Kolejna edycja Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych i Gastronomii Polagra-Food dobiegła końca. Dzięki bogatej ekspozycji i interesującemu programowi wydarzeń towarzyszących, umocniły swą pozycję największych w tej części Europy specjalistycznych targów tej branży. Polagra-Food obejmowała w tym roku pięć salonów tematycznych: Gastronomii, Wyrobów Spożywczych i Napojów, Win i Alkoholi, Franchisingu oraz Wyposażenia Sklepów.
Targi w liczbach
W tegorocznej edycji targów na powierzchni ekspozycyjnej blisko 11 000 m.kw. swoją ofertę przedstawiło blisko 450 firm z 30 krajów. Polagrę-Food, łącznie z odbywającymi się w tym samym czasie Międzynarodowymi Targami Technologii Spożywczych Polagra-Tech, Międzynarodowym Salonem Dodatków do Żywności i Międzynarodowym Salonem Technik Pakowania i Logistyki Taropak, odwiedziło 45 000 profesjonalnych zwiedzających - przedstawicieli producentów, przetwórców, handlowców, naukowców i ludzi zawodowo zajmujący się problemami branży oraz uczniów szkół o profilu spożywczym i gastronomicznym.
Delegacje zagraniczne i przedstawiciele rządu na targach
Tegoroczne targi Polagra-Food zaszczyciło swoją obecnością wielu znakomitych gości, m.in. Wicepremier i Minister Gospodarki Waldemar Pawlak, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki, Minister Rolnictwa Federacji Rosyjskiej Alieksiej Wasilewicz Gordiejew, Ministrowie i przedstawiciele Ministerstw Rolnictwa Węgier, Rumunii, Czech, Słowacji, Bułgarii, Ukrainy, Palestyny, Chin i inni. Udział w targach nie tylko wystawców i profesjonalnych zwiedzających, ale również decydentów z kraju i zagranicy pokazuje, że znaczenie Polagry-Food jest zauważane i doceniane. Co więcej, na targi przybyły liczne delegacje zainteresowane ofertą wystawców przede wszystkim z: Hiszpanii, Brazylii, Mołdawii, Chin, Rosji, Ukrainy, Węgier, Słowacji, Czech, Palestyny, Rumunii.
Przysmaki z kraju i ze świata
Dzięki specjalnym, czytelnym oznaczeniom stoisk, goście targowi mogli łatwiej dotrzeć do interesującej ich oferty. Były to m.in.: znak Żywność Dla Dzieci, znak Produkujemy Dla Gastronomii, a dla tych wystawców którzy produkują dla handlu pod szyldem swoich marek własnych - znak Marka Własna.
Żywność dla dzieci od pewnego czasu jest ważnym i prężnie rozwijającym się segmentem handlu wyrobami spożywczymi. Producenci żywności dla najmłodszych konsumentów muszą spełniać normy prawne oraz wymagania rodziców, ale również coraz częściej zdarza się, że sami dbają o jak najwyższą jakość produktów. Artykuły te były na targach prezentowane na zaprojektowanej w tym celu przestrzeni.
Produkujemy dla Gastronomii to hasło, pod którym wydany został specjalny katalog. Przedstawiono w nim ofertę firm produkujących wyroby dla tej branży. Profesjonalni zwiedzający związani z biznesem gastronomicznym: właściciele restauracji, kawiarni, barów, punktów gastronomicznym a także ludzie związani zawodowo z gastronomią - kucharze, cukiernicy, piekarze i bariści mogli dzięki niemu łatwo odnaleźć producentów produktów przeznaczonych dla gastronomii. Ponadto stoiska firm zostały oznaczone specjalnym, wyróżniającym je znakiem.
Marki własne zajmują coraz więcej miejsca na półkach sieci handlowych i w coraz większym stopniu trafiają w konsumenckie upodobania. Stąd z roku na rok wzrasta liczba firm produkcyjnych i handlowych interesuje się tym tematem. Aby ułatwić biznesowy dialog między właścicielami marek własnych i podmiotów produkujących pod szyldem dużych sieci handlowych, ich stoiska oznaczono wzorem roku ubiegłego znakiem „Marka Własna".
