Advertisement

Nieskategoryzowane

Co pół sekundy transakcja – dynamiczny rozwój Grupy LEW, Spółki należącej do portfela MCI Management S.A.

Wtorek, 26 sierpnia 2008
W 2007 roku Grupa LEW Sp. z o.o., operator sieci sprzedaży elektronicznej Dobry Punkt oraz jeden z największych w Polsce dystrybutorów produktów pre-paid, odnotowała 16% wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do roku 2006. Spółka ma ambitne plany i w 2008 roku zamierza skoncentrować się na kolejnych inwestycjach, skierowanych na rozwój świadczonych usług i sieci sprzedaży. W 2009 roku, w celu finansowania zakładanej strategii, planowane jest wprowadzenie Spółki na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, rozważane jest także pozyskanie inwestora strategicznego.

Przychody ze sprzedaży Grupy LEW w 2007 r. wyniosły 190 mln zł, w porównaniu do roku 2006 zwiększyły się o 16%. W tym samym okresie EBITDA osiągnęła poziom 2,29 mln zł, co stanowi wzrost o 128% w stosunku do roku poprzedniego. Prognozy Spółki zakładają na ten rok osiągnięcie przychodów ze sprzedaży w wysokości 280 mln zł oraz 3,98 mln zł EBITDA.

 

Firma powstała w 1993 roku i od 12 lat była związana z branżą telekomunikacyjną, zdobywając doświadczenie w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań (GSM). Dzięki temu osiągnęła znaczący udział w rynku i stała się jednym z wiodących dystrybutorów produktów pre-paid. Spółka, od momentu rozpoczęcia dystrybucji doładowań w 2003 roku, już w następnym roku zdecydowanie rozwinęła kanał elektroniczny. Jest on obecnie głównym źródłem przychodów i stanowi 71% całej sprzedaży. Grupa LEW rokrocznie zwiększa obroty uzyskiwane z tego segmentu - w 2007 roku wyniosły one 135 mln zł i były wyższe o 60% w stosunku do roku poprzedniego. Na koniec 2008 roku planowane jest osiągnięcie sprzedaży w kanale elektronicznym na poziomie 223 mln zł. Obecnie Grupa LEW posiada sieć ponad 6500 terminali w całej Polsce, na których transakcje realizowane są z częstotliwością co 0,5 sekundy. Ich wysokość to 16 mln zł miesięcznie. Na koniec 2008 roku zakładany jest wzrost liczby terminali do 8500 sztuk.

 

W ciągu minionych 5 lat wzrosła również liczba sprzedawanych przez Grupę LEW kart startowych (SIM), do 330 tys. sztuk rocznie (w 2007 roku). Grupa LEW planuje nadal utrzymać w swojej ofercie karty pre-paid, które wg raportu Komisji Europejskiej przedstawiającego penetrację rynku telefonii komórkowej są w Polsce nadal bardzo prężnie rozwijającym się produktem.

 

W grudniu 2006 roku Grupa LEW pozyskała inwestora finansowego - fundusz MCI Management S.A., który objął 24,95% udziałów. Na koniec czerwca b.r. fundusz ten objął nową emisję udziałów, dokapitalizowując Spółkę i zwiększając swoje zaangażowanie do 29,63%.

 

Spółka chce wykorzystać duży potencjał rozwoju rynku telefonii komórkowej do rozwoju sieci sprzedaży oraz znacznego zwiększenia ilości terminali POS (Punkt Obsługi Sprzedaży), pod marką Dobry Punkt.  Zwiększenie sieci dystrybucji będzie realizowane głównie poprzez pozyskanie klientów detalicznych i sieciowych do sprzedaży usług elektronicznych. Dodatkowo Grupa LEW zakłada wprowadzenie na rynek nowatorskich rozwiązań, tzw. maszyn vendingowych do samodzielnych zakupów doładowań oraz nastawia się na rozwój usług parabankowych, za pomocą których będzie można uzyskać mikro kredyt czy zakupić karty podarunkowe. Grupa LEW na początku tego roku wdrożyła bardzo zaawansowany system Back-Office'owy do rozliczeń oraz obsługi klientów i planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę informatyczną. Zarząd rozważa także udział w konsolidacji rynku krajowego oraz ekspansję międzynarodową w pierwszej kolejności na Ukrainę.

 

W cele rozwojowe Grupy LEW wpisany jest również debiut na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, planowany w 2009 roku. W związku z tym do grona Rady Nadzorczej Spółki został przyjęty pan Artur Gabor, którego wiedza i doświadczenie w branży bankowej i finansowej będzie cennym wsparciem w trakcie realizacji planów Spółki. Pan Artur Gabor jest Członkiem Rady Nadzorczej Orbis S.A. oraz Rady Nadzorczej Energopol Katowice, wcześniej był związany z GE Capital Bank S.A. i Getin Bank S.A.

 

„Rozpoczęty w styczniu tego roku proces przekształcenia Grupy LEW ze Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Spółkę Akcyjną dobiega końca. W związku z tym zdecydowaliśmy się wzbogacić o nowych członków Radę Nadzorczą, która razem z Zarządem będzie pomocna przy wprowadzeniu Spółki na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Jestem przekonany, że połączenie dotychczasowych osiągnięć Spółki wraz z doświadczeniem nowej Rady Nadzorczej spowoduje, że w przyszłym roku będziemy mogli z powodzeniem zadebiutować na głównym parkiecie" - mówi Andrzej Basiak, Prezes Zarządu i jednocześnie główny udziałowiec Grupy LEW.

 

Oferta produktowa Grupy LEW doskonale wpisuje się w potrzeby rynku. Na koniec ubiegłego roku (dane GUS[1]), z usług telefonii komórkowej korzystało w Polsce ponad 41 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 108,6%. Biorąc jednak pod uwagę 17,7% tzw. nieaktywnych użytkowników, rzeczywista penetracja rynku wyniosła na koniec 2007 roku 90,9%.

 

Wartość rynku telefonii komórkowej w Polsce, mierzona wielkością przychodów z działalności telekomunikacyjnej osiąganych przez sieciowych operatorów telefonii komórkowej, stale rośnie. W 2007 roku zwiększył on swoją wartość w stosunku do roku poprzedniego o prawie 7%.
Wg raportu Komisji Europejskiej Polska znalazła się w 2007 roku na 23. miejscu ze wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej pod względem kryterium penetracji rynku. Szacowana dla Polski penetracja na poziomie 97% znalazła się zdecydowanie poniżej średniej dla Unii, która wyniosła 114%. Dlatego produkty typu pre-paid mają wciąż duży potencjał rozwoju.

tagi: Grupa Lew ,