Raporty

Wielkanocne trunki

Środa, 17 lutego 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 02/120. Luty 2016
Co najchętniej pije Polak w święta? Odpowiedzi jest wiele, a o ile w segmencie napojów bezalkoholowych kategorie rosną stabilnie to rynek napojów alkoholowych w coraz większym stopniu zmierza do wzrostu kategorii premium oraz win, zwłaszcza w okresie świątecznym.
Rynek alkoholi w Polsce obecnie jest warty ponad 41 mld złotych. Przyszłością tej branży są produkty premium oraz niszowe, lokalne marki. Największy udział w rynku alkoholi od lat ma wódka oraz piwo. Dodatkowo w ostatnich latach dynamiczny rozwój zauważalny jest w kategorii win. Polacy chętnie spożywają również napoje z segmentu Brown Spirits. Natomiast wartość rynku napojów bezalkoholowych szacowana jest na ponad 12 mld zł, a za najbardziej wartościową kategorię uznaje się napoje gazowane.

Wzorem lat ubiegłych

Jak informuje Marta Kowalczyk z Centrum Monitorowania Rynku, na świątecznych stołach Polaków gości przede wszystkim czysta wódka, jej udział wartościowy w sprzedaży wszystkich alkoholi osiąga ok. 32% w okresie wielkanocnym. Święta to okres kiedy odnotowywany jest najlepszy wynik dla tego trunku. Sprzedaż wolumenowa wódki rośnie nawet o ok. 40% w porównaniu do innych tygodni. W analizowanym okresie spada jednak liczba transakcji z wódkami z segmentu ekonomicznego, konsument decyduje się postawić na stole produkt lepszej jakości. W zeszłym roku wartość sprzedaży lidera segmentu premium – Stock Prestige w tygodniu świątecznym wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu do większości tygodni w roku. Największy wolumen sprzedaży odnotowały najbardziej popularne produkty z tej kategorii, czyli Żubrówka Biała (CEDC) 0,5 l; Krupnik Czysty (Sobieski) 0,5 l oraz Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe (Stock) 0,5 l, osiągając łącznie 1/3 udziałów wolumenowych wódek czystych.

Małe sklepy posiadające w swojej ofercie produkty alkoholowe w okresie świąt są lepiej zaopatrzone nawet w rzadziej występujące alkohole. Średnia liczba wariantów dostępnych na sklepowej półce wzrasta o 6 w porównaniu do tygodni poprzedzających ten okres.

Poza wódką raportujemy również wzrost sprzedaży wina stołowego, wermutu, a także bourbonu i whisky. Warto odnotować, że w 2015 roku w okresie świątecznym wolumen sprzedaży wina stołowego w sklepach małoformatowych wzrósł o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z mniej popularnych alkoholi natomiast, częściej niż w innych tygodniach, nabywane są w sklepach małoformatowych brandy i koniak, a także likiery.

Napoje i soki

Na stole wielkanocnym nie może również zabraknąć napojów bezalkoholowych. Według Marty Kowalczyk z CMR, w tym okresie wzrasta udział wolumenowy napojów gazowanych oraz soków, nektarów i napojów niegazowanych. Markami notującymi najwyższą sprzedaż są liderzy tego rynku, czyli Coca-Cola, Żywiec Zdrój, Pepsi oraz Tymbark. Na piątym miejscu znalazła się Cisowianka, która zazwyczaj zajmuje pozycję trzecią. Obrazuje to sytuację w tym segmencie – spadek sprzedaży wody mineralnej w tygodniu świątecznym.

Natomiast według badań TGI Millward Brown dotyczących najczęściej spożywanych marek napojów przez cały rok od października 2014 do września 2015, w kategorii napojów gazowanych najczęściej wybieranymi markami są: Zbyszko, Hellena, Tymbark, Sprite, Fanta, Mirinda, Schweeppes, 7UP oraz Hoop. Kolejną kategorią napojów bezalkoholowych monitorowaną przez TGI są napoje niegazowane, soki owocowe i warzywne. W tej kategorii liderami pozostają Tymbark oraz Hortex, jednak wybierane są również: Kubuś, Caprio, Costa, Garden, Dr. Witt, Cappy, Fortuna oraz Zbyszko.

