Raporty

Porcja zdrowia od rana dla dzieci i dorosłych

Poniedziałek, 17 sierpnia 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 08/114. Sierpień 2015
Świadomość konsumentów na temat produktów mających korzystny wpływ na ich organizm, jest coraz większa. W sklepach klienci dokonują racjonalnych zakupów, producenci dążą do tego, by produkty były jeszcze lepsze jakościowo, a detaliści, by klient miał dostęp do szerokiej oferty – nie tylko śniadaniowej.
Konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na swoją dietę, czyli na to co spożywają, w jakiej ilości i o jakiej porze. Dodatkowo, jak wynika z szacunków ekspertów, rynek zdrowej żywności jest jednym z najszybciej rozwijających się w Polsce. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na kupowane produkty, ich etykiety oraz skład. Zależy im na tym, aby były naturalne i nieszkodliwe dla zdrowia ich oraz ich dzieci. Ponadto jest coraz więcej osób, które stawiają na zdrowe jedzenie i są gotowe zapłacić więcej za produkty lepszej jakości i od sprawdzonych dostawców.

Zasady zdrowego żywienia

Najważniejsze zasady związane ze zdrowym odżywianiem, to przede wszystkim te słyszane na co dzień, czyli dotyczące regularności spożywanych posiłków, pełnowartościowego śniadania, 5 niezbyt obfitych posiłków dziennie czy zróżnicowanej diety bogatej w błonnik, białko, dobre węglowodany oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto istotne jest unikanie fast foodów oraz tuczących przekąsek. Ostatni posiłek powinien zostać spożyty 3 godziny przed snem, a spożywanie wody oraz ruch w ciągu dnia stanowią nieodłączny element prawidłowej diety.
Na jakie produkty zatem warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na produkty zbożowe, które są źródłem energii, a także na warzywa i owoce. Codziennie należy spożywać dwie duże szklanki mleka, które można zastąpić jogurtem, kefirem a częściowo także serem. Mięso natomiast powinno być spożywane z umiarem. Tak samo tłuszcze zwierzęce oraz produkty zawierające dużo cholesterolu. Ograniczyć należy również spożycie cukru i słodyczy oraz soli i alkoholi. Jak zatem odżywiać się zdrowo i co jeść, by nasz organizm funkcjonował prawidłowo?

Przede wszystkim pożywne śniadanie

Śniadanie to najważniejszy posiłek, organizm potrzebuje wtedy zwłaszcza glukozę, z której czerpie energię. Jej najlepszym źródłem są węglowodany złożone obecne np. w pełnoziarnistym pieczywie, kaszach i warzywach. Poranny posiłek powinien ponadto dostarczać organizmowi takich składników, jak wapń, elektrolity, żelazo i jod, które poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego. Liczne badania pokazały, że w przypadku uczniów spożycie śniadania i drugiego śniadania w szkole poprawia wyniki w nauce. Dzieci, które nie jadają śniadań, znacznie gorzej radzą sobie z nauką. Mają problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, mogą także zachowywać się agresywnie w stosunku do rówieśników. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że pierwszego posiłku nie spożywa 30 proc. polskich uczniów szkół podstawowych.

