Shop Doctor

Czy sklepy małoformatowe mogą być konkurencyjne cenowo?

Piątek, 15 września 2017 HURT & DETAL Nr 09/139. Wrzesień 2017
Porównanie cen przykładowego koszyka zakupowego w różnych formatach handlu
Zaletą zarówno sklepów małoformatowych, jak i supermarketów, hipermarketów czy dyskontów jest wygoda. Te pierwsze znajdują się zazwyczaj blisko miejsca zamieszkania konsumenta, z kolei duże placówki oferują większy wybór towarów w jednym miejscu. Jak kształtuje się sytuacja z cenami promocyjnymi w obu tych formatach? Czy konsument zawsze oszczędza pieniądze wybierając hipermarket? A może sklepy małoformatowe są konkurencyjne cenowo, lub nawet tańsze?

Firma badawcza FOCUS Research International (FOCUS) zbadała to zagadnienie pod kątem cen promocyjnych w gazetkach handlowych. Dane do analizy zostały stworzone na podstawie gazetki głównej, czyli reprezentatywnej dla danej sieci handlowej ze względu na największy zasięg. Produkty SKU uwzględnione w badaniu należą do najczęściej promowanych artykułów w gazetkach handlowych w 2017 roku. Najsilniej promowanymi kategoriami były piwo, cola, mięso i nabiał. Wzięte pod uwagę zostały również kategorie takie jak olej spożywczy, makaron, owoce, warzywa, płatki śniadaniowe, kawa, słodycze, lody i napoje izotoniczne.

Dane zebrane przez firmę FOCUS pozwoliły przyjrzeć się zmianom, jakie zachodziły w cenach promocyjnych badanych produktów w gazetkach sieci sklepów zarówno małoformatowych, jak i pozostałych. Wyniki badania pokazują, że w przeważającej części ceny promocyjne w sklepach wielkoformatowych były niższe niż w małoformatowych: średnia cena większości badanych produktów okazała się niższa w sklepach wielkoformatowych. Największe rozbieżności widać w przypadku bananów, gdzie średnia cena promocyjna w 2017 roku w gazetkach sklepów wielkopowierzchniowych była niższa aż o 26,4% od średniej ceny promocyjnej w sklepach małoformatowych. Znaczna różnica widoczna jest również w przypadku niegazowanej wody mineralnej Nałęczowianka (1500 ml) – 20,9%, lodów Carte d’Or Gelateria marki Algida – 20,6%, młodych ziemniaków (1000 g) – 16,3%, czy wody mineralnej niegazowanej Żywiec Zdrój (1500 ml) – 12,5%. Duża różnica cen dotyczy także kawy: kawa rozpuszczalna Nescafe Classic (200 g) była tańsza w sklepach wielkopowierzchniowych średnio o 16,5%, natomiast kawa rozpuszczalna Jacobs Cronat Gold (200 g) –  o 11,1%. Jednak dla 6 badanych produktów średnia cena promocyjna okazała się niższa w sklepach małoformatowych. Tańsze okazało się mięso: filet z piersi kurczaka (1000 g) w sklepach małoformatowych kosztował mniej o 2,9%,  łopatka wieprzowa bez kości (1000 g) – o 2,1%, a ćwiartka kurczaka (1000 g) – o 1,5%. Niższą średnią cenę promocyjną w sklepach małoformatowych miały także napój izotoniczny Oshee (750 ml) – o 2,9%, pomidory (1000 g) – 2,2% oraz serek homogenizowany Danio firmy Danone (140 g) – o 1,3%.