Znaczną popularnością cieszyło się przeprowadzone na targach badanie nazwane Konsumencką Oceną Produktów. Polegało ono na tym, że niezależny, zmienny panel konsumentów, składający się ze zwiedzających targi, oceniał m.in. smak, wygląd, zapach, opakowanie oraz cenę wyrobów zgłoszonych w tym celu przez wystawców. Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów na temat produktu, wskazanie najlepszej jego wersji spośród wszystkich przygotowywanych do wprowadzenia na rynek oraz zbadanie przewagi ocenianego wyrobu nad podobnym produktem konkurencji.
Feeria barw, aromatów i smaków - tak można opisać ekspozycję zlokalizowaną w Pawilonie Narodów. Na stoiskach Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Danii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Indii, Malty, Mołdawii, Litwy, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Senegalu, Słowacji, Sri Lanki, Tajlandii, Turcji, Ukrainy, Węgier oraz Włoch zwiedzający mogli obejrzeć i spróbować wysokiej jakości produktów z różnych, często odległych zakątków świata. Zyskują one coraz większe zainteresowanie rodzimych konsumentów, a co za tym idzie, zaczynają gościć na naszych stołach.
Najlepsi z najlepszych
Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych i Gastronomii Polagra-Food 2008 były miejscem rywalizacji najlepszych kucharzy, baristów i cukierników.
Finał najbardziej prestiżowego konkursu kulinarnego w kraju - Kulinarnego Pucharu Polski odbył się 17 września. Międzynarodowe jury oceniało dwa dania przygotowane przez dziesięć drużyn: przystawkę gorącą skomponowaną z siei i świeżych borowików oraz danie główne: comber z sarny z dodatkiem żurawiny i polskiego miodu pitnego. Zwycięzcą mistrzostw zostali Artur Pijanowski i jego pomocnik - Grzegorz Birek z Hotelu Intercontinental. Drugie miejsce zajęli Zbigniew Koźlik i Katarzyna Żurawska z Hotelu HP Park Plaza z Wrocławia, a zdobywcami trzeciego miejsca są Sebastian Truszkowski i Piotr Kitowski z Hotelu Nadmorskiego w Gdyni.
W czasie targów odbyły się również finały dwóch innych konkursów kulinarnych: Wielkopolski Kucharz Roku oraz Primerba Cup.
Wielkopolskim Kucharzem Roku został Robert Echaust z Hotelu HP Park Poznań, który przygotował na konkurs danie: kaczka w wiśniach z modrą kapustą i pyzami. Drugie miejsce na podium wywalczył Piotr Dominiak z Hotelu HP Park Poznań daniem: kaczka duszona w gęsim tłuszczu, podana z cassolette i kaszanką z kaczki. Na trzecim miejscu uplasował się Andrzej Tritt z Domu Vikingów w Poznaniu przygotowując filet z musem pistacjowym z jesiennymi skarbami.
Zwycięzcami konkursu dla profesjonalnych kucharzy Primerba Cup, którego pomysłodawcą i organizatorem jest firma Unilever Foodsolutions zostali: Paweł Rozmiarek z Hotelu HP Park w Poznaniu. Zwycięzca podbił serca jury daniem: perliczka faszerowana musem ziołowym z sosem truflowym z foie gras - pierwsze miejsce. Drugie miejsce jury przyznało Arturowi Maćkowiakowi z Hotelu IBB Andersia Tower w Poznaniu. Laureat drugiego miejsca przygotował na konkurs danie: perliczka w egzotycznym sosie z kumkwatą i roladą truflową. Trzecie miejsce wywalczył natomiast Karol Łukomski z firmy Catering Athina z Wrocławia. Danie, które przygotował to: perliczka maślana ze szpinakiem i cieciorką, z dodatkiem owocowego chutney.
Laureaci tych dwóch konkursów otrzymali prawo udziału w przyszłorocznym finale Kulinarnego Pucharu Polski.
II Mistrzostwa Polski Cukierników w kategorii desery odbyły się pod hasłem „Pożegnanie z Afryką". Zwyciężyli w nich Izabela Berendt i Robert Masełkowski z Cukierni Angelika z Debrzna przygotowując desery: Zapomniany horyzont, Changa oraz Deser Dynastii Hirohito. Drugie miejsce zajęli: Maciej Pięta i Ryszard Wawrzyniak z Cukierni Kachlicki z Grodziska Wielkopolskiego. Zaserwowali desery: Pocałunek gejszy oraz Lodowe origami. Laureatami trzeciego miejsca zostali Tomasz Deker i Michał Wiśniewski z Hotelu Haffner z Sopotu. Przygotowali desery: Ostatni mandaryn oraz Księżycowy Kwiat Lotosu.
