Raporty

Okazjonalnie i na co dzień

Czwartek, 12 listopada 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 11/117. Listopad 2015
Alkohol jest kategorią dobrze rotującą każdego dnia. Święta, Sylwester oraz karnawał to czas, kiedy zwiększa swoje udziały w obrotach sklepu. W pozostałej części roku również nie brakuje okazji do wypicia ulubionego trunku z wyższej półki. Niewątpliwie na co dzień Polacy bardzo chętnie sięgają po piwo, w którym coraz częściej poszukują smaku, a nie mocy alkoholu.
Stopniowa stabilizacja na rynku wódki, niewielki, stabilny wzrost na rynku win oraz piw, a także wzrost kategorii alkoholi premium – tak wygląda rok 2015 na polskim rynku alkoholi. Prognozy również są optymistyczne, zwłaszcza w segmencie premium.

Alkohole mocne

Rok 2015 upłynął producentom mocnych alkoholi pod znakiem dążenia do stabilizacji. Na wyniki sprzedażowe w mniejszym stopniu miała wpływ pogoda czy sezonowość rynku, a bardziej polityka podatkowa państwa. Jak informuje Leszek Wiwała, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, branża wciąż dochodzi do siebie po podwyżce akcyzy z 2014 r. o 15% wyłącznie na mocne alkohole. Zawirowania spowodowane podwyżką sprawiły, że firmy skupiły się na rynku krajowym, odkładając inwestycje w promocję za granicą. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. producenci wysłali za granicę 9% mniej wódki.

Obserwując preferencje konsumentów widzimy, że choć wódka czysta wciąż dominuje na rynku mocnych alkoholi jej pozycja słabnie, a konsumenci poszukują różnorodności. Po różnego rodzaju napoje spirytusowe sięgają niemal wszyscy dorośli Polacy. Wciąż rosnącą popularnością cieszy się whisky, choć w tym roku osłabła dynamika wzrostu tej kategorii. Duży potencjał rozwoju mają napoje spirytusowe o niższej zawartości alkoholu (RTD). „W tym roku spadek po raz pierwszy od kilku lat odnotowały likiery smakowe. Mamy nadzieję, że po ustabilizowaniu sytuacji rynek mocnych alkoholi wróci na ścieżkę premiumizacji i innowacji” – informuje Leszek Wiwała.

Przy świątecznym stole

Jak informuje Polska Rada Winiarstwa, wino jest obecnie trzecią co do wielkości kategorią alkoholi w Polsce, której sprzedaż wartościowa,  w przeciągu ostatnich 10 lat, wzrosła o 51%. Rok 2015 wedle wszelkich prognoz zakończy się, analogicznie do lat ubiegłych – niewielkim, ale stabilnym wzrostem. Sprzedaż win najbardziej dynamicznie rośnie w okresie świąteczno-karnawałowym. Czas ten jest szczególnie atrakcyjny dla producentów i dystrybutorów win musujących oraz spokojnych win półsłodkich i półwytrawnych. W miesiącach czerwiec – lipiec sprzedaż win musujących oscyluje wokół 2,5 mln litrów, żeby w okresie świąteczno-karnawałowym (grudzień – styczeń) wzrosnąć aż do 8 mln litrów. Polacy wino kupują nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale też jako prezent, dlatego popularnością cieszą się zestawy i serie limitowane. Obrazuje to też trend, który obserwujemy już od wielu lat – zastępowanie mocniejszych alkoholi słabszymi, które lepiej pasują do serwowanych na świątecznych stołach potraw. 

Złoty napój na co dzień

Piwo jest najchętniej spożywanym alkoholem na co dzień, a jego rynek wciąż rośnie. Szacuje się, że w ciągu dziewięciu miesięcy 2015 roku wzrósł o ok. 1%. Jest to bardzo konkurencyjna kategoria, jednak pozostaje pod presją cenową, która powoduje spadek wartościowy.

Piwo to najczęściej konsumowany napój alkoholowy w Polsce – sięga po nie prawie dwie trzecie Polaków. Spośród piw dostępnych na rynku najczęściej wybierane są lagery. Konsumenci coraz częściej dokonują wyboru biorąc pod uwagę jego smak i naturalny skład, orzeźwiające działanie oraz uniwersalność, która sprawia, że „złocisty” nadaje się na prawie każdą okazję: od relaksu w domowym zaciszu po spotkania towarzyskie, nie tylko w męskim gronie*.