Wielkanoc okiem detalisty

W sklepie rolno-spożywczym pod szyldem Lewiatan, gdzie właścicielem jest Ryszard Niesłuchowski, a ekspedientką Wioleta Saliszewska, święta to okres kiedy wzrastają obroty sklepu w każdej kategorii. Jeśli chodzi o kategorię alkoholi to na święta zyskują głównie takie kategorie jak: wódki czyste, wódki smakowe, różnego rodzaju wina, wina musujące, piwo, jak również alkohole z górnej półki: brandy, whisky czy szampany. „Wódki najczęściej kupowane przez naszych klientów to: Gorzka Żołądkowa de Luxe, Sobieski, Wyborowa, Żubrówka, Luksusowa, Premium oraz Soplica. Wtedy też sprzedajemy lepsze alkohole z górnej półki takie jak whisky Johny Walker czy Ballantine’s. Nie brakuje także klientów, którzy kupują piwo, i są to najczęściej marki takie jak: Kasztelan, Warka, Żywiec, Tyskie” – opowiada właściciel sklepu.

„Napoje oraz soki w okresie Świąt Wielkanocnych mają zdecydowanie wyższą sprzedaż, a kupowane są przeważnie znane marki. Z gazowanych króluje niezmiennie każdego roku Coca-Cola oraz Pepsi, również bardzo dobrze sprzedają się napoje Zbyszko, Mirinda, Fanta czy Hellena. Natomiast soki najczęściej wybierane to Hortex, Fortuna, Cappy oraz Tymbark” – dodaje pani Wioleta.

Alkohole wysokoprocentowe typu: wódka czysta, wódki kolorowe, whisky i inne wódki gatunkowe oraz okazjonalne – te kategorie wiodą prym w przedświątecznych zakupach w sklepie spożywczym Jacka Bulika w Borzęcinie Dużym. „Święta Wielkiej Nocy w sklepach takich jak mój od lat są coraz mniej handlowe. I również sprzedaż alkoholi na święta z roku na rok jest odrobinę niższa bądź na podobnym poziomie. Aczkolwiek Święta Wielkanocne są bardziej pokupne niż Bożego Narodzenia w moim przypadku” – informuje właściciel sklepu.

 „Ostatnimi czasy wzrosła u nas sprzedaż whisky. Co prawda sprzedaje się bardziej okazjonalnie, ale święta to okres kiedy klienci bardzo chętnie od pewnego czasu kupują droższe trunki. W poprzednich latach sprzedaż tego typu alkoholi była dużo niższa” – wspomina pan Jacek.

Na święta w sklepie pana Jacka sprzedaje się zdecydowanie więcej wina natomiast mniej piwa. Handel opiera się głównie na wódkach czystych i mocniejszych alkoholach. „Wina sprzedają się proporcjonalnie we wszystkich gatunkach. Klienci zwracają uwagę przede wszystkim na rodzaj, marka nie ma tu wielkiego znaczenia. Jeżeli klient zna się na winach to kupuje te lepsze, jeśli wino kupowane jest okazjonalnie to nie ma skonkretyzowanego wyboru” – opowiada pan Bulik. Wódki w tubach, wódki w kartonach, zestawy ze szklankami, alkohole z miniaturkami, brandy w szklanych figurkach stanowią mocną kategorię w sklepie w Borzęcinie Dużym. Tak zapakowane alkohole sprzedają się przeważnie okazjonalnie, a co za tym idzie zainteresowanie nimi z okazji urodzin, imienin czy świąt.

Święta Wielkanocne są również lepszym okresem dla sprzedaży napojów bezalkoholowych. „Coca-Cola to oczywiście najczęstszy wybór, w tym segmencie, przez naszych klientów. Oprócz tego Hoop Cola, napoje Hellena oraz Zbyszko. Natomiast w kategorii soków na równym poziomie sprzedaży są Fortuna, Tymbark oraz Hortex” – opowiada pan Jacek.

Stoisko alkoholowe na święta powinno przyciągać oko klienta. Alkohole są tą częścią asortymentu, której wielkanocne propozycje warto wprowadzić do sklepu z odpowiednim wyprzedzeniem. Poinformowanie klientów w ten sposób o ofercie wesprze aktywną sprzedaż.

Monika Kociubińska


tagi: Wielkanoc , trunki , alkohole , napoje , soki ,