Widoczność produktów impulsowych jest kluczowa aby wywołać potrzebę zakupu. Po przekroczeniu progu sklepu konsument potrzebuje chwili by przystosować się do nowego otoczenia. Ze względu na zbyt dużą ilość bodźców (zmienia się otoczenie w jakim się znajduje – temperatura, oświetlenie, dźwięki, kolory jakie do niego dochodzą) jest przez chwilę zdezorientowany i nie podejmuje decyzji o zakupie. Dlatego ważne jest by przy wejściu do sklepu umieszczać produkty, które wywołają zainteresowanie kupującego. Dobrym przykładem są wieże promocyjne z ofertą znanych marek w obniżonej cenie, co pozwoli na zwrócenie uwagi i zatrzymanie shoppera przy tych ekspozycjach. Wchodząc do sklepu klient może od razu sięgnąć po te produkty lub ich widoczność podświadomie wywoła potrzebę zakupu wystawionej kategorii, jednakże decyzja o zakupie nie zostanie jeszcze podjęta.
Półka regularna jest głównym miejscem ekspozycji słonych przekąsek. Ze względu na dużą złożoność i różnorodność tej kategorii poprawna ekspozycja nie jest łatwa. Jak więc atrakcyjnie i czytelnie zaprezentować produkty by zwiększyć swoje zyski, zachować porządek na półce i przyciągnąć wzrok shoppera?
Dodatkowa ekspozycja słonych przekąsek możliwa jest w pobliżu produktów komplementarnych takich jak napoje, soki, piwo a także mocniejszy alkohol. Produkty, jakie idealnie pasują w tej strefie to słone paluszki (np. Lajkonik 70 g) , mniejsze paczki chipsów (Crunchips Papryka 25 g lub Ser-Cebula 27 g) oraz chrupek (np. Monster Munch 50 g), a także orzeszki (Lorenz Orzeszki ziemne w puszce 140 g), które chętnie są konsumowane z alkoholem. Praktycznym rozwiązaniem są słone przekąski w małych gramaturach oferowane na paskach, a także brandowane ekspozytory, doczepiane do półki regularnej np. na chipsy w tubach Chipsletten. Pamiętajmy jednak by dodatkowe narzędzia umieszczać tak, by nie zasłaniały one produktów półki regularnej. Gdy w alejce obok napojów, soków lub piwa jest wystarczająca ilość miejsca – to jest to idealne miejsce na wstawienie display’ów, a także stojaków z chipsami czy też chrupkami. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze więcej znaczy lepiej – umieszczaj dodatkowe lokalizacje produktowe tylko w szerokich alejkach, by nie ograniczać swobody poruszania się kupującego.
Mniejsze gabarytowo słone przekąski można eksponować także w strefie przykasowej, gdzie kupujący często wkłada do koszyka jeszcze produkty impulsowe. Można je sprzedawać ze zwykłych, zazwyczaj mniejszych regularnych kartoników, ale także ze specjalnych ekspozytorów zwracających uwagę osób stojących przy kasie, np. tzw. zjeżdżalnie dla Nic Nac’s. Dodatkowo – by jeszcze bardziej zwrócić uwagę – można dodawać materiały POS, takie jak np. wobblery komunikujące nowość, promocję lub obniżkę cenową.
Zastosowanie wyżej wymienionych sprawdzonych praktyk jest szczególnie ważne podczas szczytu sprzedaży, związanym z wydarzeniami sportowymi oraz okresem urlopowym, kiedy rośnie waga handlu tradycyjnego. Pamiętajmy również, że Polacy to wierni kibice football’u, którzy chętnie konsumują słone przekąski podczas oglądania meczów!
Małgorzata Kopeć
Specjalista ds. Zarządzania Kategorią
The Lorenz Bahlsen Snack-World