Shop Doctor

E-commerce, czyli alternatywne formy sprzedaży

Poniedziałek, 15 stycznia 2018 HURT & DETAL Nr 01/143. Styczeń 2018
Eksperci są zgodni, że rynek alternatywnej formy sprzedaży jaką jest e-commerce nasycił się, a właściciele sklepów internetowych i platform handlowych muszą pomyśleć o innowacyjnym podejściu do klienta. Sam towar i cena, która jest podobna w wielu sklepach nie robi już na wirtualnym kliencie wrażenia. Oczekuje czegoś więcej. Czy jednak rynek e-commerce w sektorze spożywczym jest rzeczywiście nasycony? Wyniki badań wskazują zdecydowanie, że polski internauta nie przekonał się wciąż do spożywczych sklepów internetowych. A to świadczy tylko o tym, że przed zakupami spożywczymi robionymi przez internet jest duży potencjał rozwoju. Rozpoczynając cykl „e-commerce”, prezentujemy polski rynek e-commerce, który powstał na podstawie badania przeprowadzonego w kwietniu 2017 roku, w formie raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”.
1_1.jpg
W całej grupie kupujących online, odzież, dodatki, akcesoria oraz książki, płyty, filmy, to dwie zdecydowanie najbardziej popularne kategorie zakupowe. Aż 70% badanych wskazuje właśnie te produkty, jako kupione w przeszłości. Kupujący online mają generalnie bardzo dobrą opinię o robieniu zakupów przez internet. Zakupy online są przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu, niż kupowanie w sklepach tradycyjnych. Problemami, na które najczęściej natrafiają kupujący online są: długie oczekiwanie na dostawę, wysokie koszty dostawy oraz natrętne reklamy produktów, już wcześniej obejrzanych przez kupujących. Opinie o danym sklepie internetowym są aż dla połowy kupujących najważniejszym źródłem wiarygodności takiego sklepu.

Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu

Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów, jest zdecydowanie marka Allegro (71%). Dla tej samej kategorii, ale wśród serwisów zagranicznych, najczęściej wskazywany jest serwis Aliexpress, rozpoznawany spontanicznie przez 26% spośród tych, którzy dokonali zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich 6-miesięcy. Liderem serwisów internetowych sprzedających artykuły spożywcze jest marka Tesco. Wymienia ją spontanicznie 19% badanych, co jednocześnie pokazuje, że ta kategoria produktowa jest stosunkowo słabo znana i wiązana z konkretnymi stronami/serwisami internetowymi. W kategorii perfumerie/ drogerie internetowe kilka marek osiągnęło zbliżony poziom spontanicznych wskazań respondentów. Są to marki Rossman (16%), Douglas (11%), iPerfumy (9%) oraz Sephora (8%). Wszystkie te marki są istotnie lepiej rozpoznawane przez kobiety niż przez mężczyzn.

Znajomość spontaniczna serwisów internetowych sprzedających artykuły spożywcze

Wymień do trzech nazw serwisów internetowych sprzedających artykuły spożywcze, które przychodzą Ci na myśl w pierwszej kolejności. Dane w %
2_1.jpg

Znajomość spontaniczna perfumerii / drogerii internetowych

Wymień do trzech nazw perfumerii / drogerii internetowych,
które przychodzą Ci na myśl w pierwszej kolejności. Dane w %
3_1.jpg


Informacja o badaniu
Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online.
Badanie zostało zrealizowane przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90% polskich internautów. Analizie poddane zostały wywiady pochodzące od 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. W celu zagwarantowania wysokiej jakości danych, w analizie uwzględnione zostaną tylko ukończone ankiety.


tagi: E-commerce , alternatywne formy sprzedaży , konsument , rynek ,