Z każdym rokiem zwiększa się wolumen sprzedaży, pojawia się wiele nowych marek. Trzeba jednak pamiętać o tym, że konsumpcja cygar w Polsce jest niższa w porównaniu choćby do takich państw jak Czechy czy Węgry, gdzie za sprawą austro-węgierskich tradycji, cygara i cygaretki obecne są w kulturze już od dawna. W tym odniesieniu, dla polskich konsumentów cygara to wciąż produkty nowe, żeby nie powiedzieć egzotyczne.
„W kategorii cygar i cygaretek obserwujemy stały przyrost klientów kupujących te produkty" - mówi Maciej Kasprzak, Kierownik Marketingu w firmie TTI. „Nie bez znaczenia dla wzrostu sprzedaży cygaretek ma jakość tych produktów, design oraz cena, która jest obecnie zbliżona do ceny paczki papierosów typu king size. Istotna jest także dostępność tych produktów oraz olbrzymi wybór w wielu kategoriach, dla przykładu w naszym portfolio znajduje się około 40 różnych cygaretek i ponad 20 cygar."
Trudno oszacować wielkość rynku, ale mając na uwadze rosnącą liczbę punktów posiadających w swojej ofercie cygara i cygaretki, zwiększających z roku na rok wielkość posiadanego asortymentu o nowe marki, należy sądzić iż nie jest to trend chwilowy. Warto również zaznaczyć, iż sprzedaż cygaretek zmniejszyła nieznacznie tempo wzrostu na rzecz większego zainteresowania cygarami. W 2009 roku wzrost cen spowodowany podwyżką akcyzy doprowadził do wyhamowania popytu na te produkty. Miejmy nadzieję, że rynek w Polsce będzie w dalszej perspektywie rozwijał się, zwłaszcza z uwagi na rozwój polskiego społeczeństwa, które z każdym rokiem staje się bardziej kosmopolityczne, otwarte na trendy docierające do nas z rynków europejskich.
Moda i trendy
Ofertę rynkową podzielić można na trzy główne kategorie: cygara ręczne, cygara maszynowe oraz cygaretki. Największy ilościowy udział w sprzedaży mają dwie ostatnie grupy. Z roku na rok wzrasta popyt i sprzedaż, rozwija się sieć dystrybucji. Rośnie również wiedza na temat różnych rodzajów cygar i cygaretek oraz sztuki ich palenia. Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży - cygaretki są grupą produktów, która głównie z racji swojej ceny, plasuje się na pierwszej pozycji. Warto podkreślić, iż charakteryzują się one krótkim czasem palenia, a to w połączeniu z wyjątkowym aromatem sprawia, że sięgają po nie nie tylko typowi palacze cygar (dla których palenie to swoisty rytuał), ale również osoby palące papierosy aromatyzowane.
Dziś status cygara ulega zmianie. Produkty te są palone okazjonalnie, po cygaretki zaś palacze sięgają nieco częściej traktując je często jako ekskluzywny substytut papierosów.
„Patrząc na to, co dzieje się na rynku, widać, że Polacy coraz częściej sięgają po cygara. Świadczy o tym m.in. sukcesywnie powiększające się portfolio cygarowe dystrybutorów cygar" - mówi Patrycja Gnypek z Zakładów Tytoniowych z Lublina.
„Zarówno na świecie jak i w Polsce, cygaretki cieszą się popularnością wśród większej grupy młodych konsumentów" - twierdzi Grażyna Sokołowska, Dyrektor ds. korporacyjnych i prawnych Imperial Tobacco Polska S.A. - „Polacy zdobywają coraz szerszą wiedzę na temat różnych rodzajów cygar i cygaretek oraz ich sztuki palenia. Sprzyja to rodzeniu się nowej kultury palenia cygar".
Jak zaznacza Zbigniew Stasiak, Kierownik d/s Sieci Detalicznych w firmie Top - Partner, odpowiedzialnej za promocję i dystrybucję produktów marki DANNEMANN w Polsce, cygara i cygaretki zyskują na swojej popularności dzięki niepowtarzalnemu aromatowi i smakowi. „Wyselekcjonowane tytonie używane do produkcji cygar i cygaretek gwarantują ich najwyższą jakość . Produkty dotychczas utożsamiane z symbolem elegancji i luksusu, stają się powoli substytutem papierosów i są coraz bardziej powszechne" - mówi Stasiak.