Zdrowe napoje

Ważne jest nie tylko to co jemy ale również co i ile pijemy. Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych dla Tesco Polska, przez TNS Polska w dniach 26 czerwca – 1 lipca 2015 r., jedynie nieco ponad połowa Polaków wypija dziennie odpowiednią ilość płynów – 34% deklaruje, że wypija 1,5 do 2 litrów, natomiast tylko jedna piąta (18%) z nas w ciągu dnia dostarcza swojemu organizmowi ponad 2 litry napojów. Wielu z nas wypija jednak zdecydowanie za mało. Co natomiast piją Polacy? Zdecydowanie najczęściej (77% Polaków) sięgamy po wodę. Najchętniej piją ją osoby w wieku 15-29 lat (82%). Niemal co czwarty z nas (23%) często sięga po soki owocowe. Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni sięgają po zdrowe napoje, chętniej piją m.in. zieloną herbatę (15% do 4%).
Jak podaje KUPS (Krajowa Unia Producentów Soków), prawidłowa dieta powinna zawierać co najmniej 400 g owoców i warzyw, najlepiej w różnych formach, podzielonych na minimum 5 porcji. Polacy mimo, iż najbardziej lubią świeże owoce i warzywa to spożywają ich zdecydowanie za mało. Główną przyczyną jest brak czasu – zarówno na zakup produktów, jak i ich przygotowanie. Jednak w każdej dziedzinie życia można znaleźć sprytne rozwiązania. „Warto podkreślić, że rekomendowane 400 g to absolutne minimum. Im większe spożycie warzyw i owoców tym mniejsze ryzyko zachorowania np. na nowotwory czy choroby układu krążenia. Dlatego podanie tych produktów na różny sposób np. w formie musów, może zwiększyć ich spożycie” – mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, dietetyk.
W związku z tym dobrym sposobem na uzupełnienie diety w warzywa i owoce są soki i musy. Szklanka soku pomarańczowego do śniadania, zapewni energię na cały poranek. Natomiast sok pomidorowy jest ciekawą propozycją na pożywny i lekki podwieczorek. Musy mogą być również dopełnieniem pożywnego lunchu lub drugiego śniadania. Co ciekawe Polacy nadal nie zdają sobie sprawy, że soki i musy to produkty w pełni naturalne, wyprodukowane w 100% z owoców lub warzyw, bez użycia substancji konserwujących czy barwników. Soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne 100%, jak również 100% musy w dodatku nie są dosładzane. Są więc dobrym rozwiązaniem dla osób dbających o dobre samopoczucie i odpowiednio zbilansowaną dietę.

Zakupy śniadaniowe

Jak informuje Sylwia Neska z Centrum Monitorowania Rynku, konsumenci którzy dokonują zakupu typowych śniadaniowych produktów w sklepach małoformatowych do 300 mkw., najczęściej sięgają po nie rankiem – w godzinach 8-11. Do najważniejszych paczkowanych kategorii śniadaniowych należą: mleko, płatki śniadaniowe i płatki zbożowe, kefiry, maślanki, jogurty, serki homogenizowane, parówki, kawa zbożowa, dżemy i konfitury, kremy czekoladowe i masła orzechowe oraz pieczywo chrupkie. Cała ta grupa generuje ok. 2-3% wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw.
Mleko z płatkami to popularny sposób na rozpoczęcie dnia. Jednak liczba transakcji z mlekiem spadła w porównaniu z danymi z 2014 roku, co może być skutkiem przechodzenia klientów ze sklepów małoformatowych do dyskontów, sklepów wielkoformatowych. Inną przyczyną może być wzrost sprzedaży alternatywnej opcji dla mleka, czyli napojów roślinnych sojowych, ryżowych, migdałowych i innych. W okresie od stycznia do czerwca 2015 zostało sprzedanych o blisko 50% więcej opakowań napojów roślinnych niż w analogicznym okresie w zeszłym roku. Na rynku płatków wybór klienta sprowadza się do płatków śniadaniowych (np.: płatki dla dzieci, musli) oraz płatków zbożowych (np. płatki owsiane, gotowe owsianki). W czerwcu 2015 zaraportowano niemal dwukrotnie więcej transakcji z płatkami śniadaniowymi niż z płatkami zbożowymi. W przypadku płatków śniadaniowych najczęściej nabywane są średnie opakowania (250-300 g) – generują one ok. 60% wartości sprzedaży kategorii.
Kolejną ważną śniadaniową grupą są przetwory mleczne. W okresie letnim (maj – lipiec) wzrasta liczba transakcji z jogurtami naturalnymi oraz jogurtami pitnymi, natomiast wiosną konsumenci chętniej wybierają jogurty łyżeczkowe. Dobrym i zdrowym sposobem na ochłodę jest kefir – największa liczba opakowań sprzedawana jest latem (czerwiec – lipiec), najczęściej w średniej gramaturze 200 – 400 ml (ok. 80% transakcji).
Kategorią o coraz większym wolumenie sprzedaży jest pieczywo chrupkie, którego głównym motorem wzrostu są wafle zbożowe. Na półce wafli zbożowych najczęściej goszczą warianty ryżowe (ok. 70% wolumenu sprzedaży wafli zbożowych). Tendencja rosnąca jest też zauważalna w liczbie sprzedawanych opakowań wafli w polewie czekoladowej lub owocowej.
Dodatkiem do pożywnego śniadania może być również kawa zbożowa. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. niezmiennie liderem jest marka Inka, która generuje ponad połowę wartości sprzedaży tej kategorii.
W zestawieniu 1000 produktów najczęściej pojawiających się na paragonach w sklepach małoformatowych w czerwcu 2015 spośród produktów śniadaniowych najwyżej znajdują się: 1-litrowe opakowania mleka 2% i 3,2% marek Mlekovita Polskie Świeże oraz Mlekpol Łaciate.

