W jednostkowym sprawozdaniu finansowym Makarony Polskie S.A. za trzeci kwartał 2008 roku wykazany został wynik netto na poziomie 152 tys. zł przy 17.180 tys. zł przychodów, natomiast podmiot zależny, spółka Stoczek zarobiła w tym okresie 353 tys. zł przy przychodach 8.012 tys. zł.
Grupa Kapitałowa Makarony Polskie
3Q 2008
(w tys. zł)
3Q 2007
(w tys. zł)
przychody ze sprzedaży
22.597
22.043
zysk brutto ze sprzedaży
5.383
3.608
zysk netto
505
- 266
Dodatnie wyniki finansowe w trzecim kwartale 2008 roku były niewystarczające, aby w pełni pokryć straty z pierwszego półrocza br. Za trzy kwartały 2008 roku skonsolidowany wynik netto wyniósł
-2.130 tys. zł.
Najważniejszym celem Grupy Makarony Polskie w trzecim kwartale 2008 roku było zakończenie procesu reorganizacji w związku z przejęciem w poprzednim roku dwóch podmiotów oraz znaczącą rozbudową mocy produkcyjnych. Działania te przypadały na okres kryzysu na rynku surowcowym, czego konsekwencją było poniesienie wyższych niż zakładane kosztów i zakończenie stratą pierwszej połowy 2008 roku.
„Cały rok 2007 i pierwsze trzy kwartały roku 2008 to okres dużych zmian w Grupie Makarony Polskie. W ubiegłym roku spółka Makarony Polskie zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, do Grupy dołączyła spółka Stoczek, a dodatkowo nabyliśmy 100 % udziałów w firmie Abak, która z kolei w maju br. została włączona do spółki Makarony Polskie. W trzecim kwartale 2008 roku mogliśmy już odnotować realne korzyści wynikające z tego połączenia - ograniczenie kosztów wynagrodzeń i kosztów administracyjnych, obniżenie kosztów zakupu surowców i materiałów, ograniczenie kosztów sprzedaży i logistyki. Redukcja kosztów oraz systematyczne zwiększanie działalności mają na celu stworzenie warunków do osiągania dodatnich wyników finansowych w długim okresie czasu" - mówi Paweł Nowakowski, prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
Analiza kosztów we wszystkich zakładach produkcyjnych Grupy wskazuje, że obecnie ich działalność jest rentowna. Pełne efekty restrukturyzacji będą widoczne w drugiej połowie 2009 roku, po uruchomieniu produkcji w ramach nowej inwestycji realizowanej w zakładzie produkcyjnym w Rzeszowie. Zakończenie inwestycji, która miesięcznie przyniesie zwiększenie produkcji makaronu o ponad 1.000 ton, przewidywane jest do końca pierwszego kwartału 2009 roku.
Jednocześnie Grupa zwiększyła wielkość produkcji i sprzedaży. Spółka Makarony Polskie od września do października br. wytworzyła i sprzedała średnio 2.400 ton makaronu miesięcznie w stosunku do 1.800 ton produkowanych i sprzedawanych średniomiesięcznie w pierwszej połowie 2008 roku. W spółce Stoczek średnia miesięczna produkcja i sprzedaż w 2008 roku wynosi obecnie 550 ton produktów, co stanowi 70 % wzrost w stosunku do roku 2007 i umożliwia osiąganie dodatnich wyników finansowych przez tę spółkę.
Na wyniki finansowe w kolejnych kwartałach największy wpływ będzie miał przewidywany wzrost produkcji i sprzedaży w Grupie wynikający z prowadzonych inwestycji oraz zawartych i negocjowanych obecnie kontraktów dotyczących makaronów i dań gotowych. Po zakończeniu inwestycji poziom miesięcznych mocy produkcyjnych osiągnie około 4.500 ton makaronu oraz 600-700 ton dań gotowych i innych przetworów warzywno-mięsnych oraz dżemów (obecnie wytwarzanych jest ok. 2.400 ton makaronu oraz 550 ton dań gotowych i przetworów miesięcznie).