Koneserów i początkujących wielbicieli „małej czarnej" wabiły zapachy roznoszące się wokół Wyspy Kawowej. Przez dwa dni odbywała się tam Olimpiada Kawy, czyli pierwsze drużynowe mistrzostwa Polski sieci kawowych. W zawodach wygrała sieć Coffee Heaven reprezentowana przez Justynę Pusiak i Marcina Michalika. Drugie miejsce zajęła sieć Green Coffee, a trzecie - i coffee.
Dzień Młodej Gastronomii
3700 uczniów szkół o profilu spożywczym i gastronomicznym odwiedziło targi 18 września. Przygotowano dla nich specjalny program i trasy zwiedzania. Wraz z opiekunami młodzi gastronomicy obserwowali mistrzowskie pokazy sztuki kucharskiej, cukierniczej, wirtuozerii baristów, a także prezentacje specjalistycznego sprzętu stosowanego w gastronomii. Ponadto specjalnie dla nich przeprowadzono warsztat kulinarny w ramach którego odbyła się prezentacja łososia norweskiego. Prowadził ją znany kucharz Robert Sowa a składała się z trzech części: teoretycznej - połowy, hodowla i bezpieczeństwo ryb pochodzenia norweskiego, praktycznej - kulinarny warsztat oraz możliwości wykorzystania ryb w gastronomii, a także wspólnego gotowania i degustacji.
Młodzież biorąca udział w Dniu Młodej Gastronomii wybrała firmy, które sprawiły na nich najlepsze wrażenie pod względem aranżacji stoiska, prezentacji swojej oferty oraz innowacyjności przedstawianych rozwiązań. W konkursie „Firma na 5-tkę" wyróżnione zostały firmy: Unilever, Dora Metal, Witek's, Rational i Makro.
Wymiana doświadczeń, poszerzanie wiedzy
W ramach Dwóch Dni dla Dystrybucji - największego wydarzenia dla handlu na Polagrze-Food - odbył się cykl wykładów, seminariów i paneli dyskusyjnych. Ogromnym zainteresowaniem cieszyło się seminarium podejmujące temat zasad aranżacji i wyposażenia sklepów. W pierwszej części pod tytułem „Zaplanuj z nami sklep" mówiono miedzy innymi o nowoczesnych formach tradycyjnego handlu, o składnikach rentowności sklepu, oświetleniu sklepu. Druga część była poświęcona zagadnieniom wyposażenia sklepu.
Wielu słuchaczy zgromadziła również konferencja „Marki własne". Podczas niej dyskutowano o ewolucji marki własnej na świecie, jakości produktów marek własnych w branży oraz przedstawiono badania dotyczące trendy sprzedaży marek własnych w Polsce.
Nowością na tegorocznych targach był Klub Eksperta zorganizowany przy współpracy z firmą Witek's. W stylowo zaaranżowanej przestrzeni wszyscy zainteresowani otworzeniem własnego lokalu gastronomicznego mogli uzyskać wskazówki i rady nie do przecenienia dla początkujących przedstawicieli gastronomii. Dyskutowano o sposobach pozyskania funduszy na otwarcie i utrzymanie przedsięwzięcia, o nowoczesnym i funkcjonalnym wyposażeniu lokalu, o trendach w dekoracji wnętrz oraz sposobie ustawiania i nakrywania stołów, a także o układaniu menu.
Targowy świat win i alkoholi
Ekspozycja Salonu Win i Alkoholi podczas tegorocznej edycji targów została przygotowana szczególnie starannie. Pawilon, w którym swoje wyroby prezentowali producenci i importerzy trunków z wielu stron świata, wyposażony został w salki degustacyjne oraz profesjonalny serwis kieliszkowy i lodowy. Aby zapewnić maksymalny komfort wystawcom i zwiedzającym zadbano o to, aby wstęp do pawilonu miały wyłącznie osoby pełnoletnie. Ponadto niemałym powodzeniem cieszyły się prezentacje i degustacje win gruzińskich, mołdawskich, portugalskich oraz włoskich, a także prezentacja i degustacja wyrobów nagrodzonych podczas XVII Ogólnopolskiego Konkursu Win, Miodów Pitnych i Wyrobów Winiarskich organizowana przez Krajową Radę Winiarstwa i Miodosytnictwa.
