Niesamowity zasięg futbolu i jego popularność wśród wielu narodów i kultur na całym świecie czyni go niezrównanym pod względem wartości dla mediów i reklamodawców. Z badania Nielsena przeprowadzonego na 18 głównych rynkach wynika, że piłka nożna skupia zainteresowanie ponad 40% populacji, zostawiając najbliższych rywali daleko w tyle. Dla telewizji oznacza to ogromne widownie, dla mediów społecznościowych napływ followersów i wzmożone zaangażowanie użytkowników, przekraczające aktywność na profilach gwiazd muzyki czy telewizji. Christiano Ronaldo ma obecnie więcej followersów w mediach społecznościowych niż Beyonce czy Selena Gomez. Imprezy takie jak Mistrzostwa Świata w Rosji to szczególnie czas eksplozji aktywności w mediach społecznościowych, nie tylko ze strony piłkarzy, ale również sponsorów, marketerów, drużyn i wielu innych uczestników konkurujących o główną nagrodę tych mistrzostw- publiczność.
Marki angażują coraz większe budżety w swoją widoczność podczas imprez futbolowych, jako że jest to praktycznie inwestycja o pewnym zwrocie. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Nielsena, fani futbolu, często uważani za wrogich komercjalizacji tego sportu, wykazują większą akceptację i zrozumienie dla sponsoringu niż cała populacja. Prawie 57% osób zainteresowanych piłką nożną przyznaje, że firmy zaangażowane w sponsorowanie futbolu zyskują na opinii w ich oczach.
Piłki nożnej nie omijają również niektóre z najważniejszych trendów, które widoczne są obecnie na rynkach całego świata, jak na przykład coraz silniejsze równouprawnienie oraz bum na gry komputerowe. Z roku na rok rośnie popularność sportów kobiecych oraz zaangażowanie kobiet w kibicowanie. Mimo, że jedynie 31% kobiet deklaruje zainteresowanie futbolem, 70% z nich uważa Mistrzostwa Świata za „bardzo atrakcyjne”. Jest to więc okazja dla futbolu na zwiększenie swojego zasięgu wśród tej grupy.
Natomiast marki takie jak EA Sports czy FIFA wykorzystują popularność piłki nożnej rozwijając różne formaty sportów elektronicznych. Gry wideo stały się jednym z głównych punktów styku między fanami futbolu i samym sportem. Gra FIFA jest globalnym fenomenem, według danych Nielsena z 2018 roku, 66% aktywnych gamerów w Stanach Zjednoczonych i 83% w Wielkiej Brytanii jest świadomych istnienia tej gry.
Futbol ciągle ewoluuje i zmienia się, adaptując się do nowych trendów globalnych i postępujących oczekiwań fanów. Mając pozycję największego sportu świata nie może spocząć na laurach, ponieważ konkurencja ze strony innych sportów jest ogromna. Kluczowym jest więc dobre wykorzystanie imprez takich jak Mistrzostwa Świata aby umacniać swoją pozycje i jeszcze poszerzać swój zasięg.
Cały raport znajduje się pod linkiem:
http://www.nielsen.com/us/en/insights/reports/2018/world-football-report.html#