Raporty

Święta - domowo, tradycyjnie i ze smakiem

Czwartek, 13 października 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Święta to przede wszystkim czas wzmożonej konsumpcji mięsa i wędlin. Konsumenci stawiają na wysoką jakość i są skłonni do większych wydatków. A producenci oferują znakomite wyroby wytwarzane według tradycyjnych receptur.
Na świątecznych stołach oprócz wyśmienitych pieczeni, schabu czy szynki, pojawiają się wędliny pod różnymi postaciami. Polacy coraz częściej w tej kategorii sięgają po produkty premium. Jak wynika z analiz Gfk, 42% konsumentów jest w stanie zapłacić kilka procent więcej za mięso czy wędliny lepszej jakości.

Biorąc pod uwagę dokonywane zakupy produktów mięsnych Polacy chętniej sięgają po świeże mięso – ok. 60%, natomiast 40% kupujących wybiera wędliny. Biorąc pod uwagę wydane środki, konsument przeznacza dwa razy więcej na wędliny niż na świeże mięso drobiowe czy wieprzowe.

Spożycie mięsa w Polsce

Według raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności”1 na przestrzeni 15 lat konsumpcja mięsa wzrosła o 9% osiągając 73,9 kg rocznie na osobę. Największym spożyciem w Polsce cieszy się mięso wieprzowe. W dalszej kolejności znajduje się mięso drobiowe. Jest to spowodowane przede wszystkim niską ceną, smakiem oraz łatwością przygotowania. Natomiast najrzadziej konsumenci sięgają po wołowinę, której cena jest najwyższa.

W 2014 roku przeciętny konsument zwiększył spożycie wieprzowiny o 12% w porównaniu do roku poprzedniego. Nieco niższą dynamikę w tym okresie miało mięso drobiowe – 3%. Spożycie na jedną osobę to 27,4 kg rocznie. Natomiast spożycie wołowiny, od 2012 roku utrzymuje się na stabilnym poziomie, ok. 1,8 kg na mieszkańca Polski.

Według GfK „Polska na widelcu” ponad sześć z dziesięciu ankietowanych osób spożywa drób co najmniej 2 razy w tygodniu. Drób spożywany jest również trzy razy częściej niż ryby.

Według badań TGI Kantar Millward Brown z okresu lipiec 2015 – czerwiec 2016 spożycie mięsa zadeklarowało 91,4% badanych gospodarstw. Natomiast konsumpcję wieprzowiny zadeklarowało 90,4% gospodarstw domowych. Tylko nieliczni rezygnują z tego gatunku mięsa. W dalszej kolejności znalazła się wołowina (56,7%), cielęcina (19,2%), baranina/jagnięcina (5,4%).

Biorąc pod uwagę częstotliwość spożywania mięsa, codziennie spożywa je 7,4% gospodarstw domowych, 5-6 razy w tygodniu – 16,5%, 3-4 razy w tygodniu – 42,79%, 2  azy w tygodniu 25%, raz w tygodniu lub rzadziej – 8,2%.

Instytut Kantar Millward Brown podaje również dane dotyczące drobiu. Wśród badanych gospodarstw domowych spożycie drobiu zadeklarowało 86,2%, z czego codziennie ten gatunek mięsa spożywa – 1,84%, 5-6 razy w tygodniu – 4,06%, 3-4 razy w tygodniu – 24,49%, 2 razy w tygodniu – 37,73%, raz w tygodniu – 23,02%, rzadziej niż raz w tygodniu – 8,87%. W 25,30% gospodarstw domowych jest kupowany drób mrożony, natomiast w 74,7% nie kupuję się drobiu mrożonego.

Spożycie wędlin

Według raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” w 2014 r. średnia miesięczna częstotliwość spożycia wędlin osiągnęła rekordową wartość i wynosiła niemal 18 razy w miesiącu. Przy wyborze wędlin, bardziej niż w przypadku innych artykułów spożywczych, konsumenci kierują się polskim pochodzeniem, atrakcyjnym wyglądem oraz tradycyjną recepturą. Spożycie wędlin w Polsce wynosi ok. 2 kg na osobę miesięcznie.

Według danych Kantar Millward Brown, pochodzących z okresu lipiec 2015 – czerwiec 2016, do najczęściej spożywanych wędlin przez gospodarstwa domowe należy szynka, spożycie deklaruje 44,03% gospodarstw domowych, kiełbasa (29,19%), wędlina drobiowa (26,52%), polędwica (23,61%). W dalszej kolejności zestawienia znalazły się parówki, kabanosy, pasztet, salami, boczek, baleron. Spożycie wędlin zadeklarowało 90,9% badanych gospodarstw domowych, z czego codziennie są spożywane w 30,08% polskich domów, 5-6 razy w tygodniu – 25,59%, 3-4 razy w tygodniu – 30,70%, 2 razy w tygodniu – 9,38%, raz w tygodniu lub rzadziej – 4,25%.

