Gospodarka

Firmy prowadzone przez kobiety w Polsce - Pakiet informacji

Czwartek, 27 października 2022
MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA W GOSPODARCE

Mikro, małe i średnie firmy pełnią w gospodarce naszego kontynentu ważną rolę, generując ponad połowę PKB i odpowiadając za 65% zatrudnienia w Europie . Podobnie jest w Polsce. Działające tu firmy wytwarzają prawie trzy czwarte polskiego PKB, przy czym MŚP mają w nie największy wkład spośród wszystkich przedsiębiorstw. Dają również pracę 56% zatrudnionych pracowników w Polsce. Polskie MŚP działają przede wszystkim w sektorze usług i handlu (74,6%) .

LUKA PŁCIOWA W PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W POLSCE

W 2020 roku nastąpiła duża zmiana w nastawieniu do przedsiębiorczości wśród Polek i Polaków, w porównaniu z poprzednim badaniem . Spadł udział kobiet i mężczyzn dostrzegających możliwości biznesowe w swoim otoczeniu – o 40 p.p. w grupie kobiet do 50% i o ponad 30 p.p. w grupie mężczyzn – do 53%.

Zwiększyła się również dysproporcja w liczbie kobiet i mężczyzn prowadzących własne firmy. Luka płciowa, czyli różnica między odsetkiem mężczyzn i kobiet prowadzących działalność gospodarczą wśród młodych przedsiębiorstw wyniosła 1,4%, pozostając nadal na stosunkowo niskim poziomie. Z kolei w przypadku firm dojrzałych wartość wskaźnika osiągnęła 8,7%, co stanowi zdecydowanie najwyższy wynik od początku prowadzenia jego badania w Polsce. 

KOBIETY SĄ MNIEJ PEWNE SWOICH UMIEJĘTNOŚCI W PROWADZENIU BIZNESU

Spore różnice na korzyść mężczyzn można zauważyć w samoocenie umiejętności biznesowych. Tylko 51% kobiet względem 69% mężczyzn uważa, że ma wystarczające umiejętności do prowadzenia firmy. Natomiast udział osób, które nie zdecydowałyby się na założenie własnej firmy ze względu na obawę przed porażką, wynosi 60% wśród kobiet i 54% wśród mężczyzn. Samoocena umiejętności pozostała na zbliżonym poziomie względem 2019 r .

SYTUACJA MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW PODCZAS PANDEMII

W czasie pandemii szczególnie narażeni na negatywne skutki przerw w swej działalności byli mali i mikro przedsiębiorcy. W marcu 2020 roku aż 86% właścicieli małych i średnich firm przyznało, że obawia się o stan swojego biznesu w najbliższych miesiącach .

W obliczu kryzysu przedsiębiorcy musieli dostosować swój model biznesowy do zmieniających się potrzeb konsumentów. Jak wynika z raportu Visa, obecnie mniej niż połowa małych przedsiębiorców na świecie jest w stanie przyjmować płatności online, natomiast aż 63% konsumentów wolałoby korzystać z usług sprzedawców, u których można płacić zbliżeniowo .

VISA WSPIERA MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA KIEROWANE PRZEZ KOBIETY

Po sukcesie inicjatywy w innych krajach, Visa ogłosiła start pierwszej w Europie Środkowo-Wschodniej edycji globalnego programu She’s Next w Polsce, potwierdzając tym samym swoje zaangażowanie we wzmacnianie pozycji kobiet w gospodarce na całym świecie. Program Visa jest skierowany do polskich przedsiębiorczyń oraz do uchodźczyń prowadzących swoje firmy w Polsce. W ten sposób Visa chce stworzyć im możliwości rozwoju lub kontynuacji działalności prowadzonej w naszym kraju.

W ramach programu She’s Next, kobiety prowadzące małe i średnie firmy, staną przed szansą uzyskania finansowania w postaci grantów, których łączna wartość wynosi 100 000 zł. Przedsiębiorczynie będą mogły ubiegać się o jeden z pięciu grantów, każdy w wysokości 20 000 zł. Dodatkowo właścicielki zwycięskich firm będą uczestniczyć w rocznym programie mentoringowym, który zapewni im narzędzia potrzebne do dalszego rozwoju ich działalności.

W ramach bloga Visa oferujemy również komentarze eksperckie:

https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2022/10/03/shes-next-polska-1664788812539.html
Oraz tekst:
https://www.visa.pl/o-korporacji-visa/newsroom/press-releases.3208629.html




1  Dane Komisji Europejskiej, „Roczne sprawozdanie dotyczące europejskich MŚP 2020/2021”, lipiec 2021 r.
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2022, Warszawa 2022. http://www.parp.gov.pl   
3  Raport z badania "GEM Poland 2021" przeprowadzonego przez Global Entrepreneurship Association i Marketing Research Center Indicator na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2021. http://www.parp.gov.pl
4  ibidem
5  Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy, Marzec 2020, Komisja Europejska
6  Visa Back to Business Study, 2021





tagi: przedsiębiorczość , kobiety , firma , biznes , sprzedaż , handel , ekonomia , finanse ,