Powrót do szkoły

Druga połowa wakacji to niewątpliwie okres przygotowań do zbliżającego się roku szkolnego i wzmożonego zainteresowania klientów artykułami dla dzieci do szkoły. Jak informuje Katarzyna Andersz, Menedżer Działu Marketingu w PMT Marketing System, właściciele sklepów mogą spodziewać się zwiększonego obrotu tych produktów, warto zatem wcześniej zaplanować ekspozycję i jej obsługę. Przygotowanie placówki handlowej powinno obejmować przede wszystkim odpowiedni dobór asortymentu dla uczniów oraz zachęcające do zakupu materiały POS. Pozwoli to klientom na zapoznanie się z ofertą sklepu. W sezonie powakacyjnym wzrasta również sprzedaż produktów spożywczych skierowanych do dzieci, przede wszystkim napojów – głównie wody i soków przecierowych oraz przekąsek – słodyczy, chrupek. Jest to dobry czas na zmianę aranżacji sklepowych półek i skoncentrowaniu się na ekspozycji  
artykułów dla dzieci i nastolatków. Ważne jest, aby konsument miał świadomość, że w danym sklepie może liczyć na zróżnicowany wybór artykułów.
Powrót do szkoły wiąże się również z rozpoczęciem sezonu dla sklepików szkolnych. Jednak to co dzieci będą mogły tam kupić ulegnie zmianie. Ministerstwo Zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia dotyczący sprzedaży żywności w szkołach, który z dniem 1 września wejdzie w życie. Zasadniczym celem projektu rozporządzenia jest wzmocnienie ochrony zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, poprzez ograniczenie dostępu na terenie przedszkoli, szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych do środków spożywczych zawierających znaczne ilości składników niezalecanych dla ich rozwoju. Projekt rozporządzenia dostarcza narzędzia umożliwiającego eliminację przyczyn powstawania nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży poprzez promocję zdrowego sposobu odżywiania, której podstawą jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz edukacja dotycząca korzyści wynikających ze stosowania zbilansowanej diety.
Produkty, które w projekcie rozporządzenia wskazano jako dopuszczone do sprzedaży w szkołach, to: kanapki na bazie pieczywa razowego lub pełnoziarniste go, sałatki i surówki, mleko bez dodatku cukrów i substancji słodzących, napoje zastępujące mleko, czyli napój sojowy, ryżowy, owsiany itp., produkty mleczne (jogurt, kefir, maślanka, serek homogenizowany, itd.), zbożowe produkty śniadaniowe oraz inne produkty zbożowe, warzywa, owoce, suszone warzywa i owoce, orzechy oraz nasiona, soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne, przeciery i musy, koktajle, woda mineralna, woda źródlana i woda stołowa, oraz inne napoje przygotowywane na miejscu bez dodatku cukrów i substancji słodzących (herbata, kawa zbożowa, napary owocowe). Dodatkowo wszystkie wymienione kategorie powinny spełniać wykaz wymagań, które dotyczą za -wartości niektórych składników (np. cukru), wielkości opakowania, formy podania itp. Produktów, które nie znajdą się w ostatecznej wersji wykazu, nie będzie można sprzedawać na terenie szkoły.

