Nieskategoryzowane

Polscy przedsiębiorcy nie boją się kryzysu

Środa, 20 maja 2009
PKPP Lewiatan podał wyniki przeprowadzonych kwietniowych badań, dotyczących wpływu kryzysu na małe i średnie przedsiębiorstwa, również z sektora branży spożywczej i przetwórstwa spożywczego oraz aktualnego stanu wykorzystania funduszy strukturalnych w tychże firmach.

Badania wskazują, że firmy mimo spowolnienia gospodarczego chcą inwestować w rozwój, taką chęć deklaruje 41 procent badanych, a 29 procent z nich takie plany inwestycyjne już posiada. W sytuacji, gdy kryzys realnie już był widoczny tylko 2 procent firm zrezygnowało ze swoich wcześniejszych planów rozwojowych.


Okazuje się, że pomimo przekonania większości firm - 51 proc. o tym, że obecnie bardzo ryzykowne jest wprowadzanie innowacji do firm, to tylko 3 proc. firm całkowicie rezygnuje z inwestycji w nowe technologie, a tylko 6 proc. w kapitał ludzki.


Firmy, które podejmują ryzyko inwestycji to głównie duże przedsiębiorstwa, jest ich 46 procent. Na uwagę zasługuje fakt, że 70 proc. przedsiębiorstw, w których kobiety stoją na czele lub są w składzie zarządu, są najbardziej zdecydowane na wprowadzenie innowacji.


Badania wskazują, że głównym źródłem finansowym nowych inwestycji są w 80 procentach środki własne. Jednocześnie przedsiębiorcy chętniej korzystają ze środków unijnych, gdyż obecnie z tej „poduszki" finansowej skorzystało 71 procent firm. 75 procent przedsiębiorców deklaruje, że będą ubiegały się o środki unijne na przyszłe inwestycje.


Statystyki jasno wskazują, że polscy przedsiębiorcy świetnie radzą sobie w tym trudnym okresie, a widmo negatywnych skutków kryzysu nie jest im straszne.


Badanie zostało przeprowadzone przez TNS OBOP metodą wywiadów kwestionariuszowych wśród 515 firm z sześciu sektorów. W grupie przedsiębiorstw z sektora „produkcja" znalazły się firmy z takich branż jak spożywcza i przetwórstwo spożywcze.




(MN)

tagi: przedsiebiorcy , małe i średnie firmy , badania ,