We wszystkich placówkach prowadzących sprzedaż produktów spożywczych konieczne jest korzystanie z mebli chłodniczych, pochłaniających ogromne ilości prądu. Należy też - w zależności od pory roku - sklep ogrzewać czy też klimatyzować, aby zapewnić właściwe warunki zakupów. Wykorzystanie energii powstałej w trakcie pracy urządzeń chłodniczych jest najlepszym z możliwych sposobów na zmniejszenie zużycia energii. Oszczędności takie mają wymiar zarówno ekonomiczny jak i ekologiczny.
W 2006 r. POLOmarket zaczął testować szwajcarski system sterowania, pozwalający na zminimalizowanie zużycia energii. Sklep w Janikowie, otwarty w lutym tego roku, jest prawdopodobnie najbardziej ekologiczną tego typu placówką w Polsce, a może i w Europie. Specjalistom udało się zbudować urządzenie pozwalające na współpracę systemu chłodniczego, wentylacyjnego, klimatyzacji oraz ogrzewania placówki. Energię pobieraną przez urządzenia chłodnicze, agregaty zamieniają w ciepło, kierując je na salę sprzedaży oraz do pomieszczeń socjalnych.
Wspólny system zarządzania energią analizuje warunki temperaturowe. W odpowiednim momencie włącza ogrzewanie, klimatyzację czy też wentylację. Dla przykładu - w nocy, kiedy nie ma klientów, a temperatura na zewnątrz jest dość niska, system wyłącza klimatyzację i umożliwia przepływ świeżego powietrza z zewnątrz. Dzięki temu energia wykorzystywana jest w jak najbardziej ergonomiczny sposób. Kiedy nadejdzie zima, a temperatura drastycznie zmaleje i okaże się, że energia pochodząca z urządzeń chłodniczych nie wystarczy do ogrzania sklepów, włączą się piece.
Ten pionierski system pozwala powtórnie wykorzystać ogromne ilości energii. Skalę oszczędności finansowych oraz ogromnych korzyści dla środowiska wynikających ze stosowania odzysku ciepła, może zobrazować następująca zależność: obliczono, że gdyby każda instalacja chłodnicza o mocy większej niż 10KW, posiadała system odzyskiwania ciepła, w ciągu roku zużycie wszelkiego rodzaju paliw tradycyjnych zmalałoby o ok. 2,8 mln ton.
W tej chwili system odzyskiwania energii funkcjonuje już w pięciu sklepach POLOmarket. We wszystkich nowych placówkach sieci stosuje się te same rozwiązania, będą one także sukcesywnie wdrażane w sklepów już działających. POLOmarket chce nie tylko mówić o ekologii, ale wdrażać rozwiązania, przyczyniające się do ochrony środowiska.
tagi: Polomarket ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...