Coraz częściej wyjeżdżając za granicę, mamy okazję zaobserwować, że cygaro niekoniecznie można palić wyłącznie w tzw.: Gentelmen's Club. Trzeba podkreślić, że zachodnie trendy wyjątkowo łatwo przyjmują się w Polsce. Stąd też w dalszym ciągu cygara kojarzone z luksusem, elegancją oraz wyższym statutem społecznym.
Zdaniem Łukasza Chałaczkiewicza, Kierownika ds. Planowania Strategicznego, Informacji i Badań Marketingowych w firmie British American Tobacco Polska, cygara i cygaretki, jak również papierosy z tytoniem fajkowym, aromatyzowane itp. są i pozostaną w ciągu najbliższych 5 - 7 lat produktem niszowym, nabywanym albo przez koneserów, albo okazjonalnie, jako 'uzupełnienie' głównej, palonej marki papierosów - np. przy specjalnych okazjach.
Jaki jest profil konsumenta kupującego cygara i cygaretki?
W cygarach rozsmakowali się zwłaszcza ci, którzy chcą podkreślić swój indywidualizm i wysublimowany gust. Coraz częściej sięgają po nie dwudziesto- i trzydziesto-latkowie, którzy chcą cieszyć się nie tylko ich smakiem, ale także związanym z nimi prestiżem, pojawiając się w modnych, nowoczesnych klubach. Są to osoby ambitne, kreatywne i chcące się wyróżniać. Istnieją grupy, w których palenie cygar jest bardziej popularne - dobrze przyjęło się wśród kadry menedżerskiej wysokiego i średniego szczebla różnych branż, jak również wśród młodszej grupy dorosłych konsumentów, najczęściej jeszcze uczących się.
Jak twierdzi Maciej Kasprzak, palenie cygaretek i cygar to coś więcej niż potrzeba. Po cygara i cygaretki często sięgają osoby, które nie palą nałogowo. Są to produkty, które wyróżniają i podkreślają osobowość, a więc chętnie kupowane są przez ludzi kreatywnych i ambitnych. Osoba paląca cygaro, cygaretkę, budzi pozytywne zainteresowanie i jest postrzegana jako indywidualista.
„Amatorami cygar są raczej mężczyźni, jednak nie można definitywnie powiedzieć, że produkty te to wyłącznie ich domena" - mówi Patrycja Gnypek z Działu Sprzedaży ZTL S.A. „Na spotkaniach cygarowych coraz częściej można przecież zobaczyć Panie palące cygara, jednak odsetek kobiet, które sięgają po tego typu produkty tytoniowe jest mały. Płeć piękna stanowi tylko kilkanaście procent palaczy cygar i zdecydowanie częściej niż cygara wybiera cygaretki znanych marek cygarowych" - dodaje.
Według tego, co podaje Grażyna Sokołowska, po cygaretki sięgają konsumenci, których można podzielić na kilka kategorii: osoby, które lubią palić, ale smak papierosów im nie odpowiada; stali konsumenci cygaretek, sięgający wyłącznie po ten produkt; palacze papierosów, którzy poszukują nowych doznań związanych z tytoniem oraz palacze cygar, gdy nie mają czasu na wypalenie pełno-wymiarowego cygara. „Prawie 3/4 spośród nich mieszka w miastach lub w ich pobliżu oraz ma poniżej 45 lat. Chcą oni zakosztować czegoś nowego, świeżego, czegoś, co wzbogaci doznania towarzyszące paleniu" - dodaje Grażyna Sokołowska.
Obok papierosów i tytoni
Cygara i cygaretki najchętniej kupowane są w sklepach typu convenience store, kioskach sieciowych oraz w specjalistycznych sklepach z artykułami tytoniowymi, zaplecza do ich przechowywania. Cygara ręczne wymagają bowiem odpowiedniego składowania i pewnego poziomu wiedzy i kompetencji pracowników. Wybierając cygaro klient często potrzebuje fachowej pomocy, dlatego po tego typu produkty udaje się do tzw trafików. Powstają też renomowane punkty sprzedaży, w których urządzane są specjalne pomieszczenia, pełniące funkcje humidora, tj. utrzymujące prawidłową wilgotność i temperaturę - parametry niezbędne do właściwego przechowywania cygar. Cygaretki natomiast sprzedawane są tam, gdzie obecne są pozostałe wyroby tytoniowe, czyli w kioskach, sklepach spożywczych, średnio i wielkopowierzchniowych sklepach sieciowych, całodobowych sklepach z alkoholem oraz na stacjach benzynowych. Najczęściej pojawiają się na półkach obok papierosów i innych produktów tytoniowych. Zwiększona dostępność z pewnością wpływa na ich upowszechnianie.