Zakup prezentowy

Warto także nadmienić, że polscy konsumenci bardzo chętnie wybierają alkohole nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale również jako zakup prezentowy. W kategorii alkoholi prezentowych na znaczeniu zyskują wina, whisky, brandy, koniaki, likiery, gin czy bourbon. W tym przypadku klienci zwracają uwagę na wyróżniającą się butelkę bądź dodatkowe gustowne opakowanie.

Oprócz alkoholi ofertę prezentową mogą stanowić zyskujące coraz bardziej na popularności e-papierosy czy cygaretki. Cygaretki należą do luksusowych wyrobów tytoniowych, w związku z tym uraczą niejednego palacza swoim smakiem i chwilą relaksu. Natomiast e-papierosy będą odpowiednie dla osób pragnących uwolnić się od nałogu tytoniowego, bądź w dłuższej perspektywie zmniejszyć koszty, które w przypadku palenia tradycyjnych odpowiedników są większe.

Dobór trunku do okazji

Bardzo szerokim asortymentem alkoholowym może poszczycić się sklep Carrefour Express w Warszawie. Jak przyznaje Tomasz Michalski, właściciel, w jego sklepie można znaleźć zarówno nisko- jak i wysokoprocentowe alkohole. „Posiadamy taki towar, który jest spożywany na co dzień jak również mamy sporo kategorii typu whisku czy brandy, które klienci kupują od święta. Posiadamy również gamę alkoholi prezentowych” – opowiada detalista.

Biorąc pod uwagę rotację stałą, w warszawskim sklepie prym wiodą pojemności 0,5 l: Krupnik, Żołądkowa Gorzka de Luxe oraz Żubrówka.  Z mniejszych pojemności zdecydowanie najlepiej sprzedają się wódki kolorowe, głównie Lubelska oraz smakowe pozycje Absolwenta, 100 i 200 ml.  „Większość obrotów w sklepie generuje jedynie 10 – 15 artykułów. Z tego co zauważyliśmy to ludzie w tej chwili w wyborze sugerują się przede wszystkim ceną, rzadziej ulubioną marką” – informuje właściciel.

Jeśli chodzi o alkohole okazyjne czy weekendowe to klienci sklepu Carrefour Express sięgają raczej po whisky niż po droższą wódkę, takimi podstawowymi pozycjami są właściwie 3 produkty: Ballantine’s, Grant’s oraz Jack Daniel's.  „Biorąc pod uwagę kategorię win, to mało jest osób, które się na tym znają, więc najlepiej sprzedają się pozycje podstawowe, typu Carlo Rosi, Cote, Kadarka czy Gato Negro. Natomiast reszta win jest sprzedawana głównie po poleceniu przez sprzedawcę” – informuje detalista. Natomiast kategoria win musujących w sklepie pana Tomasza należy do sezonowych, najlepiej rotuje przed sylwestrem czy świętami, natomiast w ciągu roku nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem. Jedynie okazyjnie są kupowane takie pozycje jak Dorato oraz CIN&CIN.

Typową kategorią kupowaną na co dzień w sklepie przy ulicy Anielewicza są piwa. Właściciel sklepu uważa, że sprzedaż piw zależy w jakimś stopniu od regionu, natomiast są dwie pozycje, które sprzedają się w każdym warszawskim sklepie i jest to piwo Królewskie oraz Harnaś. „Również bardzo fajnie rotuje Kasztelan czy Tyskie” – dodaje pan Michalski.

Do artykułów prezentowych w sklepie należą przede wszystkim whisky zwłaszcza w zestawach promocyjnych, np. ze szklankami, natomiast rzadko są to naprawdę drogie alkohole. „Zdarza się również, że jako alkohol prezentowy sprzedaje się dobrze whisky Chivas Regal, która w zwykłych opakowaniach nie sprzedaje się tak jak w opakowaniach prezentowych bądź w zestawie” – mówi właściciel sklepu. Od kiedy spadły temperatury również grzańce są na topie. „Grzaniec Galicyjski w tej chwili bardzo dobrze się sprzedaje” – dodaje pan Tomasz.

Alkohole towarzyszą większości spotkań świątecznych, rodzinnych czy w gronie znajomych. Dobór trunków przy poszczególnych okazjach jest naprawdę różny, a producenci polecają te, które idealnie będą współgrały z podawanymi potrawami. Również w tym okresie pojawiło się wiele nowości, które warto poznać i wprowadzić na półki sklepowe jeszcze przed świętami.

Monika Kociubińska


tagi: alkohol , święta , Sylwester , karnawał , wino , wódka , piwo ,