Raporty

Rynek napojów bezalkoholowych

Czwartek, 14 kwietnia 2016 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 04/122. Kwiecień 2016
Rok 2015 był bardzo korzystny dla rynku napojów. Według ekspertów ich sprzedaż ma szansę dalej rosnąć. Na popularności będzie zyskiwać głównie woda oraz innowacyjne produkty z dodatkami.
Jak prezentowały się wyniki z roku ubiegłego? Niemal 13,2 mld zł wydaliśmy na napoje bezalkoholowe w 2015 r. To o 6% więcej niż rok wcześniej – podaje firma badawcza Nielsen. Ubiegłoroczny wzrost był niemal dwukrotnie większy niż w 2014 r., a w górę poszły wydatki na wszystkie liczące się produkty. Wody butelkowane napędzają wyniki branży już od kilku lat. Jak czytamy w Rzeczpospolitej, w 2015 r. wydaliśmy na nie o prawie 12% więcej niż rok wcześniej. Większy wzrost zanotowały tylko izotoniki. Jednak przeznaczyliśmy na nie ok. 152 mln zł, blisko 25 razy mniej niż na wody. Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie tempo, w którym rośnie sprzedaż wód, może być nadal szybsze niż średnia dla branży, a wartość sprzedaży tej kategorii ma szansę rosnąć szybciej dzięki innowacjom. W 2015 r. nieco szybciej niż wartość sprzedaży napojów rosła jej wielkość liczona w litrach. Nie licząc generalnej tendencji deflacyjnej, zdecydowały o tym głównie soki i nektary oraz napoje owocowe, na które przypada blisko jedna trzecia rynku. Kupiliśmy ich odpowiednio o 11,3% i 6,4% więcej niż rok wcześniej. Tymczasem wydatki na nie urosły o 8,4% i 1,7% (źródło: Rzeczpospolita).

Wody butelkowane

Największe wzrosty zanotowały kategorie wód butelkowanych oraz soków i napojów na ich bazie. Ma to związek nie tylko z wysokimi temperaturami, ale także z zyskującym na popularności trendem prozdrowotnym.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) rekomenduje, aby każdego dnia spożywać 2,5 l płynów. A woda to jeden z najzdrowszych napojów. Jak przyznają eksperci – picie wody oraz spożywanie owoców i warzyw postrzegane jest przez polskich konsumentów jako jeden ze zdrowych nawyków. Dlatego też perspektywy dla rynku wód butelkowanych są optymistyczne. Rośnie wiedza na temat wód, a konsumenci dokonują coraz bardziej świadomych wyborów. I coraz częściej kierują się walorami produktu, a nie tylko ceną.

Tadeusz Wojtaszek, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy” i członek Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego im. prof. Juliana Aleksandrowicza, podkreśla w rozmowie z PAP, że w Polsce mamy bardzo dużo dobrych wód mineralnych i źródlanych, które pod względem chemicznym są czyste, a różni je tylko stopień mineralizacji.

Wzrost spożycia soków

Konsumpcja soków oraz nektarów z owoców i warzyw w krajach UE w 2014 roku wyniosła 9,702 mld litrów i była niższa o 3,3% w stosunku do roku 2013. Jak informuje – Barbara Groele ze Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków – jedynym krajem w UE, w którym nastąpił wzrost spożycia była Polska.

Zgodnie z Raportem AIJN (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków) rynek soków i nektarów w Polsce w 2014 roku szacuje się na 699 mln litrów (w tym 456 mln l soków), przy czym nastąpił jego wzrost o 3,8% w stosunku do 2013 roku. Zdecydowana większość należy do rynku soków pasteryzowanych (392 mln litrów), niemniej jednak znaczenia nabierają również soki niepasteryzowane tzw. świeże (64 mln litrów).

W Polsce jako jednym z nielicznych krajów na świecie, a jedynym w UE wg danych Euromonitora obserwuje się wzrosty spożycia soków.

Jeśli chodzi o smaki, jakie wybieramy, to jesteśmy raczej tradycjonalistami. Wciąż największą popularnością cieszą się wśród Polaków soki i nektary pomarańczowe (24,6%), warzywne i warzywno-owocowe (22,2%) oraz jabłkowe (16,4%). Chętnie polscy konsumenci poszukują mieszanek smakowych z dodatkiem soków z owoców jagodowych, czy z warzyw (marchew, burak ćwikłowy).

Cenne napoje

Napoje gazowane pozostają najcenniejszą kategorią napojów bezalkoholowych. Niemniej, pomimo stabilnego wzrostu, rynek tych napojów zmienia się w zaskakującym tempie.

Rynek napojów gazowanych charakteryzuje się silną sezonowością – w lecie sprzedaje się ich znacznie więcej niż w chłodnych miesiącach. Popularnością cieszą się przede wszystkim napoje typu cola, które odpowiadają za ok. 60% całości sprzedaży napojów gazowanych.