Jak zapewnia Krzysztof Sokołowski z firmy Top - Partner, odpowiedzialnej za promocję i dystrybucję produktów marki DANNEMANN w Polsce, coraz więcej placówek handlowych przekonuje się do posiadania w swojej ofercie takich produktów z tej grupy towarowej, a to za sprawą ciągłego wzrostu zainteresowania konsumentów oraz wyjątkowo dużej marży detalicznej dochodzącej nawet do 40%. Jego zdaniem ta grupa towarowa nadal w wielu przypadkach jest kupowana przez nowych konsumentów pod wpływem impulsu. Dlatego bardzo ważnym elementem jest widoczna i efektowna ekspozycja w miejscu sprzedaży.
Wsparcie w punkcie sprzedaży i nie tylko
Branża tytoniowa to rynek bardzo konkurencyjny. Jak zauważa Maciej Kasprzak, promocja produktów tytoniowych, z uwagi na to, że praktycznie w ogóle nie mogą być reklamowane, odbywa się głównie w punktach sprzedaży detalicznej, poprzez odpowiedni merchandising oraz w kanale dystrybucji. „Merchandising w przypadku wyrobów tytoniowych stanowi obecnie jeden z potężniejszych instrumentów promocyjnych i narzędzi walki konkurencyjnej - firmy kładą nacisk, by ekspozycja ich produktów znalazła się w najlepszym miejscu w punkcie sprzedaży oraz w odpowiedniej ilości marek. Do tego dochodzą ciągle udoskonalane nośniki reklamowe i displaye produktowe" - zaznacza Maciej Kasprzak.
Akcje w kanałach dystrybucji przygotowywane są bądź dla całego rynku, bądź dla wybranych regionów krajów, czy też wytypowanych dystrybutorów. Bardzo często są to akcje promocyjne motywujące do danego zakupu gdzie nagrodą są zarówno nagrody rzeczowe jak i finansowe np. bony Sodexho. Dodatkowym wsparciem placówek handlowych są bardzo często materiały informacyjno edukacyjne. Ważnym obszarem bezpośredniej komunikacji z konsumentem stało się też samo opakowanie, regularnie modyfikowane, bądź „odświeżane".
Ważnym elementem marketingowych działań firmy TTI Poland jest także działalność edukacyjna polegająca na wspieraniu kultury palenia fajek, cygar czy też cygaretek. Firma często bierze udział w imprezach promujących takie działania, jak np. Międzynarodowy Dzień Fajczarzy czy Mistrzostwa Polski w Zażywaniu Tabaki oraz organizuje specyficzne wydarzenia. Są to głównie degustacje, które oprócz dobrej zabawy niosą ze sobą elementy edukacyjne.
„Mając na uwadze to, że grupa towarowa jaką są cygara i cygaretki wymaga odpowiedniego wyeksponowania i promocji w punkcie sprzedaży, DANNEMANN przygotowuje co roku dla handlu detalicznego szeroki wybór materiałów ekspozycyjnych, spośród których każdy kierownik sklepu może wybrać najodpowiedniejszy dla swojego punktu" - mówi Zbigniew Stasiak, Kierownik d/s Sieci Detalicznych z Top - Partner.
Jak zapewnia Grażyna Sokołowska, firma Imperial Tobacco Polska S.A. stara się dotrzeć do jak największej liczby punktów sprzedaży, spełniających najlepsze kryteria lokalizacji i potencjału sprzedaży. Punkty współpracujące z Imperial Tobacco Polska S.A. wyposażane są w ekspozytory do cygar maszynowych i humidory na cygara ręczne. Pracownicy firmy przeprowadzają kompleksowe szkolenie z wiedzy na temat sprzedaży i przechowywania cygar. Jako jedyna firma na rynku cygarowym Imperial Tobacco Polska S.A prowadzi „Akademię Cygar Pleiades", której celem jest połączenie edukacji z rozrywką - w ciągu 1 do 2 godzin uczestnicy mogą zdobyć zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę o cygarach.
Dzięki istnieniu różnych forów dyskusyjnych, blogów pisanych przez doświadczonych palaczy cygar, informacji na temat celebracji cygar umieszczanych na stronach dystrybutorów i producentów, konsumenci mogą zdobyć bogatą wiedzę na temat tych wyjątkowych produktów, a przede wszystkim dowiedzieć się, że świat cygar to nie tylko Kuba. Doskonałe cygara wytwarzane są również na Dominikanie, w Nikaragui, Hondurasie, Meksyku i wielu innych krajach.
tagi: cygara i cygaretki , rynek tytoniowy , rynbek cygar ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...