Raporty

Słodkie święta

Czwartek, 13 października 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Z jednej strony mnóstwo czekolady i słodyczy w świątecznych opakowaniach, z drugiej natomiast pierniki, serniki, keks, makowce oraz ciasteczka. Słodkości na święta nigdy nie jest za dużo…
Producenci słodkości z niecierpliwością czekają na święta Bożego Narodzenia. Jest to niewątpliwie najlepszy okres dla sprzedaży produktów do wypieków, jak i słodyczy.

„W okresie przedświątecznym na sklepowych półkach nie może więc zabraknąć oprócz całorocznych produktów, wyrobów stworzonych specjalnie na tę okazję – takich jak: czekoladowe figurki czy ozdoby choinkowe, eleganckie praliny i czekolady, pierniki czy ciasteczka z korzennymi przyprawami, a także produkty o wyszukanych i oryginalnych smakach” – wymienia Marek Przeździak ze Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych.

Słodycze na gwiazdkę

Słodycze czekoladowe to najchętniej kupowane łakocie na święta Bożego Narodzenia. Mowa tutaj przede wszystkim o figurkach czekoladowych, czekoladach, pralinach i bombonierkach. Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku figurki czekoladowe należą do typowo świątecznych produktów, pojawiają się one w sklepach w większej ilości w okresie świąt Bożego Narodzenia oraz świąt Wielkanocnych. W grudniu 2015 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. figurki czekoladowe były reprezentowane średnio przez prawie 5 wariantów w porównaniu do maja, kategoria ta była reprezentowana przez jedynie 1 wariant.

Biorąc pod uwagę grupę słodyczy takich jak: czekolady, batony, praliny oraz jajka niespodzianki – obejmowały one ok. 51 wariantów w sklepach małoformatowych, w maju ilość ich była mniejsza o około 5 wariantów.

Czekolady w grudniu 2015 roku według Centrum Monitorowania Rynku były reprezentowane średnio przez ok 24 warianty. W maju liczba ta wynosiła 22. Jest to jedna z nielicznych kategorii słodyczy, która zwiększyła swoją obecność w sklepach w grudniu. Na półkach dominują warianty mleczne, nadziewane, z bakaliami, z orzechami, czekolady deserowe oraz białe. Większość z nich w tym okresie zyskuje opakowania ze świątecznymi motywami.

Według CMR praliny w grudniu 2015 roku były reprezentowane przez prawie 12 wariantów, w sierpniu o połowę mniej. W okresie przedświątecznym nabywane są w większości przypadków jako upominek dla bliskiej osoby, znajomych, rodziny. Szaty świąteczne towarzyszące produktom w tym okresie doskonale podkreślają magię świąt.

Pozostałe kategorie słodyczy czekoladowych, ciastek i cukierków przez cały rok są reprezentowane przez stałą liczbę wariantów.

Marki i producenci

Producenci czekolad osiągający największe udziały w grudniu, według Centrum Monitorowania Rynku, to Mondelez oraz Wedel. W ubiegłym roku udziały w wartości sprzedaży pierwszego z producentów wynosiły 43,6% natomiast drugiego 24,3%. Wysoko w zestawieniu znaleźli się również: Ferrero, Eurovita, Wawel, Colian, Trupmf oraz Millano.

Do producentów figurek czekoladowych najczęściej spotykanych w sklepach małoformatowych według Centrum Monitorowania Rynku należą Colian, Eurovita, Ferrero, Rakpol oraz Inco. Biorąc pod uwagę poszczególne marki, w grudniu 2015 roku, najwięcej udziałów wartościowych należało do Goplany (32,3 %) i Terravity (9,8%) a także Kinder, Rakpol oraz Lindt.

Według Centrum Monitorowania Rynku w kategorii pralin w okresie świąt zyskują na znaczeniu produkty Ferrero, Storck, Mieszko oraz Wawel. Produkty częściej kupowane na święta niż w innych miesiącach w roku to Toffifee, Baryłki Wedel oraz Śliwka Nałęczowska Solidarność. Trzy topowe produkty w zestawieniu całorocznym to Raffaello, Merci oraz Toffifee.

Według klasyfikacji TGI Kantar Millward Brown, w kategorii wyrobów paczkowanych czekoladowych do najczęściej kupowanych marek należą: Ptasie Mleczko (Wedel), Raffaello (Ferrero), Mieszanka Wedlowska (Wedel), Alpejskie Mleczko (Milka), Merci (Storck), Toffifee (Storck), Kinder Niespodzianka (Ferrero), Mieszanka Krakowska (Wawel), Michałki z Hanki (Śnieżka), Michaszki (Mieszko), Michałki Zamkowe (Wawel), Tiki Taki (Wawel), Śliwki w czekoladzie (Goplana), Śliwka Nałęczowska (Solidarność).