Spożywanie napojów typu cola deklaruje 54,5% Polaków (dane TGI Millward Brown, styczeń ’15-grudzień ’15). Najczęściej wybieraną marką jest Coca-Cola z wynikiem ponad 50%. Drugie miejsce zajmuje Pepsi z wynikiem 27,2%. Dalsze pozycje należą do: Cola Original (Biedronka), Hoop Cola, Coca Cola Zero, Coca Cola Light, Cherry Coke, Pepsi Max, Pepsi Light, Polo Cockta (Zbyszko), Pepsi Twist, Cola Grappa, Cola Nata i innych. Wśród marek pozostałych napojów gazowanych prym wiodą: Hellena, Zbyszko, Tymbark, Sprite, Fanta, Mirinda. Na dalszych pozycjach znalazły się: Schwepps, Schwepps Tonic, 7’Up, Kinley Tonic Water, Grappa, Hoop (pozostałe marki), Jurajska Tonic, Hellena Tonic, Jurajska i inne.

Dane z paragonów

Napoje to jedna z najważniejszych kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – w okresie od marca 2015 r. do lutego 2016 r. odpowiadały one za prawie 7% udziałów w wartości i występowały na co piątym paragonie – informuje Centrum Monitorowania Rynku.

Na kategorię napojów składają się: wody mineralne, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, wody smakowe, herbaty mrożone, syropy, napoje energetyzujące, napoje izotoniczne i napoje funkcjonalne.

Jak wynika z danych CMR – liderem sprzedaży wszystkich napojów w sklepach małoformatowych w 2015 r. była Coca-Cola (około 24% udziałów w wartości sprzedaży), za nią uplasowały się firmy Maspex i Pepsi. Najsilniejszą marką napojową pozostaje Coca-Cola (około 14% udziałów w wartości sprzedaży wszystkich napojów w 2015 r.) na kolejnych miejscach plasują się marki Tymbark (około 9%), Pepsi i Żywiec Zdrój (po niespełna 8%).

Najlepiej sprzedającymi się markami napojów gazowanych pozostają Coca-Cola (ponad 40% udziałów w wartości sprzedaży) oraz Pepsi (ponad 20%). Najpopularniejsze warianty produktów w tym segmencie to Coca-Cola w butelkach o pojemności 1 l i 2,25 l oraz Coca-Cola i Pepsi w puszkach 300 ml.

W segmencie soków, nektarów i napojów niegazowanych najwięcej udziałów w wartości sprzedaży (36%) ma Tymbark, za nim plasują się marki Kubuś i Hortex. Do koszyków klientów najczęściej trafiają sok Tymbark Pomarańcza w kartonie 1 l, napój Tymbark wiśniowo-jabłkowy w kartonie 1 l i sok Kubuś banan, marchew, jabłko w butelce 300 ml – podaje CMR.

W kategorii wód czystych liderem pod względem wartości sprzedaży jest marka Żywiec Zdrój (około 25% udziałów), natomiast kolejne pozycje zajmują Cisowianka i Muszynianka. Najpopularniejsze warianty produktów w tym segmencie to Żywiec Zdrój niegazowany 1,5 l, Cisowianka niegazowana 1,5 l i Muszynianka naturalnie gazowana 1,5 l.

Marka Żywiec Zdrój odpowiada również za około 50% wartości sprzedaży wody smakowej. Najlepiej rotujące produkty w tym segmencie to właśnie 3 warianty wody Żywiec Zdrój Smako-Łyk w butelkach o pojemności 1,5 l – truskawka, cytryna i jabłko.

W segmencie napojów energetyzujących najlepiej radzą sobie marki Black, Red Bull i Tiger (po około 20% udziałów w wartości sprzedaży), natomiast sprzedaż napojów izotonicznych zdominowała marka Oshee. (źródło: CMR).

Charakterystyka sprzedaży w sklepie wielkopowierzchniowym

Napoje bezalkoholowe stanowią bardzo ważną kategorię w handlu detalicznym. Latem odnotowywane są duże wzrosty w poszczególnych segmentach rynku. Jak przyznaje Aneta Czyżewska, kierownik supermarketu Stokrotka w Radomiu na znaczeniu w ostatnich latach zyskała kategoria wody. „Wśród wód mineralnych niegazowanych/gazowanych liderami są Żywiec Zdrój, Nałęczowianka i Cisowianka. Dobrą sprzedażą charakteryzują się także marki takie jak Ustronianka, Kinga Pienińska, Muszynianka, Primavera, Magnesia czy Nestlé. Ciekawym segmentem rynku wód butelkowanych są także wody funkcjonalne wzbogacone dodatkową ilością na przykład magnezu, witaminy B6 czy wapnia” – mówi kierownik Stokrotki. Jeżeli chodzi o pojemności – prym w sprzedaży wiedzie butelka 1,5 l, chociaż jak przyznaje pani Aneta – dobrze rotują małe pojemności, zwłaszcza jeżeli zakup przeznaczony jest dla dziecka. 

