Koszyk tych samych produktów takich jak m.in. wódka Absolwent, kawa mielona Tchibo, mleko Łaciate, czekolada Cadbury-Wedel czy majonez Winiary w sklepie o powierzchni poniżej 40 mkw kosztował 103,4 zł, w lokalach handlowych 40-100 mkw 102,2 zł, w sklepach spożywczych do 300 mkw 95,6 zł, natomiast w supermarketach 91,2 zł, hipermarketach 83,9 zł a w dyskontach 83,2 zł.
Porównując te ceny nie powinno nas dziwić, że w Polsce w 2007 roku ubyło ponad 5 proc. najmniejszych sklepów spożywczych, których nadal jest niemal 67 tys. Ogółem zakupy ogólnospożywcze można zrobić w ponad 107 tys. placówek, ale ich liczba systematycznie maleje. Dokładne dane na temat placówek, które zamknięto w 2008 roku dostępne będą w styczniu, jednak można się spodziewać, że trend zostanie utrzymany i zniknie kolejnych kilka tysięcy sklepów.
W 2009 r., po pojawiających się regularnie informacjach o spowolnieniu gospodarczym i zwolnieniach, wielu Polaków może zacząć oszczędzać na podstawowych wydatkach, także na żywności. - Rozsądek cenowy może skłonić część klientów do robienia zakupów w hipermarketach czy dyskontach, których wiele osób nie lubi choćby z racji tłoku. Nie spodziewam się jednak dramatycznego odpływu klientów od małych sklepów, chyba że kryzys pogłębi się na tyle, że znacząco wzrośnie nasza skłonność do oszczędzania - mówi Krzysztof Badowski, dyrektor zarządzający firmy doradczej Roland Berger. Mimo czarnych scenariuszy nasz rynek wciąż ma dobre perspektywy rozwoju - wartość handlu detalicznego żywnością wyniesie w 2008 r. w Polsce 217,4 mld zł, a według prognozy firmy doradczej PMR w 2009 roku zwiększy się o niespełna 6 proc., do 230 mld zł. W porównaniu z wieloma krajami, gdzie sprzedaż detaliczna już zaczęła spadać, to wciąż bardzo dobry wynik.
Polski rynek sprzedaży detalicznej jest specyficzny. Mniej więcej po połowie udziałów przypada na handel tradycyjny i duże sieci. Badania preferencji zakupowych wykazują, że chętnie robimy zakupy w małych sklepach blisko domu. Najczęściej w małych osiedlowych sklepach kupowane są alkohol i papierosy.
Źródło: Rzeczpospolita
W maju 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach...
Bartosz Olejarski został powołany na stanowisko Dyrektora...
W maju br. ceny w sklepach spożywczych wzrosły średnio rok...
Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia...
Problemem są też niejasne ich interpretacje...
Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów...
Konieczne jest złagodzenie podejścia...
Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy...