Przewodnik po produktach

Pranie idealne

Poniedziałek, 16 lipca 2012 HURT & DETAL Nr 7 (77) / 2012 (Hurt i Detal)
Jakie są wymagania Polaków? Żeby czarne pozostało czarne, białe pozostało białe, a czerwone wciąż miało intensywny odcień. Nic trudnego! Wystarczy dobrać odpowiedni proszek i płyn! Kolory zostaną zachowane, a radość z ich noszenia będzie trwała jeszcze długo! I dodatkowo ten świeży zapach! Czego chcieć więcej?

Oczywiście, że można chcieć więcej! A usuwanie uporczywych i trudnych plam czy też odpowiednia dbałość i pielęgnacja podczas prania tkanin wyjątkowo delikatnych bądź wełnianych? A przywracanie elastyczności pranym tkaninom czy usuwanie zmechaceń? Wymagań jest naprawdę wiele, jednak pomysłowość i pracowitość producentów w celu ulepszenia swojej oferty sprawia, że wszystkim potrzebom piorących można sprostać.

A kim są owi piorący? Zazwyczaj to kobiety. Według statystyk tylko około 4% mężczyzn robi w domu pranie. Dlaczego tak jest – nie będziemy się nad tym zastanawiać, gdyż co poniektórzy mogliby zarzucić nam propagowanie feministycznych poglądów. Tak więc, wracając do tematu – promocja czy reklama środków piorących skierowana jest do płci pięknej. I to właśnie kobiety najczęściej kupują proszki, płyny, wybielacze, odplamiacze i inne produkty z asortymentu piorącego.

Jak podaje AC Nielsen wartość rynku środków do prania w okresie od stycznia do grudnia 2011 roku wyniosła 1,4 mld zł, ilościowo było to ponad 208 mln kg. Najwyższe udziały wartościowe w rynku pod względem przeznaczenia środka piorącego uzyskały produkty do koloru (53,2%), drugie miejsce zajęły do białego (39,3%) i pozostałe (7,5%). Biorąc pod uwagę rodzaj środka piorącego najpopularniejsze wciąż pozostają proszki (79,3%), dalszą pozycję zajęły płyny (15,8%); inne (5%). Wartość rynku płynów do płukania w analogicznym okresie wyniosła ponad 415 mln zł, a jego wielkość to niecałe 256 mln kg.

Preferencje piorących

Jak podają badania Instytutu MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2011 do marca 2012 używanie detergentów do prania zadeklarowało 96,3% gospodarstw domowych.

Marką, która dominuje w polskich domach jest Vizir – 24,02% badanych deklaruje kupowanie tego detergentu. Następne miejsca w badaniu konsumenckim zajmują Persil (proszek) i Ariel (proszek).

Jeżeli przyjrzymy się badaniom konsumenckim dotyczącym płynów do płukania – ich używanie deklaruje 83,9% gospodarstw domowych. Niezmiennie prym wiedzie Lenor, a drugie miejsce zajmuje Silan.

Detergenty w proszku są nadal najpopularniejszym środkiem piorącym. Mogą być stosowane do prania odzieży białej, kolorowej, a także do firan czy pościeli. Każdy proszek zawiera fosforany zmiękczające wodę, polifosforany chroniące tkaniny przed zniszczeniem oraz karboksymetylocelulozę, która zapobiega powtórnemu osadzaniu się brudu na tkaninie. Płyny i żele do prania natomiast są delikatniejsze i zapewniają ochronę wrażliwym tkaninom.

Jeżeli zwykły detergent nie radzi sobie z plamą, wtedy klienci sklepów wybierają odplamiacz lub wywabiacz. Są to specjalistyczne preparaty zawierające formuły odpowiednie do usuwania trudnych plam. Stosuje się je miejscowo, tuż przed normalnym praniem. Na rynku dostępne są zarówno odplamiacze w proszku, jak i w płynie.

Środki do prania i płukania dostępne są również w wersji bardzo delikatnej dla niemowląt czy alergików. Do prania i płukania dziecięcych ubranek czy pościeli klientowi należy polecić środki z obniżoną zawartością detergentów. Produkty tego typu są hipoalergiczne. Przeważnie tkaniny, z którymi mają kontakt najmłodsze pociechy czy alergicy powinny być wypłukane dwukrotnie, by mieć większą pewność, że między włóknami nie zostaną resztki proszku. Producenci zalecają stosowanie tego typu produktów do 3. roku życia dziecka, zwłaszcza jeżeli ma ono problemy z alergią. Warto, aby sklepy położone w okolicach nowych osiedli lub domków jednorodzinnych były zaopatrzone choćby w najmniejsze gramatury takich proszków.

Niezbędne są także płyny do pukania. To one nadają pranym tkaninom miękkość i piękny zapach. Płyny wypłukują też resztki proszku z pranej tkaniny. Producenci zachęcają do kupna płynów do płukania między innymi komponując coraz to nowsze i atrakcyjniejsze zapachy, które potrafią na bardzo długo utrzymać świeżość tkaniny.

