Kategorie produktów

„Czysta etykieta” w praktyce

Środa, 08 czerwca 2022 HURT & DETAL Nr 06/196. Czerwiec 2022
Na rynku pojawia się coraz więcej produktów z tzw. czystą etykietą. To synonim najlepszych składników i braku zbędnych dodatków. Jako że świadomość konsumencka wzrasta, producenci chętnie poszerzają swoje portfolia o pozycje z prostym składem.
Termin „czystej etykiety” (ang. „clean label”) powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów, którzy przy sklepowej półce coraz częściej zwracają uwagę na skład produktów oraz tabelę wartości odżywczych. To już nie tylko trend czy moda. Polacy są wyedukowani i wiedzą, że nieprzetworzona żywność pozytywnie wpływa na ich samopoczucie i odporność. Dlatego też coraz więcej producentów stara się sprostać współczesnym oczekiwaniom, że ich produkty będą zawierały odpowiednie oznaczenia, takie jak lista składników, kraj pochodzenia czy informacja o procesie produkcji.

Według badania przeprowadzonego przez SW Research1, pod pojęciem produktów z „czystą etykietą” Polacy rozumieją najczęściej produkty niezawierające konserwantów, barwników, sztucznych polepszaczy smaku, przeciwutleniaczy i regulatorów kwasowości (33,7%), jak najmniej przetworzone (28,8%), z jak najkrótszym, prostym składem (27%), w przyjaznych środowisku opakowaniach (23%) oraz te z certyfikatem „Czysta Etykieta” (20,1%).

Świadome wybory Polaków

Świadomość konsumencka rośnie z roku na rok, co widać w wynikach ankiety przeprowadzonej przez SW Research w maju 2022 r. Wynika z nich, że niemal sześć na dziesięć osób (59,3%) uważnie czyta etykiety produktów, które kupuje, w tym 18,3% respondentów wskazało, że zdecydowanie zgadza się z powyższym stwierdzeniem. Z kolei 14,1% badanych stwierdziło, że nie studiuje tych etykiet uważnie.

Jednocześnie 63,9% respondentów deklaruje, że stara się kupować tylko te produkty, które nie zawierają barwników, konserwantów lub polepszaczy smaku, a 11,2% badanych zaprzeczyło temu twierdzeniu. Z kolei 73,9% respondentów deklaruje, że ważne jest dla nich, aby produkty, które kupują miały prosty i krótki skład. Przeciwną postawę prezentuje 8% badanych.

Prawie dwie trzecie badanych (65,1%) wskazuje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt z lepszym składem, w tym 16,3% osób zdecydowanie zgadza się z tym twierdzeniem. Jeden na dziesięciu respondentów (10,5%) odpowiedział natomiast, że nie byłby skłonny zapłacić więcej za tego typu produkt.

Zebrane dane wyraźnie pokazują, że „czysta etykieta” ma coraz większe znaczenie. Polacy chcą dbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie poprzez wybory żywieniowe, za które często są gotowi zapłacić więcej.

Trend rosnący

Idea „czystej etykiety” rośnie w siłę. Przeglądając trendy żywieniowe na rok 2022 widać, że konsumenci wciąż domagają się właśnie prostych składów i naturalnej żywności. Według Meticulous Research, globalna sprzedaż naturalnych barwników spożywczych wzrośnie o 8,4% rocznie do 2027 roku2.

Z kolei z danych Innova wynika, że tzw. produkty ekologiczne cieszą się największą popularnością w Ameryce Północnej i Europie. Stany Zjednoczone oraz Europa Zachodnia odpowiadają za niemal 75% światowych premier produktów organicznych, a także 58% wolnych od GMO w porównaniu z mniejszym niż 50% udziałem we wszystkich globalnych premierach produktowych3.

Z perspektywy producentów, trendy konsumenckie są niezwykle istotnym i cennym źródłem informacji. W 2019 r. ponad jeden na trzy nowe produkty wprowadzone na rynek żywności i napojów na całym świecie otrzymał jedno lub więcej oświadczeń o tzw. czystej etykiecie4.

Komponując ofertę w swoim sklepie warto zwrócić więc uwagę na produkty z prostym i naturalnym składem. Umieszczenie takiej kategorii w jednym miejscu i jej odpowiednie oznakowanie ułatwi konsumentom odnalezienie interesujących ich produktów, a także zachęci do kolejnej wizyty w placówce.

Weronika Nowak
Redaktor





1 źródło: Badanie przeprowadzone przez SW Research, maj 2022 r., N=834.
2 źródło: https://synergiczni.pl/dieta-sport/trendy-zywieniowe-2022
3 źródło: https://oohmagazine.pl/2022/04/28/wizerunek-konsumenta-nowej-generacji/
4 źródło: Ibidem.




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , FMCG , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy ,