Wiadomości

Krynicy Vitamin wypracowała 13 mln zł zysku netto w 2022 roku

Wtorek, 02 maja 2023
Krynica Vitamin, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych, niskoalkoholowych i kawowych, mimo niesprzyjających okoliczności makroekonomicznych zwiększyła o 5 proc. wolumen sprzedaży w 2022 roku – z 466 mln sztuk napojów w 2021 roku do 490 mln w 2022 roku. Spółka wykazała w 2022 r. 377 mln zł przychodów, co oznacza 5-proc. spadek w porównaniu z 395 mln zł przychodów w 2021 roku, ale wynika on z częściowej zmiany modelu biznesowego. Krynica Vitamin wypracowała 30 mln zł wyniku EBITDA (spadek o 9 proc. rdr wobec 33 mln zł w 2021 roku) i 13 mln zł zysku netto (spadek o 16 proc. rdr wobec 15,6 mln w 2021 roku).
- W roku 2022 roku w warunkach bardzo wysokiej inflacji, niedoboru surowców, wzrostu kosztów prowadzenia działalności, prowadzenie rentownego biznesu wymagało wielkiego zaangażowania zespołu. Mimo że przychody ze sprzedaży wykazują spadek ze względu na przyjęty model biznesowy, tj. częściową produkcję z materiałów powierzonych przez klientów, skala działalności mierzona wolumenem wzrosła o ponad 5 proc. Rosnące koszty produkcji wymagały działań optymalizacyjnych oraz ciągłych negocjacji z klientami, jak i elastyczności. Spółka osiągnęła satysfakcjonujące wyniki finansowe mimo niesprzyjających okoliczności. Rentowność brutto ze sprzedaży osiągnęła 17,6 proc., co jest wynikiem znacznie lepszym niż osiągnięty w roku 2021, gdy wynosił 14,8 proc. Niższe wskaźniki EBITDA i zysku netto są podyktowane wysokimi kosztami operacyjnymi, w tym obciążeniami wynikającymi z prowadzenia sporu z kontrahentem z USA – powiedział prezes Krynicy Vitamin Piotr Czachorowski.

W 2022 roku zmieniła się struktura sprzedaży pod względem geograficznym. Sprzedaż krajowa Krynicy Vitamin stanowiła ponad 52 proc., podczas gdy w ostatnich latach dominowała sprzedaż zagraniczna. W 2022 roku najważniejszym zagranicznym rynkiem Krynicy Vitamin były Niemcy (28 proc.), na mapie biznesowej pojawiły się nowe rynki eksportowe jak Węgry (4,5 proc. sprzedaży) czy Chile (prawie 3 proc. sprzedaży). W bieżącym roku Krynica Vitamin intensywnie poszukuje nowych klientów w Polsce i Europie, a także w obu Amerykach i Afryce - również na rynkach, na których dotąd nie była obecna.

- Przed nami czas dynamicznego rozwoju. Agresja Rosji na Ukrainę miała znaczący wpływ na wzrost cen surowców, inflacji, pogorszenie koniunktury gospodarczej, co odczuwamy jeszcze mocniej w bieżącym roku. Utrzymujące się wysokie stopy procentowe działają chłodząco na gospodarkę, obserwujemy słabnącą siłę nabywczą konsumentów, nie słabnie presja inflacyjna. Wyzwaniem są stale rosnące koszty prowadzenia biznesu. Dywersyfikacja rynków zbytu i portfolio produktów pozostają naszym priorytetem Niejednokrotnie pokazaliśmy, że dzięki elastyczności, krótkiemu procesowi decyzyjnemu potrafimy radzić sobie z wyzwaniami – dodał Piotr Czachorowski.

Dalszy rozwój dzięki inwestycjom

Pod względem asortymentu w 2022 roku dominowała sprzedaż napojów energetyzujących, które stanowiły ponad połowę przychodów ze sprzedaży. Co trzeci sprzedany przez spółkę produkt to napój gazowany (CSD). Według kryterium opakowań, zdecydowanie dominuje puszka aluminiowa, która stanowi 90 proc. (prawie 440 mln sztuk) z 490 mln wyprodukowanych napojów.

Rok 2022 był czasem inwestycji, na które Krynica Vitamin przeznaczyła ponad 16 mln zł. Spółka przeprowadziła inwestycje na liniach produkcyjnych, z jednej strony wydzielając produkcję napojów mlecznych i kawowych, z drugiej strony rozbudowując linię PET o nowe możliwości – produkcję niegazowanych napojów izotonicznych. Spółka poprawiła gospodarkę w zakresie zużycia mediów, a także wdrożyła nowoczesny system zarządzania ruchem produktów w magazynie surowców (tzw. WMS), dokonując technologicznego skoku do przodu.

Krynica Vitamin od niemal 30 lat kreuje rynek napojów w Polsce, tworząc innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na trendy konsumenckie i handlowe. Firma jest wizytówką polskiego przemysłu spożywczego i napojowego na świecie. Produkty spółki są obecne na niemal 30. rynkach zagranicznych.



Źródło: Krynica Vitamin
Fot: mat. prasowe


tagi: Krynicy Vitamin , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,