W sklepie…

W sklepach Avita zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszą się proszki do prania. „Jednak obserwujemy również tendencję do coraz większego popytu na płyny do płukania” – mówi Karol Czok z sieci Avita. Wynikać to może z wielu powodów. Bywa tak, że dane promocje na proszki i płyny łączą się i rzeczywiście mamy dobrą okazję do kupna obu produktów w atrakcyjnej cenie. Z drugiej strony zaczynamy bardziej doceniać płyny do płukania, które są niejako wspomagaczem do samego proszku.

Jak wynika z analizy jaką przeprowadzono w sklepach Avita, szczególnie dobrym zaufaniem oraz wysoką sprzedażą wśród proszków do prania cieszą się takie marki, jak: Dosia, Rex, E, Vizir oraz Bonux – w różnych odmianach i rodzajach. Zarówno według pracowników, jak i samych klientów wymienione wyżej proszki cieszą stale dobrą renomą, jednak najważniejszym wyznacznikiem przy wyborze jest oczywiście stosunek ceny do jakości. Jak przyznaje Karol Czok – jeśli chodzi o płyny do prania i/lub płukania, to tutaj na czele będą takie marki, jak: Kokosal, Booster, FF, Perwoll, Lenor czy Woolite. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że tego typu produkty, zarówno proszki, jak i płyny, stanowią asortyment, bez którego dobry sklep nie może funkcjonować, dlatego zawsze warto mieć na półkach dobrze sprzedające się marki.

Jeżeli chodzi o proszek do prania, to również w sklepie chemicznym na warszawskim Ursusie klienci najczęściej wybierają Vizir i Ariel, zazwyczaj w dużych opakowaniach. „Z mniejszych pojemności dobrze sprzedaje się marka E, ponieważ jest trochę tańsza. Wśród płynów do prania prym wiodą Perła i Perwoll, a z tych tańszych płyn Wirek. Jeżeli chodzi o odplamiacze, klienci są wierni popularnemu Vanishowi, mimo iż nie jest tani” – mówi właścicielka sklepu. Pani Anna dostrzegła również pewną tendencję – klienci coraz chętniej wybierają większe, ekonomiczne pojemności proszków. Z produktów do prania ubranek dziecięcych młodzi rodzice kupują najchętniej markę Dzidziuś, często też wybierają produkty Biały Jeleń. Coraz większą popularność marki Biały Jeleń potwierdza także pan Andrzej, który prowadzi sklep wielobranżowy w Piastowie.

Jak zgodnie podkreślają detaliści, warto mieć na sklepowej półce przynajmniej po jednym środku do prania firan i zasłon. Na rynku dostępne są specjalistyczne środki piorące usuwające oprócz kurzu także pyłki, zarodniki i grzyby, które zalegają we włóknach firanek wywołując często schorzenia alergiczne.

…na półce

Asortyment piorący jest szeroką kategorią produktową. Trudności więc może sprawiać właściwe zagospodarowanie półek na tego typu produkty. Zwłaszcza w sklepach, które w swojej ofercie mają głównie towar spożywczy. Jak odpowiednio wyeksponować asortyment piorący na półce? Jak przyznaje Karol Czok, wyeksponowanie tego typu produktów podlega właściwie takim samym zasadom jak eksponowanie każdego innego produktu na sklepie. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz, mianowicie na lokalizację danego produktu na powierzchni sklepowej. Pamiętajmy, np. żeby nie witać klienta przy wejściu proszkiem do prania tylko dlatego, że akurat mamy świetną cenę. „Niech to będą warzywa i owoce lub nawet prasa, ale nie chemia. Oczywiste jest, że proszki do prania oraz płyny do płukania powinny znajdować się z ogólnodostępną chemią, a za dodatkową reklamę mogą posłużyć plakat lub stopery z wypisaną, atrakcyjną ceną” – dodaje pan Karol.

W zależności od specyfiki sklepu i miejsca na półkach warto mieć w swojej ofercie różne środki piorące. Wiadomo jednak, że w małych sklepach, zwłaszcza ogólnospożywczych to miejsce jest ograniczone. Dlatego pamiętajmy o proszkach w mniejszych pojemnościach i podstawowym wyborze wśród tych do białych i kolorowych tkanin. W sklepach chemicznych właściciel ma większe pole do popisu. I tutaj powinien zapewnić klientom wybór większych opakowań środków do prania i płynów oraz posiadać na półce marki z różnych kategorii cenowych.

Nowości piorące

Uzupełniając asortyment piorący, niezależnie od rodzaju placówki handlowej, jaką prowadzi detalista, na półce powinny znaleźć się nowości produktowe. Wprowadzane coraz to nowsze formuły, zapachy czy zastosowania świadczą o zmieniających się zapotrzebowaniach i wymaganiach konsumentów.

