Shop Doctor

Cashback - „Płać kartą i wypłacaj”

Poniedziałek, 18 kwietnia 2016 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 04/122. Kwiecień 2016
Możliwość płatności kartą za zakupy to już podstawa w prawie każdym sklepie spożywczym. W walce o klienta ważne są dodatkowe usługi. Dlatego też Polscy Kupcy rozwijają ofertę finansową oferując na przykład usługę cashback czyli „Płać kartą i wypłacaj”.
Takie działania nie tylko zwiększają zadowolenie klientów, ale także pozwalają na pozyskanie nowych oraz przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży. Co powinien wiedzieć detalista zanim zdecyduje się udostępnić taką usługę w swojej placówce?

Sklepowa kasa jak bankomat

„Płać kartą i wypłacaj”, czyli inaczej mówiąc cashback, to usługa umożliwiająca wypłatę do 300 zł z kasy sklepu podczas płatności za zakupy kartą. Co ważne, jeśli klient potrzebuje np. 4 zł czy 157 zł – nie stanowi to dla sprzedawcy żadnego problemu, pod warunkiem oczywiście, że ma tyle gotówki w kasie. Transakcja cashback jest zawsze dla bezpieczeństwa potwierdzana wpisaniem kodu PIN. Mogą z niej skorzystać posiadacze wszystkich kart debetowych i niektórych kart kredytowych. Gotówkę z kasy wypłacić można w super- i hipermarketach, delikatesach, salonach prasowych, na stacjach benzynowych, a także coraz częściej w małych osiedlowych sklepach.

Co na to klient?

Według badania MasterCard, konsumenci najchętniej korzystają z usługi „Płać kartą i wypłacaj” robiąc codzienne zakupy (72%), a nieco ponad 1/4 kupuje drobne rzeczy jedynie po to, by wypłacić gotówkę. Spośród osób korzystających z usługi, zdecydowana większość już ją zna i sama pyta o możliwość wypłaty gotówki. Więcej transakcji przeprowadzanych jest w sobotę i w niedzielę, niż w pozostałe dni tygodnia. Właściciele sklepów (blisko połowa ankietowanych) zaobserwowali, że ich klienci korzystają z usługi „Płać kartą i wypłacaj” częściej niż w 2014 roku, wypłacając przeważnie od 51 do 100 zł. O możliwości skorzystania z cashback konsumenci dowiadują się najczęściej od pracowników sklepów. Klienci informowani są o dostępności usługi również dzięki naklejkom umieszczonym na drzwiach sklepów czy kasie, ulotkom informacyjnym lub poprzez komunikat wyświetlany na terminalu płatniczym.

Właściciele i pracownicy ankietowanych sklepów twierdzą, że najczęstszy powód korzystania z „Płać kartą i wypłacaj” przez ich klientów to brak bankomatu lub placówki banku, które znajdowałyby się w pobliżu. Ważna dla konsumentów jest również możliwość wypłacenia konkretnej, niekoniecznie „okrągłej” kwoty, czego nie oferują bankomaty. Tak samo istotna jest po prostu wygoda: dzięki tej usłudze można dokonać dwóch czynności jednocześnie – zrobić zakupy i wypłacić gotówkę, a tym samym zaoszczędzić czas1.

Same plusy

Jak pokazało badanie MasterCard, przedsiębiorcy widzą realne korzyści z udostępniania „Płać kartą i wypłacaj” w swoich placówkach. Przed wszystkim, pozwala ona na zwiększenie sprzedaży – część klientów robi drobne zakupy, tylko po to, by móc wypłacić gotówkę z kasy. Dodatkowa usługa ułatwia również wyróżnienie się spośród konkurencji i sprawia, że mamy szansę na zdobycie nowych klientów i zwiększenie lojalności dotychczasowych. Przedsiębiorca może również otrzymać prowizję od tego typu transakcji, jeśli przewiduje to umowa podpisana z agentem rozliczeniowym. Co więcej zmniejsza koszty związane z transportem i ochroną gotówki, gdyż jej część zamienia się w pieniądz elektroniczny.

Przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w badaniu, przyznali, że udostępnili usługę w swojej placówce przede wszystkim po to, aby zwiększyć zadowolenie klientów, a także by zdobyć nowych. Ankietowani wskazywali też na potrzebę zwiększenia swojej konkurencyjności. Ponad połowa (53%) pracowników lub właścicieli punktów handlowo-usługowych uznała wprowadzenie „Płać kartą i wypłacaj” za dobry pomysł. Główne korzyści, jakie przyniosło ich placówce uruchomienie usługi, to te przekładające się bezpośrednio na zwiększenie obrotów: pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie lojalności tych, których już zdobyli. Ich zdaniem, zaoferowanie usługi cashback umożliwiło również wyróżnienie się wśród konkurencji.

Jak zrobić to w swoim sklepie

Jeżeli w Twoim sklepie nie ma jeszcze tej usługi, a chciałbyś wprowadzić ją dla swoich klientów należy zgłosić to swojemu agentowi rozliczeniowemu, który dostarcza i serwisuje terminale płatnicze w Twojej placówce. Uruchomienie usługi najczęściej jest darmowe. Agent udostępni usługę na terminalu płatniczym, tak, by urządzenie mogło realizować tego typu transakcje. Przeszkoli również obsługę i dostarczy materiały informacyjne, takie jak naklejki na drzwi, wobblery, ulotki, plakaty. Usługa cashback najczęściej jest dostępna zaraz po podpisaniu aneksu do umowy z agentem rozliczeniowym. Po uruchomieniu usługi warto informować o niej klientów, odwiedzających nasz sklep. Chociaż z pewnością informacja na plakacie oraz na drzwiach sklepowych nie umknie uwadze zainteresowanych.

(inf. zebrała Monika Dawiec)


tagi: cashback , karta płatnicza , wypłata ,