Shop Doctor

Zmieniaj sklep, zwiększaj zyski

Czwartek, 23 marca 2017 HURT & DETAL Nr 03/133. Marzec 2017
Zwiększenie sprzedaży i pomoc Detalistom – taki cel przyświeca wspólnej inicjatywie redakcji miesięcznika Hurt & Detal oraz Shop Doctora. Połączyliśmy siły, żeby wesprzeć Kupców w ich ciężkiej pracy i sprawić, by prowadzony przez nich biznes stał się jeszcze bardziej dochodowy. Od teraz będziemy razem zmieniać sklepy i pokazywać Wam efekty naszej pracy. Zapraszamy!

1a.jpgInformacje o sklepie
Adres: Łódź, ul. Więckowskiego 26
Powierzchnia sprzedaży: 65 mkw.
Sieć handlowa: Odido
Właściciel: Agnieszka Marczuk
Doświadczenie w handlu: 19 lat




Na zdjęciu: Joanna Kowalska (H&D), Agnieszka Marczuk
(właścicielka sklepu) i dr Marek Borowiński (Shop Doctor).



Wchodzimy do sklepu


Po prawej kasy i tradycyjna sprzedaż zza lady, na wprost koszyki, a po lewej część samoobsługowa. Idziemy! „W sklepie jest dużo przestrzeni, właścicielka urządziła ją tak, żeby klient przeszedł między wszystkimi kategoriami, a ostatnim punktem w jakim się znajdzie była kasa.

Pomysł dobry, ale brakuje jednej rzeczy – miejsca na odłożenie koszyka. To bardzo ważny element komfortu robienia zakupów” – zauważa dr Marek Borowiński – Shop Doctor.


Shop Doctor radzi
Jeśli jest miejsce skąd bierzemy koszyk, powinna być też wygodna przestrzeń na jego odstawienie.
Klient nie może czuć się skrępowany tym, że nie wie co ma zrobić z nim po zakupach. Trzeba mu zapewnic komfort – wtedy chętniej przyjdzie do nas ponownie.



A po ile bułki?

Oznaczenie produktu ceną to nie tylko wymóg prawny, ale też sposób na zwiększenie sprzedaży i zapewnienie klientowi komfortu robienia zakupów. Shop Doctor wskazał Detalistce jak ważne jest właściwe oznaczenie ceną. Stojąc przed stoiskiem warzywnym zauważamy, że ceny są obok, ale brakuje ich pod produktami. Podobna sytuacja jest na regale z pieczywem. Klient który się spieszy, nie będzie tracił czasu na odszukanie właściwej ceny na liście, tylko wyjdzie z pustym koszykiem.

 

3.jpg

Porządkowanie list z cenami w dziale z pieczywem.

Nie widzisz mnie? Klient też nie...

„Martwa strefa” – tak Shop Doctor mówi o nieoświetlonych lub niewłaściwie doświetlonych miejscach sklepu. Kierując lampę na jeden z ciemnych kątów sklepu, pokazał jak zmienia się percepcja Klienta patrzącego na produkty tam umieszczone.

4.jpg

Oświetlenie martwej strefy w audytowanym sklepie.


Shop Doctor radzi
Przestrzeń sklepowa, szczególnie w tak małym sklepie musi być efektywnie wykorzystana. Bardzo ważnym elementem ekspozycji jest dobre oświetlenie. Klient nie zwróci uwagi na niedoświetloną przestrzeń sklepu, a więc na pewno nie kupi towaru, który będzie tam wystawiony.


Zalecenia Shop Doctora
  • Poprawienie komunikacji POS w dziale pieczywa i na stoisku warzywnym, umieszenie cen przy produktach, na wysokości wzroku;
  • Aranżowanie lady z wypiekami w stronę Klienta;
  • Odpowiednie umieszczenie cen i listew cenowych przy słodyczach tak, by pasowały do innych zamontowanych w sklepie;
  • Ze względu na dużą ilość produktów, rozdzielenie kategorii kaw na rozpuszczalne i mielone;
  • Oświetlenie tzw. martwych stref – stoiska warzywnego, regału z chipsami i chemią;
  • Zapełnianie pustych miejsc po sprzedanych produktach w części samoobsługowej;
  • Wygospodarowanie miejsca na odstawianie koszyka;
  • Wyraźne oznaczenie czytnika kodów kreskowych, by klient od razu go zauważył.

Postrzeganie sklepu składa się z czterech wymienionych poniżej elementów. Zadbanie o każdy z nich wpływa nie tylko na lepszy odbiór placówki, ale też na zwiększenie sprzedaży*.

vv.JPG
*Autorska metoda dra Marka Borowińskiego.


W oczekiwaniu na dostawę...


Czekanie na towar to zmora każdego detalisty. Dostawa się opóźnia, a my musimy zachęcić klienta do kupowania i nie stracić opinii, że w naszym sklepie jest wszystko czego potrzebuje. Podczas naszej wizyty pani Agnieszka czekała na ciasta, bo lada chłodnicza miała „dziury”. Co warto zrobić? Shop Doctor potrzebował jedynie plastikowych rękawiczek i paru minut. Tak prosty zabieg jak przesunięcie produktów bliżej klienta, do zewnętrznej szyby i zabudowanie przestrzeni, którą obejmuje wzrokiem nie tylko pokazuje, że towaru jest pod dostatkiem, ale też zachęca do zakupów. Obok jest regał z pieczywem. Wystarczy przesunąć bułki z końca pojemnika na przód, żeby pokazać, że produkt jest dostępny. Podobnie należy zachowywać się przy innych kategoriach. Jeśli produkt się wyprzeda, wystarczy jedynie przesunąć sztuki znajdujące się z tyłu na skraj półki. Nie tylko wygląda to schludniej, ale też informuje, że obsługa dba o sklep.

5.jpg

Porządkowanie lady chłodniczej z ciastami.


Shop Doctor radzi
Licz paragony i średnią wartość koszyka. Nie tylko będziesz kontrolował sprzedaż, ale dostosujesz liczbę pracowników do natężenia ruchu w sklepie.


6.jpgDetalistka po naszej wizycie...

„Bardzo cieszę się z wizyty Shop Doctora i redakcji miesięcznika Hurt & Detal w moim sklepie. Okazuje się, że z pozoru drobne błędy czy niedopatrzenia są dużym problemem i mogą istotnie wpłynąć na powodzenie biznesu. Z chęcią skorzystam z porad eksperta i wprowadzę zmiany w mojej placówce. Taki audyt polecam każdemu detaliście – zarówno temu, który nie radzi sobie ze sprzedażą, bo może go to uchronić przed bankructwem, jak też temu, który dobrze prosperuje na rynku, bo może to być klucz do osiągnięcia jeszcze większego sukcesu.”



Detalisto! Jeżeli chciałbyś, abyśmy odwiedzili właśnie Twój sklep, napisz do nas: shopdoctor@hurtidetal.pl

Materiał filmowy z audytu dostępny jest na kanale YouTube Shop Doctor, fanpejdżu Shop Doctor oraz na stronie www.hurtidetal.pl



tagi: Hurt & Detal , Shop Doctor ,