Kryteria zakupu

Zarówno przy zakupach wędlin jak i świeżego mięsa, według badań Gfk CAPIBUS opublikowanych w raporcie „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” największe znaczenie ma niska cena. To kryterium wybrało ponad 50% respondentów. Na drugim miejscu znalazło się pochodzenie mięsa z Polski. To kryterium jest ważne dla prawie co drugiego respondenta w przypadku mięsa oraz więcej niż czterech z dziesięciu ankietowanych w przypadku wędlin. Natomiast co trzeci badany zwraca uwagę na atrakcyjny wygląd produktów mięsnych. W przypadku mięs na kolejnych miejscach znalazły się takie kryteria jak ekologiczny sposób produkcji oraz tradycyjna receptura. To kryterium bierze pod uwagę ponad 20% ankietowanych. W przypadku wędlin ekologiczny sposób produkcji jest istotny dla 25% respondentów. W dalszej kolejności znalazło się kryterium potwierdzonej jakości (ponad 15%).

Wieprzowina

Na świątecznym stole jest miejsce na każdy rodzaj mięsa. Wieprzowina jako najczęściej spożywane mięso w Polsce z pewnością się na nim znajdzie. Polscy konsumenci są coraz lepiej wyedukowani w zakresie jakości spożywanych potraw. Ostatnie badania ekspertów wieprzowiny wskazują na znaczną poprawę. Na przestrzeni 20 lat jakość oraz wartości odżywcze tego mięsa znacznie się poprawiły, wskazując na pozytywny wpływ jej obecności w diecie.

Przede wszystkim kaloryczność wieprzowiny znacznie spadła. Spowodowane jest to ograniczeniem ilości tłuszczu oraz grubości słoniny w wieprzowinie. Spotykana wieprzowina w sklepach ma zazwyczaj różowoczerwoną barwę, a konsumenci mogą się cieszyć kruchością i soczystością mięsa.
Oprócz tego wieprzowina ma niższą zawartość kwasów nasyconych (tzw. złego tłuszczu) i wyższą zawartość kwasów wielonienasyconych (tzw. dobrego tłuszczu). W związku z tym znacznie zmniejszyła się ilość cholesterolu zawarta w tym mięsie. Poprawiła się również proporcja kwasów omega-6 i omega-3. Kolejną zaletą jest niższa zawartość sodu w porównaniu do wyników sprzed lat.

Drób

Od listopada do końca karnawału wzrasta spożycie drobiu w Polsce. Jest to spowodowane również tym, że często drób w postaci kurczaka, kaczki lub indyka pojawia się na stole świątecznym.
Drób to również najbardziej odżywcze mięso. Charakteryzuje się jednocześnie wysoką zawartością białka jak również niską zawartością tłuszczu jak i cholesterolu. Mięso drobiowe zawiera również cynk, magnez, potas oraz witaminy z grupy B, zwiększające zdolności organizmu do pobierania energii z pożywienia i wzmacniających układ odpornościowy. Poza tym ten rodzaj mięsa jest lekkostrawny, łatwo przyswajalny oraz niskotłuszczowy.

Wędliny na stół

Przygotowując się do świąt jedni przygotowują wszystko od podstaw i są pewni jakości inni korzystają z gotowych produktów w sklepach. Te osoby, które poszukują wędlin na stół świąteczny w sklepach zwracają szczególną uwagę na to, by były one jak najbardziej naturalne.

Wybierając produkt pakowany, wszystko jest jasno opisane na etykiecie. Sięgając po wędlinę z lady zawsze jej skład powinien być na wywieszce przy danej wędlinie. Dokonując wyboru wędliny, zwłaszcza na świąteczny stół powinna być ona świeża, należy zatem zwrócić uwagę na to czy jest błyszcząca i śliska. Nie należy wybierać takich wędlin, bądź też tych które pod światło mienią się różnymi kolorami.

Konsumenci na święta szukają przede wszystkim zdrowych i dobrych produktów. W przypadku wędlin pakowanych zwracają uwagę na opakowania, które szybko się otwierają i zamykają. Producenci zgodnie z oczekiwaniami konsumentów „czyszczą” etykiety, eliminując niektóre składniki. Poprawiają również mięsność swoich produktów. Jak co roku na stołach w polskich domach będzie dominowała jakość i tradycyjny smak wędlin i mięs.

Monika Kociubińska


tagi: święta , mięso , wędliny , tradycyjne receptury ,