„Podstawowym założeniem determinującym funkcjonowanie spółek z Grupy jest nacisk na wzrost udziałów rynkowych, rozwój handlu tradycyjnego oraz wzrost sprzedaży produktów markowych. Zakończenie procesu reorganizacji Grupy spowoduje osiągnięcie marży EBITDA na poziomie 7 %-8 % (poziom z 2006 roku i pierwszego półrocza 2007 roku). Przewidywania analityków wskazują na stabilizację cen pszenicy, a tym samym cen mąki w dłuższym terminie. Dodatkowo staramy się uchronić przed negatywnymi skutkami wzrostu cen surowców poprzez dywersyfikację dostawców oraz zawarcie kontraktów regulujących ich ceny z kluczowymi dostawcami. To z kolei pozwoli na poprawę i utrzymanie stabilności marż na sprzedaży poszczególnych produktów." - wyjaśnia Paweł Nowakowski.
Spłata zobowiązań finansowych z tytułu długoterminowego kredytu inwestycyjnego (Bank BGŻ S.A. - dotyczy inwestycji w Rzeszowie) dzięki rozliczeniu dotacji przyczyni się do zahamowania wzrostu kosztów finansowych związanych ze wzrostem stóp procentowych.
Makarony Polskie S.A. To jeden z największych i dynamicznie rozwijających się producentów makaronu w Polsce z bogatymi tradycjami i długoletnim doświadczeniem. Historia firmy sięga 1991 roku, gdy w ramach przedsiębiorstwa państwowego PZZ Rzeszów rozpoczęto produkcję makaronu. Pod nazwą Makarony Polskie spółka funkcjonuje od 2002 roku. Od 2005 roku spółka Makarony Polskie S.A. oferuje szeroką gamę makaronów jajecznych i bezjajecznych produkowanych w wielu różnorodnych formach: świderki, kolanka, nitki, muszelki, spaghetti, pióra, itp. Posiada trzy własne marki makaronów: Sorenti, Abak, Makaron Staropolski, Solare. W 2008 roku wprowadzono, jako uzupełnienie linii Sorenti, gotowe sosy do makaronów Firma obecnie posiada trzy zakłady produkcyjne: w Rzeszowie, w Płocku i w Częstochowie. W maju 2008 roku nastąpiło włączenie do Makaronów Polskich SA firmy Abak Sp. z o.o. -znanego producenta makaronu w Polsce, wytwarzającego makaron tłoczony, makaron walcowany oraz tzw. zacierkę. Udział w rynku marek należących do Spółki Makarony Polskie wynosi 4,8 %. Łącznie z produktami pod markami sieci handlowych Makarony Polskie wytwarzają ponad 15% makaronów w Polsce.
Od kwietnia 2007 roku Makarony Polskie są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych.
Stoczek Sp. z o.o. W maju 2007 roku, poprzez przejęcie Spółki Stoczek, Makarony Polskie S.A. rozpoczęły działalność na rynku dań gotowych. Wartość rynku dań gotowych w Polsce wyceniana jest na blisko 250 mln zł. Segment ten charakteryzuje się wysoką dynamiką wzrostu - rośnie ok. 10 % rocznie. Najbardziej optymistyczne prognozy dotyczące branży mówią, że w ciągu najbliższych trzech-czterech lat wartość krajowego rynku wzrośnie nawet do 1 mld zł rocznie. Aktualnie do firmy Stoczek należy ponad 3 % segmentu dań gotowych.
tagi: makarony polskie ,
Jak wynika z najnowszego raportu firmy technologicznej...
Dzięki podpisanej z Axpo Polska umowie route-to-market sklepy...
Lidl jako pierwsza sieć handlowa zamontowała butelkomaty we...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....