Nagrody i wyróżnienia
17 września na uroczystej gali wręczono Złote Medale Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz nagrody Acanthus Aureus.
Złote Medale są prestiżowymi i rozpoznawalnymi nagrodami. W konkursie wyróżnione zostały produkty spośród eksponowanych na targach, które charakteryzują się wysoką jakością, nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technologicznymi, walorami ergonomicznymi, ekologicznymi, estetycznymi i użytkowymi.
Spośród wszystkich produktów zgłoszonych do konkursu o Złoty Medal Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych i Gastronomii Polagra-Food 2008 nagrodą wyróżniono następujące produkty:
- Ser FAVITA sałatkowo-kanapkowy, ser miękki solankowy - Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA, Wysokie Mazowieckie.
- Masło EKSTRA POLSKIE - Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA, Wysokie Mazowieckie.
- Maślanka STRACCIATELLA - Średzka Spółdzielnia Mleczarska JANA w Środzie Wielkopolskiej.
- Masło EKSTRA WIELKOPOLSKIE - Średzka Spółdzielnia Mleczarska JANA w Środzie Wielkopolskiej.
- Prykarpatsky Balsam - Ivano-Frankivske oblasne derzavne objednannia spyrtovoi i likero- gorilchanoji promyslovosti, Ukraina.
- Nalyvka SIAJVO KARPAT - Ivano-Frankivske oblasne objednannia spyrtovoi i likero- gorilchanoji promyslovosti, Ivano-Frankivsk, Ukraina.
- Cappuccino MokaCremo - MOKATE Sp. z o.o., Żory.
- Zestaw Herbatek Loyd Tea rozgrzewających KOZACKI na miodzie i ŚLIWKOWY palony - MOKATE S.A., Ustroń.
- Kaszka manna wiśniowa - Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska, Czarnków.
- Naturalna woda mineralna STAROPOLANKA w opakowaniu szklanym bezzwrotnym 0,33 l delikatnie nasycona Co2 - Zespół Uzdrowisk Kłodzkich S.A., Polanica Zdrój.
- Twaróg ekologiczny wiejski - Spółdzielnia Mleczarska SUDOWIA, Suwałki.
- Wódka Chlebowa Premium - MIŃSK KRISTAL, Republika Białorusi, Zgłaszający: J&J DECOR Sp. z o.o., Nowy Dwór Mazowiecki.
- Ser dojrzewający GOUDA 48% tłuszczu plastry 150 g - Proszkownia Mleka w Piotrkowie Kujawskim Sp. z o.o.
- Jogurt naturalny typu greckiego STRAGISTO - Obrzańska Spółdzielnia Mleczarska w Kościanie.
- Golonka pieczona - MRÓZ S.A., Borek Wielkopolski.
- Ser parzony wędzony - ROLADA USTRZYCKA - AGROHURT Dojrzewalnia Serów Spółka Jawna Kuprel C.L., Mońki.
- Biesiada serowa typu fondue z sera smażonego - Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska TOP-TOMYŚL, Nowy Tomyśl.
- Kiełbasa BOHUNA - Zakłady Mięsne MAT w Czerniewicach Sp. z o.o., Czerniewice.
- Szynka wędzona myszka - MRÓZ S.A., Borek Wielkopolski
W konkursie winiarskim nagrodzono:
- Wino czerwone wytrawne CRIANZA 2005 Marques de Reinosa , Hiszpania. Zgłaszający: Dom Gruzińskiego Wina Sp. z o.o., Gdańsk.
tagi: polagra , polagra-food,targi spożywcze , targi ,
ZPPM podsumowuje osiągnięcia dla rolnictwa i sektora...
Od 12 czerwca Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego...
W maju br. liczba wizyt wzrosła rok do roku w każdym badanym...
Problemem są też niejasne ich interpretacje...
Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów...
Konieczne jest złagodzenie podejścia...
Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy...
W odpowiedzi na postulaty organizacji pracodawców i związków...