Nowe pokolenie konsumentów

Właścicielka sklepu „Ali” w Kurowicach, Alina Skolimowska przyznaje, że coraz więcej ludzi zwraca uwagę na zdrowe produkty. „Klienci zwracają uwagę na skład, czytają etykiety, a przede wszystkim widać to poprzez większą sprzedaż naturalnych produktów. Od jakiegoś czasu jest zainteresowanie makaronem ciemnym, wcześniej nikt nawet nie zwracał uwagi na taki produkt” – przyznaje właścicielka. Klienci sklepu w Kurowicach szukają również bardziej ekologicznych produktów. Jeśli warzywa to najlepiej krajowe. Wędliny natomiast powinny być mało przetworzone najlepiej z mniejszych regionalnych masarni. Przede wszystkim zwracana jest uwaga na produkty, które mają krótszy termin spożycia. „Mleko w butelce lepiej się sprzedaje niż w kartonie, w takich przypadkach klienci nie zwracają uwagi na to, że jest trochę droższe. Na podobnej zasadzie jest kupowane masło śmietankowe. Oczywiście jest też grono klientów, którzy zwracają uwagę na cenę, a nie na opakowanie. Różna jest mentalność ludzi” – podkreśla pani Alina.
A typowo śniadaniowe produkty w sklepie pani Aliny to przede wszystkim płatki i mleko. Na półkach widnieją różne rodzaje płatków, od musli poprzez płatki owsiane do czekoladowych kuleczek, a marki dostępne to: Kupiec, Melvit, Nestlé, Lubella oraz marka własna sieci Lewiatan. Jeśli chodzi o mleko to klienci najchętniej sięgają po marki takie jak Mlekovita oraz Łaciate (Mlekpol), śmietana z Piątnicy i Mlekpolu. Najczęściej kupowane jogurty naturalne to Bakoma, jogurty Siedleckie, Zott oraz Danone, kefir natomiast wyłącznie z siedleckiej mleczarni. „I również w tej kategorii widać tendencję preferowania przez klientów produktów regionalnych. Bliskie rodzime mleczarnie są przede wszystkim utożsamiane z naturalnym czystym środowiskiem” – informuje Alina Skolimowska.
Oczywiście typowym produktem śniadaniowym jest pieczywo, częściej klienci sklepu „Ali” nabywają pieczywo białe, co nie wyklucza zainteresowania pewnej części klientów pieczywem ciemnym. „Po dokonywanych zakupach przez klientów nie raz można dostrzec, że chleb jest wypiekany samodzielnie w domu, wtedy w koszyku lądują takie produkty jak bakalie, ziarna słonecznika czy dyni, również mąką typowa do pieczenia chleba” – zauważa właścicielka sklepu.
W wyborze soków natomiast gusta klientów są zróżnicowane. „Niektórzy wybierają taki produkt aby był w kartonie bez względu na markę czy rodzaj, inni wybierają wyłącz nie soki Tybark bądź Hortex – te cieszą się największym powodzeniem w sprzedaży. A dla dzieci oczywiście Kubuś, Leon oraz Tymbark, które z chęcią w roku szkolnym są zabierane do szkoły” – mówi właścicielka sklepu.

