„Nadszedł już sezon grillowy, czyli czas „żniw" w sprzedaży przypraw" - mówi Tomasz Trembecki, Dyrektor Sprzedaży Podravka Polska. „Praktycznie wszystkie kategorie tych produktów rotują wówczas szybciej. Na wzrost obrotów wpływają różnorodne czynniki, ale jednym z ważniejszych jest dostosowanie oferty i sposobów ekspozycji do oczekiwań konsumentów oraz specyfiki danego kanału dystrybucji" - dodaje p. Trembecki.
Najszerszy asortyment powinny zapewniać placówki handlu nowoczesnego. W dużych sieciach handlowych i supermarketach na przyprawy poświęcona jest zwykle osobna alejka. Ze względu na dużą powierzchnię istnieje możliwość prezentacji produktów reprezentujących różne kategorie. „Konsumenci znajdą tu zarówno przyprawy uniwersalne o uznanej pozycji rynkowej, takie jak np. Vegeta czy też Warzywko, a także popularne wersje smakowe pierwszej z nich (Vegeta Ziołowa, Vegeta Pikantna)" - mówi Tomasz Trembecki. „Oferta kanału nowoczesnego powinna obejmować również specjalistyczne mieszanki przeznaczone do konkretnych dań takie jak, Vegeta Mix do kurczaka, mięsa mielonego, bigosu, ryb i wieprzowiny" - dodaje p. Trembecki. W sklepowych gondolach konsumenci znajdą również produkty zaliczane do kategorii monoprzypraw (np. curry, bazylia, ziele angielskie, oregano), a także wszelkie nowości.
Jeśli chodzi o charakterystyczną dla handlu nowoczesnego ekspozycję, produkty ułożone są zwykle według marek i pogrupowane w odpowiednie kategorie - przyprawy uniwersalne, jednorodne i specjalistyczne. To pozwala zachować harmonię i porządek oraz ułatwia konsumentom orientację. Z doświadczeń firmy Podravka wynika, że przyprawy najlepiej umieszczać w sąsiedztwie innych produktów spożywczych, zwłaszcza głównych składników dań i dodatków do potraw.
„W przypadku handlu tradycyjnego asortyment przypraw jest z natury ograniczony. W ofercie sklepów spożywczych - zależnie od ich wielkości - powinny znaleźć się podstawowe i najczęściej kupowane produkty" - mówi Tomasz Trembecki. „Należą do nich przyprawy uniwersalne takie, jak Vegeta czy Warzywko, które rotują najlepiej właśnie w tej kategorii placówek handlowych" dodaje p. Trembecki. Na półce z przyprawami nie powinno zabraknąć również najważniejszych w polskich kuchniach przypraw jednorodnych (pieprz, papryka, majeranek, liść laurowy) oraz aktualnie reklamowanych nowości. We właściwym doborze asortymentu w małych i średnich sklepach spożywczych pomaga znajomość upodobań klientów. Taką wiedzę posiada zazwyczaj właściciel sklepu, dlatego jego współpraca z przedstawicielami handlowymi producenta jest niezbędna aby przynieść wymierne efekty w postaci zwiększenia sprzedaży.
Podobnie jak w przypadku handlu nowoczesnego, w małych i średnich sklepach spożywczych przyprawy grupowane są według marek i dzielone na odpowiednie kategorie. Zależnie od planogramu półki mogą być umieszczane w sąsiedztwie tzw. mokrych dodatków do potraw (np. koncentratów, ketchupów czy majonezów), a także produktów spożywczych suchych (np. bulionów, dań gotowych w torebkach czy dodatków do ciast).
„Zarówno w handlu tradycyjnym, jak i nowoczesnym, ważną rolę odgrywa wyróżnienie produktów na półce" mówi Michał Jung, Dyrektor Marketingu Podravka Polska. „Optymalna sytuacja ma miejsce wówczas, gdy przyprawy znajdują się w zasięgu wzroku konsumentów, w wyróżniających się gondolach lub na półkach specjalnie oznaczonych materiałami POS" - dodaje p. Jung. Dobrym sposobem na wyróżnienie asortymentu są właśnie firmowe materiały reklamowe dostosowane do punktu sprzedaży. Należą do nich: displaye, plakaty, woblery, listwy, systemy prowadnic półkowych czy shelf stoppery. Dzięki odpowiedniej grafice, dopasowanej do strategii komunikacyjnej produktów, nie tylko przyciągają wzrok klientów sklepu, ale poprzez skojarzenie z reklamą np.: telewizyjną czy prasową, stanowią kolejną formę komunikacji z klientem i wpływają na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Ważne jest również to, że materiały POS są dostarczane przez przedstawicieli handlowych producenta bez żadnych dodatkowych opłat. Na zwiększenie obrotów sklepu wpływa również sposób prezentacji okolicznościowych serii produktów. W tym przypadku dobrze sprawdzają się specjalne ekspozytory i wygodne dla konsumentów podajniki. Są one używane przez firmę Podravka np. w okresie świątecznym czy też w trakcie sezonu grillowego. Dużą rolę odgrywa także ustalenie właściwej częstotliwości dostaw produktów oraz organizacja akcji promocyjnych.
Dobór asortymentu i właściwa ekspozycja są ważnymi instrumentami wsparcia sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od kanału dystrybucji na decyzje zakupowe konsumentów wpływają tak fundamentalne czynniki jak wysoka jakość produktu i zaufanie do marki. Wszystkie te kryteria spełniają przyprawy produkowane przez firmę Podravka.
49,1% Polaków przyznaje, że ich obecna sytuacja finansowa...
Sieć utrzymała silny trend wzrostu sprzedaży w pierwszym...
Mondelēz International zainwestował w estońską firmę...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...