Dodatki, ozdoby, półprodukty, gotowce

Czas przedświąteczny to okres żniw dla producentów dodatków do ciast. To właśnie wtedy konsumenci stawiają na własne wypieki gromadząc wcześniej potrzebne składniki. Bez podstawowych artykułów nie powstanie żadne ciasto. Cukier wanilinowy, kremy, proszek do pieczenia, polewy, przyprawy, posypki, galaretki, cukier oraz mąka – te produkty pojawiają się w kuchni każdej gospodyni.

Wzorem lat ubiegłych producenci spodziewają się wzrostów sprzedaży. Według Centrum Monitorowania Rynku liczba transakcji z dodatkami do ciast w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w roku ubiegłym miała tendencję wzrostową już od września, osiągając w grudniu swoją największą wartość. Ta sama sytuacja dotyczyła mąk pszennych i żytnich. Również wielu konsumentów korzysta z ciast w proszku oraz gotowych ciast do spożycia, które również zwiększają udziały w sprzedaży w miesiącach przedświątecznych.

Własnoręczne wypieki

Według danych pochodzących z Centrum Monitorowania Rynku średnia liczba wariantów dodatków do ciast w sklepie małoformatowym do 300 mkw. w grudniu 2015 roku wynosiła prawie 12. W porównaniu do lipca, ilość w grudnia wzrosła niemal dwukrotnie.

Największe udziały wartościowe w sprzedaży, według marek posiadały produkty: Dr. Oetker (34,4%) oraz Delecta (24,3%). Aromaty, proszki do pieczenia, masy, kremy, posypki, cukry waniliowe i inne dodatki są reprezentowane w sklepach również przez marki takie jak: Helio, Gellwe, Cykoria, Wodzisław, Winiary, Bakalland, Appetita, Emix czy Libella. Wśród top 10 produktów z kategorii dodatków do ciast w miesiącach przedświątecznych dominowały cukry wanilinowe, śmietana-fix, proszki do pieczenia, krem karpatka oraz masa krówkowa.

Biorąc pod uwagę poszczególne kategorie, takie jak: cukier wanilinowy, kremy do ciast, proszki do pieczenia, dodatki do ciast, dekoracje do ciast, polewy, przyprawy do ciast oraz posypki, najbardziej znaczący wzrost udziałów wartościowych w sprzedaży w grudniu ubiegłego roku osiągnęły przyprawy do ciast. Udziały w grudniu wzrosły niemal 4-krotnie w porównaniu do września, osiągając 16,7%. Również wzrost udziałów dotyczył kategorii takich jak dodatki do ciast, dekoracje do ciast, polewy oraz posypki. Udział tych kategorii w wartości sprzedaży w grudniu ubiegłego roku wynosił odpowiednio: 12,6%, 9,9%, 10,9% i 7,4%.

Mąki to kolejna kategoria osiągająca wzrost liczby wariantów w sklepie małoformatowym w okresie przedświątecznym. W lipcu 2015 roku ilość wariantów wynosiła ok. 3,6, natomiast w grudniu wzrosła do 4,1. Największe udziały wartościowe w tej kategorii przypadają takim producentom jak: Polskie Młyny, PZZ w Krakowie, PZZ w Stoisławiu, GoodMills Polska, Mapsex, Młyny Szczepanki.

Margaryny najczęściej używane do pieczenia ciast w polskich domach to Kasia (Unilever) oraz Palma (Bielmar).

W kategorii galaretek w proszku najwięcej respondentów spożywa produkty marki Winiary, Dr. Oetker, Delecta oraz Gellwe.

Święta to również bakalie używane do ciast, sałatek, mięs i innych potraw. To właśnie wtedy zyskują na znaczeniu marki oferujące bakalie takie jak: Bakalland, Helio, Vog oraz Colian.

Ciasto w szybkim wykonaniu

Choć każda z gospodyń stara się własnoręcznie przygotowywać dania i wypieki od początku do końca to są też osoby, które poszukują produktów, dzięki którym przygotowania nie będą trwały tak długo. Wtedy z pomocą przychodzą gotowe ciasta w proszku czy półskładniki, kremy, masy, spody do ciast. Według badań TGI Kantar Millward Brown konsumenci najczęściej korzystają z ciast w proszku marek: Dr. Oetker, spożycie produktów pod tą marką zadeklarowało 31,8% respondentów, Delecta – 28,24%, Gellwe – 18,63%, Winiary – 17,32% oraz Deco Morreno – 9,32% (dane za okres lipiec 2015 – czerwiec 2016).

Kategoria ciast w proszku podążając za trendami konsumenckimi zmienia się. Producenci oferują wyższą jakość i jeszcze lepszy smak, który coraz częściej odpowiada ciastom wykonanym własnoręcznie od podstaw.

Zanim korzenny zapach piernika wypełni dom a klienci sięgną po słodycze na półkach sklepowych warto odpowiednio się przygotować. Producenci opowiadają o swoich ofertach świątecznych a już przygotowane szaty graficzne na opakowaniach ich produktów podpowiadają czego szukać przy kolejnych zamówieniach. Nie przegap żadnego z nich!

Monika Kociubińska


tagi: handel , święta , zakupy , konsument ,