I tak na przykład Libella poszerzyła niedawno tradycyjną, sprawdzoną i dobrze rozpoznawalną markę Wezyr o nowy produkt w kategorii środków do prania tkanin. Najnowsze Wezyr Super Koncentraty żele i balsamy wyróżniają się spośród oferowanych środków do prania, tworząc rewolucję na tym rynku. Ich skuteczność i właściwości oparte zostały o innowacyjne i nowoczesne receptury, zawierające nie stosowane dotychczas formuły. Wezyry Super Koncentraty są silnie skondensowane i wyjątkowo wydajne. Ich receptury zostały oparte o najnowsze technologie efektu SPA dla tkanin. Zawarte w nich specjalne środki zapobiegają pojawianiu się oznak starzenia włókienniczego. Pomagają zachować nowy wygląd tkanin mimo powtarzanego cyklu prania i suszenia. Odmładzają wygląd ubrań poprzez usuwanie zmechaceń i zapobieganie ich ponownemu powstawaniu, zachowywanie intensywności i czystości oryginalnych kolorów. Najwyższej jakości składniki zostały specjalnie dobrane i przygotowane dla poszczególnych rodzajów tkanin: kolor, czerń, biel, soft, jeans, sensitive&baby. Nowe produkty dostępne są w sprzedaży od 9 lipca bieżącego roku.

Firma Brand Distribution w tym roku oferuje klientom nowość – Triumf niemieckie proszki do prania, które są gwarancją nieskazitelnej czystości ubrań. Silnie skoncentrowane o świeżym zapachu, dostępne są w dwóch nowych rodzajach: Ultra White i Protection Color.

Pollena Ostrzeszów wprowadziła na rynek płyn do prania odzieży sportowej i turystycznej dr Reiner. Jest to skuteczny środek do usuwania zabrudzeń z wszystkich rodzajów tkanin, w szczególności impregnowanych, termoaktywnych z membraną oraz pokrowców na sprzęt sportowy, laptopy, aparaty fotograficzne. Płyn do prania odzieży sportowej dr Reiner zawiera środek utrwalający kolor, aktywny składnik usuwający trudne zabrudzenia oraz specjalną formułę z neutralizatorem zapachów. Skład płynu został tak opracowany, aby nie naruszał delikatnej struktury membranowej odzieży termoaktywnej. Właściwości te zostały potwierdzone badaniami w specjalistycznym laboratorium.

PZ Cussons Polska SA linię perfumowanych koncentratów do płukania E Perfume Style wzbogacił o nową wiosenno-letnią kolekcję. Trzy nowe propozycje zapachowe to perfumowe kompozycje, które idealnie pasują do letnich ubrań. Produkt dostępny jest w trzech wyjątkowych wariantach zapachowych: Love (główne nuty zapachowe: malina, czarna porzeczka, jabłko, fiołek, truskawka, lilia, nuty drzewne, ambra, piżmo), Paradise (główne nuty zapachowe: róża, pomarańcza, głóg, czarna porzeczka, białe i wodne kwiaty, bez, zielone kwiaty, brzoskwinia), Glamour (główne nuty zapachowe: cytrusy, czarna porzeczka, ananas, konwalia, geranium, karmel, paczula, wanilia).

Henkel Polska z kolei oferuje w tym roku Silan o nowej formule Perfect Comfort. Ulepszona formuła, zapewnia podwójny efekt miękkości.Nowy Silan Perfect Comfort zawiera także sprawdzone i przetestowane mikrokapsułki zapachowe Perfume Pearls, dzięki którym ubrania w trakcie cyklu płukania są wypełniane wyjątkowym zapachem. Po wysuszeniu prania, mikrokapsułki uwalniają się przy każdym dotknięciu czy poruszeniu tkaniny. Linia Silan Classic składa się z trzech wariantów: Fresh Sky, Morning Sun, Lilac Garden. Henkel poleca także nowość w kategorii płynów do prania – Persil Black Expert. Opracowany z myślą o codziennych potrzebach Persil Black Expert, to połączenie sprawdzonej siły piorącej Persila Expert ze specjalną ochroną koloru ciemnych i czarnych tkanin.

Do prania i pielęgnacji kolorowych tkanin Henkel oferuje tegoroczną nowość – Perwoll Brilliant. W formule Perwoll Brilliant Color i Perwoll Brilliant Black wykorzystano składnik zapobiegający zafarbowaniom (Dye Transfer Inhibitor). Podczas prania „wyłapuje” on uwalniane z jednych tekstyliów cząstki barwników i nie pozwala im osadzić się na włóknach innych, co mogłoby spowodować zmianę ich odcienia. To sprawia, że nawet po wielu praniach kolory ubrań zachwycają swoim oryginalnym blaskiem.

Monika Dawiec

tagi: Pranie , detergenty , środki do prania , środki piorące ,