Jak opowiada pani Czyżewska w kolejnej popularnej kategorii, jaką są soki królują dwie marki – Hortex oraz Tymbark. Wśród smaków w sprzedaży dominują – pomarańczowy, multiwitamina oraz jabłko. Dla najmłodszych kupowane są ulubione przez dzieci Kubusie i Kubusie Play (z korkiem niekapkiem), a także soki w kartonikach z rurką” – dodaje.

Wśród napojów niegazowanych w sklepie Stokrotka w Radomiu liderem pozostaje Tymbark, z najlepszymi wynikami sprzedażowymi. Pani Aneta wymieniając pozostałe dobrze rotujące mówi także o ROKO czy Frugo. Rozmawiając o napojach niegazowanych nie można pominąć cieszących się dużym zainteresowaniem klientów napojów herbacianych czy herbat mrożonych – Nestea oraz Lipton Ice Tea.

W kategorii napojów gazowanych numerem jeden jest Coca-Cola, w drugiej kolejności Pepsi. Kierownik wymienia także inne marki, które cieszą się dużą popularnością, a są to: Hellena biała oraz Zbyszko 3 cytryny.

Jak przyznaje pani Aneta wśród energetyków dobrą sprzedażą „od zawsze” cieszą się marki Red Bull, Tiger oraz Black. Na dalszej pozycji jest Rockstar, Burn oraz Rapid. Jeżeli chodzi o izotoniki – tutaj ulubiony jest Oshee.

Analizując sprzedaż napojów warto wspomnieć o syropach owocowych, które w okresie letnim chętnie kupowane są jako dodatek do wody czy drinków. Kierownik Stokrotki wymienia Herbapol, Łowicz oraz Paolę. Wśród smaków latem króluje wciąż malina, malina z cytryną, ale także truskawka czy kiwi.

„Wybór wśród napojów w sklepach sieci Stokrotka jest naprawdę duży. Sieć prężnie się rozwija i wychodzi w stronę klientów. Bez wątpienia w naszych sklepach każdy znajdzie coś dla siebie” – podsumowuje pani Czyżewska.

Mały sklep – duży zysk

Duży wybór wśród napojów ma Beata Sowa, która od sierpnia ubiegłego roku prowadzi swój własny sklep w Przytyku. „Wśród wód butelkowanych najlepiej sprzedaje się Cisowianka, zarówno niegazowana, jak i gazowana czy lekko gazowana w różnych pojemnościach. Na sprzedażowym podium jest również Żywiec Zdrój, zarówno w wersji czystej, jak i smakowej. Trzecią marką jest Nałęczowianka, dobrze rotuje także Primavera. W ofercie mam również produkt dla klienta o mniej zasobnym portfelu, i jest to woda Aro. W segmencie napojów gazowanych, które cieszą się wysoką sprzedażą i są dochodową kategorią królują Hoop Cola, Polo Cockta, Zbyszko 3 Cytryny oraz Oranżada Hellena czerwona. Oczywiście liderami pozostają Coca-Cola i Pepsi. W kategorii napojów niegazowanych na półkach nie może zabraknąć marki Tymbark oraz Caprio” – mówi pani Sowa. Jak przyznaje młoda detalistka ważną dla sklepu kategorią są soki. Na tej półce w sklepie w Przytyku znajdziemy Hortex oraz Tymbark. Jeżeli chodzi o smaki to klienci tradycyjnie najchętniej wybierają pomarańczowy oraz z czarnej porzeczki. „Mamy także duży wybór wśród soków i napojów dla dzieci. Najczęściej wybierane są marki takie jak Kubuś Go, Kubuś Waterrr oraz Smakotek” – dodaje. W kategorii syropów na półce w Przytyku mamy wybór wśród wszystkich smaków marki Paola. Jak dodaje pani Beata produktami, które sprzedają się w dużych ilościach są napoje energetyczne. „W moim sklepie najlepiej sprzedaje się Black, na dalszej pozycji jest Red Bull” – podsumowuje detalistka.

Sklep znajduje się w niedalekiej odległości od zalewu, nad którym słoneczne dni spędzają mieszkańcy okolic, dlatego też pani Beata liczy na dużą sprzedaż napojów w sezonie letnim.
Producenci rynku napojów bezalkoholowych dysponując szeroką ofertą, którą stale powiększają starają się sprostać wymaganiom polskiego konsumenta, który wciąż chce być zaskakiwany. Co znajdzie na półkach tego lata?

Monika Dawiec


tagi: napoje bezalkoholowe , woda , sok , rynek , sprzedaż , konsument ,