Auto

Vito Univan - wiele możliwości

Czwartek, 18 czerwca 2009
W dzisiejszych czasach nie sposób prowadzić działalności gospodarczej bez samochodu. Często musi to być samochód dostawczy, jednak nie każdego przedsiębiorcę stać na jednoczesne utrzymywanie auta prywatnego i firmowego. Jednym z możliwych rozwiązań połączenia obydwu funkcji jest wszechstronny samochód -  Mercedes Vito w wersji Univan.

Nowy model tego znanego z polskich ulic samochodu wszedł do sprzedaży jesienią 2003 roku i jest następcą modelu przedstawionego po raz pierwszy w 1995 roku. W stosunku do modelu poprzedniego, odświeżono w nim stylistykę nadwozia i wnętrza kabiny oraz dodano bogatsze wyposażenie. Vito oferowane jest na polskim rynku w kilku wersjach - furgon, univan oraz kombi i trzech długościach nadwozia - 4748, 4993 i 5223 mm. Nabywca ma do wyboru również dwa rozstawy osi (3200 i 3430 mm) i dwie wysokości dachu pozwalające uzyskać od 4,65 do 6,49 mł przestrzeni ładunkowej.

 

 

Ludzie czy ładunek?

 

Długość przestrzeni ładunkowej w Univanie wynosi od 1400 do 1870mm, co w przypadku wszystkich trzech długości pojazdu daje wystarczająco dużo miejsca na załadowanie dużej ilości towaru do zaopatrzenia sklepu. Różne konfiguracje tego modelu dają nam możliwość uzyskania do 2,66m3 powierzchni ładunkowej oraz przewożenia materiałów o długości od 2224 mm do 3099 mm. Szerokość załadunkowa Vito pomiędzy wnękami kół wynosi 1277 mm, co pozwala na spokojne załadowanie europalety. Wersja furgon (6,49 m3) pomieści ich nawet trzy, jedna za drugą, a ich załadowanie odbywać się może zarówno poprzez tylne drzwi dwuskrzydłowe, jak i boczne drzwi przesuwne z prawej strony nadwozia. Są wystarczająco szerokie, aby w załadunku mógł nam pomóc wózek widłowy. Testowane auto zaprojektowane zostało do przewozu 5 osób na dwóch rzędach siedzeń + ładunku w tylnej części. Przestrzeń pasażerska od ładunkowej została wyraźnie oddzielona ścianką działową, wyposażoną w szerokie okno. Zwiększa ona komfort i bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i ładunku znajdującego się z tylnym rzędem siedzeń.

 

 

Nowoczesne wnętrze

Wnętrze Vito wygląda bardzo przyjemnie. Deska rozdzielcza wykonana jest z dobrej jakości materiałów, a wszystkie przyciski i pokrętła są rozmieszczone bardzo logicznie. Dźwignia zmiany biegów umieszczona została w centralnym miejscu deski rozdzielczej, co umożliwia bezproblemowe przejście z fotela kierowcy na fotel obok lub do tyłu. Obok dźwigni zmiany biegów umieszczono wysuwaną półkę z uchwytem na napoje i popielniczką. Powyżej konsoli, na podszybiu znajduje się wygodna, zamykana półka, która pomieści różne dokumenty i faktury, a w kokpicie po stronie pasażera znajdziemy jeszcze podświetlany, zamykany schowek. Do tego dochodzą jeszcze pojemne kieszenie w drzwiach. To wszystko daje nam sporo miejsca na różnego rodzaju materiały i dokumenty potrzebne do codziennej pracy.

 

Tylni napęd

 

 

Bardzo ważną różnicą pomiędzy starym a nowym modelem Mercedesa Vito jest przeniesienie napędu z przodu na tył, dzięki czemu zwiększyła się skrętność przednich kół, a co za tym idzie - znacznie zmniejszyła się średnica zawracania. Poprawiła się dodatkowo przyczepność przy ruszaniu, szczególnie pod większym obciążeniem.

 

 

Do testów redakcyjnych otrzymaliśmy Mercedesa z jednostką napędową o oznaczeniu 111 CDI - 4-cylindrowy turbo Diesel o pojemności 2148 cm3, mocy 85kW/116KM, z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Moc ta w zupełności wystarczy, aby poruszać się „Vitkiem" po mieście, ale nie powinno jej również zabraknąć w trasie np. przy wyprzedzaniu. Można powiedzieć, że jak na tę klasę auta silnik jest w miarę oszczędny. Podczas testów w mieście spalanie nie przekraczało 12l, natomiast na trasie, na przebycie 400km auto potrzebowało około 34 litrów paliwa (8,5l/100km). Podobnie jak nadwozie, silniki również możemy dopasować do własnych potrzeb. Mercedes proponuje tu aż siedem różnych jednostek - począwszy od najtańszego, 95 konnego 109 CDI, poprzez jednostki z napędem na cztery koła: 111 CDI 4x4 (109KM) i 115 CDI 4x4 (150KM), a kończąc na widlastym silniku V6 o mocy aż 258KM.

 

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy i podróżujących z nim pasażerów to standardowe wyposażenie Vito obejmuje m.in. trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów, duże tarcze hamulcowe, ABS, ASR, elektroniczny rozkład siły hamowania oraz wspomaganie układu hamulcowego przy gwałtownym hamowaniu BAS. Standardowo znajdziemy również system ESP. Zabezpieczenie auta stanowi zamek centralny sterowany z pilota oraz fabryczny immobilizer.

 

 

Ceny

 

Ceny Mercedesa Vito w wersji Univan uzależnione są przede wszystkim od rodzaju nadwozia i wybranego silnika. I tak np.: Vito Univan z silnikiem 109 CDI, o standardowej długości możemy kupić już za 78.500zł netto. Testowany model (111CDI w wersji długiej) kosztowałby nas ok. 84.800zł.

 

 

Tomasz Masal

 

tagi: VITO , Mercedes , Vito Univan , Auto test vito , vito test , mercedes vito univan test ,