Advertisement

Nieskategoryzowane

Grupa Makarony Polskie publikuje wyniki za IV kwartał 2008 roku i przedstawia plany na rok 2009

Czwartek, 26 marca 2009
Grupa Makarony Polskie osiągnęła przychody ze sprzedaży w 2008 roku w wysokości 88.750 tys. zł, co stanowi wzrost o 5,9% w stosunku do 83.844 tys. zł w 2007 roku. Jednostkowy wynik netto w IV kwartale 2008 r. wyniósł 70 tys. zł, natomiast wynik skonsolidowany zamknął się stratą
w wysokości 585 tys. zł.

Przychody ze sprzedaży Grupy Makarony Polskie w IV kwartale 2008 roku wyniosły 22,5 mln zł
w stosunku do 23,6 mln zł w 2007 roku.

 

Niższe przychody ze sprzedaży są wynikiem ograniczonych o około 20% mocy produkcyjnych Spółki
w zakresie produkcji makaronu w okresie realizacji inwestycji. W związku z zawartymi kontraktami handlowymi, po zakończeniu inwestycji (pod koniec I kwartału 2009 roku), produkcjai sprzedaż makaronu w II kwartale 2009 roku zwiększy się o co najmniej 35% względem poziomów
z ubiegłego roku.

 

 

Grupa Kapitałowa Makarony Polskie.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe za IV kwartał 2008 roku (w tysiącach złotych).

Grupa Kapitałowa Makarony Polskie

I-IV Q 2008 r.

IV Q 2008

I-IV Q 2007 r.

IV Q 2007

przychody ze sprzedaży

88 750

22 471

83 844

23 583

zysk brutto ze sprzedaży

17 261

5 042

14 710

3 051

zysk netto

 - 2 715

- 585

2 422

329

 

 

Znacząco poprawił się zysk brutto ze sprzedaży notując wzrost z 3.051 tys. zł w IV kwartale 2007 roku do 5.042 tys. zł w IV kwartale 2008 roku.

 

 

„Zakończyliśmy bardzo trudny rok, aale z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że Makarony Polskie kryzys mają już za sobą - powiedział Paweł Nowakowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A. - Program restrukturyzacji Grupy, którego podstawowe założenia obejmowały wzrost skali działalności, ograniczenie kosztów oraz poprawę marży operacyjnej został praktycznie zakończony. Pierwsze efekty widoczne były w II połowie 2008 roku w postaci wzrostu wyniku na sprzedaży oraz ograniczeniu kosztów. Obciążeniem w tym okresie były czynniki jednorazowe, związane z kosztami rozwoju dystrybucji produktów markowych oraz zmniejszona o 20% w okresie całego 2008 roku skala produkcji makaronu".

 

 

 

Obciążeniem kosztowym były ujemne różnice kursowe dotyczące wyceny kredytu w Spółce Stoczek, ujemne różnice kursowe pogorszyły wynik tej Spółki w IV kwartale 2008 roku o 222 tys. zł. Spółka Makarony Polskie deklaruje, że nie dokonywała i nie zamierza zawierać w przyszłości spekulacyjnych transakcji walutowych, transakcji typu CIRS oraz innych o podobnym charakterze.

 

 

„Spółka zamierza dynamicznie rozwijać się w kolejnych latach w tempie co najmniej 20% średniorocznie poprzez wzrost organiczny oraz akwizycje. W naszej strategii nie ma miejsca na transakcje spekulacyjne wykraczające poza zakres działalności podstawowej - mówi Paweł Nowakowski.

 

 

Przepływy operacyjne Spółki i Grupy w 2008 r. były dodatnie, natomiast Spółka przeznaczyła duże nakłady na realizację inwestycji, głównie w rzeszowskim zakładzie produkującym makaron. W związkuz przewidywanym rozliczeniem dotacji w kwocie 11,4 mln zł istotnie zmniejszone zostaną zobowiązania oprocentowane (I transza dotacji wpłynęła w lutym 2009 roku, wpływ II transzy w kwocie 7,2 mln zł przewidywany jest w II kwartale 2009 roku). Grupa Makarony Polskie charakteryzuje się niskim poziomem zadłużenia w stosunku do kapitałów własnych, jak również w odniesieniu do wartości EBITDA. Wartości tych wskaźników wzrosły w tym roku ze względu na finansowanie inwestycji, jednak spłata zadłużenia ze środków pozyskanych z dotacji w I kwartale 2009 roku pozwoli obniżyć zobowiązania oprocentowane. Odbije się to korzystnie na wyniku netto Spółki w bieżącym roku.

 

Grupa Makarony Polskie konsekwentnie realizuje strategię polegającą na budowaniu dużej firmy spożywczej działającej w atrakcyjnych segmentach rynku artykułów spożywczych, dążąc do osiągnięcia pozycji w pierwszej trójce największych producentów w każdym z tych segmentów.

 

Pośród celów zaplanowanych przez Grupę na rok 2009 znajdują się: dalszy rozwój i umacnianie swojej pozycji rynkowej, nacisk na wzrost udziałów rynkowych oraz wzrost sprzedaży produktów markowych. Zakończenie procesu reorganizacji Grupy spowoduje osiągnięcie w II połowie 2009 roku marży EBITDA na poziomie około 7% - 8%.

 

Pozyskane w IV kwartale kontrakty handlowe zapewniają Spółce Makarony Polskie sprzedaż produktów makaronowych na poziomie blisko 4.000 ton miesięcznie, tj. pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych. Przychody Grupy Makarony Polskie w 2009 roku prognozowane są na poziomie 113,5 mln zł, co stanowi 27% wzrostu w stosunku do 88,8 mln zł osiągniętych w 2008 roku. Przy utrzymaniu kosztów stałych na poziomie zbliżonym do 2008 roku,Spółka przewiduje osiągnięcie znaczącej poprawy wyniku finansowego.                                                                                                      

tagi: Makarony Polskie ,