Produkty śniadaniowe w Michowie

Jolanta Woźniak jest kierowniczką sklepu „Super Market” w niewielkiej miejscowości Michów, gdzie zauważalna jest tendencja zwracania uwagi na produkty zdrowsze. „W szczególności teraz bardzo dużo sprzedaje się różnego rodzaju pieczywa chrup kiego oraz wafli ryżowych. Klienci poszukują produktów z błonnikiem, a od dawna już wysokim zainteresowaniem cieszą się oczywiście jogurty naturalne” – informuje Jolanta Woźniak.
Pieczywo chrupkie dostępne w sklepie w Michowie to przede wszystkim te pod marką Sante, a wafle ryżowe Kupiec. Najczęściej kupowane jogurty naturalne to przede wszystkim typu greckiego – Bakoma, ale również Zott, Danone, Krasnystaw, Mlekovita, Piątnica oraz Mlekpol. Biorąc pod uwagę mleko to liderem sprzedaży jest mleko w butelce Mlekovita, ale dostępne są również marki takie jak: Piątnica, Łaciate, Robico oraz Krasnystaw. „Nabiał kupowany jest głównie w godzinach porannych, na śniadanie, również wtedy kupowane są twarogi, serki do smarowania, sery żółte, wędliny, pieczywo, świeże warzywa i owoce, płatki śniadaniowe oraz mleko” – przyznaje pani Jolanta.
„Najlepszym napojem przy śniadaniu jest oczywiście herbata, kawa zbożowa bądź sok. Dużo ludzi kupuje herbatki odchudzające, na wspomaganie trawienia, czy nawet kawę odchudzającą – takimi produktami jest zainteresowanie. W tym segmencie zdecydowanie wyróżnia się Herbapol, Inka oraz soki Hortex” – dodaje kierowniczka sklepu.
Jeśli chodzi o pieczywo w sklepie „Super Market” to dostępne są różne rodzaje: pieczywo ciemne, razowe czy tradycyjne białe, również są produkty dla diabetyków. Ponadto pieczywo ciemne w porównaniu do ubiegłych lat coraz lepiej się sprzedaje.

Świeże produkty każdego ranka

Małgorzata Wieczorek, właścicielka sklepu spożywczo-przemysłowego w Konarach dokłada wszelkich starań, by klienci mogli kupić w jej sklepie świeże produkty każdego dnia. W związku z tym oferuje duży wybór świeżych warzyw i owoców, pieczywo chrupkie oraz świeże z piekarni, wędliny oraz nabiał, a także kawy, herbaty i napoje. „Wiele rodzin w moim sklepie dokonuje zakupów śniadaniowych dlatego też zwracam na to uwagę, by każdy klient znalazł to czego potrzebuje” – informuje właścicielka sklepu.
Wśród wędlin w sklepie w Konarach najlepiej sprzedają się te na wagę, często klienci pytają również o zawartość mięsa. Szczególnie młodzi ludzie interesują się składem kupowanych produktów.
Jeśli chodzi o soki i napoje to dużym zainteresowaniem cieszą się soki wyciskane w 5-litrowym opakowaniu. Ogromne znaczenie mają niewątpliwie w tym okresie również wody mineralne, które można znaleźć już w prawie każdym koszyku zakupowym. Kończący się sezon wysokich temperatur również powoduje częstsze zakupy soków czy napojów zamiast wody. A wraz z nadejściem roku szkolnego skupiamy się również na produktach dla dzieci, soczki, napoje, ciasteczka pod markami Kubuś, Kubuś Waterrr, Leibniz, Tymbark również owoce i jogurty”
– wymienia właścicielka.
Typowo śniadaniowe napoje to przede wszystkim kawa zbożowa Inka (Grana) a także herbaty, czarne, zielone, liściaste bądź granulowane – Loyd, Bi fix, Saga, Minutka, Lipton, BigActive, Posti oraz Irving” – dodaje właścicielka.
Również zauważany jest wzrost sprzedaży dodatków do śniadania czy lunchu takich jak ocet balsamiczny, ocet jabłkowy czy oliwa z oliwek. Na znaczeniu zyskują również: ryż brązowy, kasza gryczana oraz makaron ciemny. „Z pewnością ze względu na zawartość składników odżywczych” – insynuuje właścicielka.
Pożywne śniadanie w domu, zdrowy piłek w pracy i szkole, a każdy dzień zaliczysz do udanych!

Monika Kociubińska



tagi: raport , zdrowa żywność , jakość produktów , świadomość konsumentów , zasady zdrowego żywienia ,