Raporty

Sprzątanie czas zacząć

Czwartek, 15 października 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10/116. Październik 2015
Natłok obowiązków przed świętami sprawia, że mamy mało czasu na porządki. Warto więc zabezpieczyć się w sprawdzone i skuteczne środki, dzięki którym czynności związane ze sprzątaniem będą szybkie i całkiem przyjemne.
Gruntowne porządki zawsze zaczynamy wcześniej. Myjemy okna, pierzemy firany i zasłony, trzepiemy dywany. Bliżej samych świąt – dopinamy wszystko na ostatni guzik – sprzątamy kuchnię, łazienkę, wycieramy kurze i myjemy podłogi. Grunt to dobry plan, para rąk do pomocy i odpowiednie produkty.

Przed świętami w wielu sklepach zauważa się większe obroty w kategoriach chemii gospodarczej. Dobrze sprzedają się zazwyczaj płyny do szyb, płyny do mycia podłóg, różnego rodzaju spraye do czyszczenia i pielęgnacji mebli, mleczka do czyszczenia kuchenek czy armatury łazienkowej oraz nasączone ściereczki.

Czyścimy i odświeżamy

Rozwój rynku środków czyszczących w Polsce jest niezwykle dynamiczny pod względem zarówno receptur, jak i form podania produktów. Podczas wybierania produktu liczy się cena, sprawdzona marka, a także komfort użytkowania i łatwość aplikacji środków, co idzie w parze z nowoczesnym opakowaniem. 

Według danych TGI z okresu kwiecień 2014 – marzec 2015 (Millward Brown) stosowanie środków czyszczących – płynów, mleczek, proszków deklaruje prawie 80% gospodarstw domowych w Polsce. W 23,78% gospodarstw domowych używa się środków czyszczących 3-4 razy wy tygodniu, 22,7% – 2 razy w tygodniu, 14,78% – raz dziennie, 14,3% – raz w tygodniu, 11,51% – 5-6 razy w tygodniu, 7,14% – częściej niż raz dziennie, 5,8% – rzadziej niż raz w tygodniu. Wśród marek najczęściej używanych w badaniu TGI wymieniano: Cif Cream, Ajax, Domestos 24h (Atlantic/Citrus/Pine/Pink), Sidolux, Cif Power Cream, Clin, Cif Active Gel, Cilit – kamień i rdza, Ajax Floral Fiesta, Cilit Bang, Tytan, Dosia, Cif Super Cream, Ajax Gel, Ajax Professional, Kret Mleczko, Mr Muscle, Cif Brilliance, Izo, Mr Proper, Silux, Amway, Claris, Sansed, Frosch, Brait, Crolox, Dix, Yplon, Flesz, Tak! i inne.

Producenci prześcigają się w coraz bardziej wymyślnych nowościach, które mają ułatwić klientom życie. To branża bardzo bogata w innowacje. W przypadku preparatów do czyszczenia na topie wciąż są środki uniwersalne, dzięki którym konsument będzie mógł zaoszczędzić podczas zakupów. Mowa tu nie tylko o mleczkach czyszczących, ale także nasączonych chusteczkach, które są bardzo dużym ułatwieniem, zwłaszcza podczas porządków tuż przed świętami.

Dane z paragonu

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku – chemia gospodarcza ma niewielki udział w obrotach małoformatowych sklepów spożywczych i jest jedynie kategorią uzupełniającą asortyment spożywczy. Typowe sklepy osiedlowe, w których można kupić chemię, oferują średnio po 8 rodzajów produktów do prania i środków do mycia naczyń, 6 wariantów środków do toalet i 5 płynów do płukania tkanin. Klienci takich placówek mają też do wyboru po 3 warianty środków do mycia szyb, mleczek  i proszków czyszczących, uniwersalnych środków czyszczących oraz odświeżaczy powietrza. Na półce z chemią gospodarczą w małoformatowych sklepach spożywczych nie może zabraknąć  popularnych, sprawdzonych marek, które są liderami w swoich kategoriach. Ofertę uzupełniają tańsze preparaty mniej znanych producentów.

Największe udziały w sprzedaży tej kategorii mają środki do prania (prawie 30% wartościowo), środki do mycia naczyń (nieco ponad 20%), środki do toalet i płyny do płukania tkanin (ponad 10%), środki do mycia szyb (prawie 5%).

