%), małopolskie (9%) oraz do tych mieszkających za granicą (8%).
W największej liczbie ofert pracy mogły wybierać osoby pracujące w obszarze Produkcja - dedykowanych im było 24% ze wszystkich opublikowanych ogłoszeń. Na kolejnych miejscach znalazły się: Sprzedaż (15%), Obsługa klienta/Call Center (13%), Inżynieria/Elektronika/Technologia (11%), Informatyka/Programowanie (10%), oraz Praca fizyczna (9%).