Badanie wykazało, że sklepy małoformatowe równie aktywnie angażują się w promowanie wybranych towarów, co sklepy wielkopowierzchniowe. Na przykład, średnia cena promocyjna filetu z piersi kurczaka (1000 g) była niższa w sklepach małoformatowych w styczniu, kwietniu i lipcu. Interesująco wygląda sytuacja ze średnią ceną promocyjną lodów w sklepach małoformatowych. W miesiącach wiosennych ceny utrzymują się na podobnym poziomie, by w lipcu gwałtownie spaść – w przypadku lodów Carte d’Or Gelateria marki Algida średnia cena promocyjna z 14,99 zł do 9,99 zł, a w przypadku lodów Lody Jak Dawniej marki Bracia Koral z 11,49 zł do 9,99 zł. Tak duża obniżka dotyczy tu jedynie sklepów małoformatowych. W pozostałych sklepach, w tym samym okresie, ceny tych lodów uległy jedynie niedużym zmianom, utrzymując się w granicach od 10,96 do 10,98 zł (Carte d’Or Gelateria) i od 10,09 do 11,33 zł (Lody Jak Dawniej). Podobnie jest w przypadku Ptasiego Mleczka o smaku waniliowym marki Wedel (380 g): choć w marcu różnica średnich cen promocyjnych była rozbieżna na korzyść sklepów wielkoformatowych – 9,64 zł (przy 11,59 zł w małoformatowych),  to w czerwcu sytuacja uległa odwróceniu: 9,99 zł w sklepach małoformatowych i 11,06 zł w pozostałych. W marcu i czerwcu ceny Ptasiego Mleczka  (380 g) w sklepach małoformatowych były niższe w stosunku do cen z poprzedzających miesięcy. Na tak zdecydowaną strategię promocyjną bez wątpienia miały wpływ tradycyjne święta i okazje, takie jak Dzień Kobiet i zakończenie roku szkolnego pod koniec czerwca. Z kolei rozpoczynający się w maju sezon grillowy mógł zadecydować o podwyżce cen łopatki wieprzowej bez kości (1000 g): w marcu średnia cena promocyjna w sklepach małoformatowych wynosiła 10,74 zł (9,76 zł w sklepach pozostałych), by w kwietniu wzrosnąć do 12,31 zł (12,09 zł w pozostałych). Od maja do sierpnia ceny łopatki wieprzowej są wyższe niż w miesiącach zimowych w sklepach obu formatów, jednak niższe średnie ceny promocyjne odnotowywane są w sklepach małoformatowych (w maju i czerwcu 11,99 zł, w lipcu 11,37 zł) niż pozostałych (w maju  12,12 zł, w czerwcu 12,33 zł, w lipcu 11,42 zł).

Warto także zwrócić uwagę, że choć średnie ceny promocyjne produktów w obu formatach się różnią, to w niektórych przypadkach nieznacznie. Na przykład,  piwo Żywiec (500 ml) było droższe w sklepach małoformatowych średnio o zaledwie 0,3%, gdzie różnica w cenach promocyjnych w ciągu 2017 roku wahała się na poziomie kilku groszy. Niewiele droższe było też mleko Łaciate firmy Mlekpol – średnio o 3,1%, gdzie różnica w średniej cenie promocyjnej wynosiła do 21 groszy, a w maju odnotowano nawet niższą średnią cenę promocyjną w sklepach małoformatowych: 2,26 zł do 2,42 zł. Stosunkowo nieduże rozbieżności w średnich cenach promocyjnych dotyczą także lodów firmy Bracia Koral Lody Jak Dawniej (900 ml) – średnia różnica 3,0%, piwa Tyskie Gronie (500 ml) – 3,2%, napoju Coca-Cola (1500 ml) – 3,4%, arbuzów (1000 g) – 4,5%, i masła Mlekovita Polskie Ekstra (200 g) – 5,4%.

Chociaż sklepy małoformatowe pod względem cen promocyjnych w gazetkach handlowych  ogółem okazały się droższe od placówek wielkoformatowych, wszystko wskazuje na to, że ze względu na stosunkowo niewielką różnicę w średnich cenach promocyjnych, jak również biorąc pod uwagę aktywne zaangażowanie w promowanie wybranych artykułów w gazetkach, sklepy małoformatowe mogą być postrzegane jako konkurencyjne dla sklepów wielkoformatowych. Obniżki cen i interesujące oferty znaleźć w nich można zwłaszcza w przypadku produktów sezonowych lub z okazji tradycyjnych świąt. Warto śledzić promocje przygotowane przez sklepy małoformatowe, bo może się okazać, że wybrany produkt w danym okresie jest akurat tańszy niż w pozostałych formatach. A ponieważ na korzyść sklepów małoformatowych przemawia również fakt, że zazwyczaj znajdują się w bliskim sąsiedztwie osiedli, wybierając się do nich na zakupy klient oszczędza nie tylko pieniądze, ale i czas.

Agnieszka Smarzewska


tagi: sklepy małoformatowe , konkurencyjne ceny , koszyk zakupowy , handel ,