Przed świętami Bożego Narodzenia można zaobserwować wzrost sprzedaży prawie wszystkich rodzajów produktów chemicznych. W tym okresie klienci małoformatowych sklepów spożywczych częściej sięgają po specjalistyczne i uniwersalne środki czyszczące, mleczka i proszki do czyszczenia, preparaty do czyszczenia mebli i drewna, a także środki do podłóg i dywanów. Pod koniec roku rośnie również sprzedaż największych segmentów – detergentów do prania i środków do mycia naczyń.

W sprzedaży środków do mycia naczyń najwięcej udziałów wartościowych ma Grupa Inco z marką Ludwik (ponad 40%). Za nim plasują się Procter & Gamble z marką Fairy i Henkel z marką Pur.

Jak podaje CMR – w kategorii środków do prania liderem jest Procter & Gamble (Vizir i Ariel) – około 35%, znaczną część sprzedaży też mają Reckitt Benckiser (Bryza, Dosia) i Henkel (E, Perwoll).

Kategoria mleczek i środków czyszczących zdominowana jest przez Unilever z marką Cif, która odpowiada za dwie trzecie sprzedaży w ujęciu wartościowym. Przed świętami rośnie jednak sprzedaż tańszych produktów m.in. Delko Filip, Izo czy Dosia.  W kategorii uniwersalnych środków czyszczących ponad 50% udziałów wartościowych ma Colgate-Palmolive z marką Ajax, ale klienci sklepów osiedlowych często wybierają również preparaty marek Sidolux, Floor oraz Delko Treak. Najpopularniejsze marki specjalistycznych środków czystości to Kret, Cilit Bang i Meglio – wynika z danych CMR.

Akcesoria do sprzątania

Oczywiste jest, że niezbędnikiem w ofercie sklepu są środki do czyszczenia, płyny do mycia podłóg czy okien. Konsumenci poszukują produktów, które ułatwią im codzienne prace domowe. Okres przedświąteczny to także czas, gdy o wiele większą popularnością niż zazwyczaj cieszą się akcesoria do czyszczenia. Ściereczki, gąbki – bez tego nie może odbyć się żadne sprzątanie. Należy pamiętać także o rękawicach oraz mopach, które są rozszerzeniem kategorii ścierek i zmywaków. Stanowią odpowiedź rynku na rosnące wymagania konsumentów szukających produktów, które pozwolą im zaoszczędzić czas przeznaczony na sprzątanie.

Ponieważ w każdym gospodarstwie domowym zużywa się ogromną ilość worków na śmieci, w sklepach nie może zabraknąć szerokiego wyboru i w tej kategorii. W okresie świątecznym – jemy więcej, sprzątamy więcej i śmiecimy więcej niż na co dzień.  Mamy możliwość zakupu worków na śmieci w różnych cenach, i co za tym idzie o różnej trwałości. W rozmaitych kolorach, z taśmą, z uszami, ekologiczne, a nawet zapachowe – oferta jest bogata. Asortyment w tej kategorii należy więc dobierać według upodobań stałych klientów, w sklepie powinny znaleźć się zarówno znane marki, jak również tańsze alternatyww – tak, aby każdy klient znalazł coś dla siebie.

Ważna ekspozycja

W okresie przedświątecznym warto zwiększyć ofertę produktów z kategorii chemii gospodarczej.

Dodatkowe miejsca ekspozycji jak standy, czy tradycyjne promocje przy kasach – mogą zwiększyć zyski sklepu. Można umieścić podstawowe produkty do sprzątania na innych działach, w formie krawatów czy standów, właśnie po to, aby w przedświątecznym szale klient nie zapomniał i o tym ważnym zakupie.

Domowe środki czystości pojawiają się na półkach większości sklepów handlu tradycyjnego. Część z nich to produkty uniwersalne, które dobrze rotują przez cały rok, sprzedaż innych, specjalistycznych, ma swoje pięć minut właśnie przed świętami.

Przed świętami szczególne ważna jest obecność pełnego porfolio produktów na sklepowej półce. Właściciele średnich i mniejszych placówek detalicznych powinni śledzić aktualne promocje u dostawców hurtowych oraz sprawdzić ofertę najbliższych konkurentów. Niezwykle ważna jest także bezpośrednia współpraca z przedstawicielami handlowymi.

Przedświąteczne sprzątanie przekłada się nie tylko na efekt wizualny. Ma także walor higieniczny, bo likwidujemy pokłady roztoczy i innych drobnoustrojów. Warto wygospodarować kilka dni, by uporządkować i odświeżyć dom.

Monika Dawiec


tagi: środki czystość , sprzątanie , płyny , czyszczenie , Ludwik , Procter & Gamble , Henkel ,