Kategorie produktów

Ulubione lody Polaków

Poniedziałek, 16 maja 2022 HURT & DETAL Nr 05/195. Maj 2022
Nadchodzi szczyt sezonu lodowego. Kategoria ta to nie tylko doskonały sposób, żeby ochłodzić się w upalny dzień, ale też pyszna propozycja na deser czy słodką przekąskę. Wybór wariantów z roku na rok jest coraz większy – na patyku, w kubku, w dużym, familijnym opakowaniu i w formie rolady – sklep musi zadbać o potrzeby każdego klienta.
Jaki będzie sezon lodowy 2022? Odpowiedź na to pytanie z pewnością przyniesie pogoda, ponieważ to od niej w głównej mierze zależy sprzedaż tej kategorii. W 2021 roku sezon wystartował nieco szybciej niż rok wcześniej, co spowodowane było łagodniejszymi restrykcjami związanymi z pandemią. Dodatkowo już na samym początku sezonu na rynku pojawiły się dobrze rotujące nowości, a odnotowywane wyższe temperatury przez większość okresu letniego w 2021 w porównaniu do 2020, przyczyniły się do wzrostu sprzedaży całej kategorii lodów impulsowych. Czy rok 2022 przyniesie kolejne wzrosty? Producenci z pewnością się na nie szykują.

„Jak co roku, zainteresowanie lodami wzrasta w okresie wiosenno-letnim, a decyzje zakupowe są w głównej mierze uzależnione od pogody i temperatury powietrza. Szczyt sprzedaży lodów przypada na czerwiec-sierpień, kiedy również temperatury osiągają najwyższe wartości. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. wśród kupowanych rodzajów lodów, lody impulsowe zdecydowanie budują przewagę nad lodami familijnymi, stanowiąc niemal 3/4 udziałów wartościowych w sprzedaży” – mówi Ilona Mazurek, analityk danych CMR.

„Lody to kategoria silnie sezonowa – w tym nie ma żadnego zaskoczenia. Sezon trwa od kwietnia do września, gdzie w ciągu 6 miesięcy odbywa się ponad 80% sprzedaży, a w ciągu 3 szczytowych miesięcy od czerwca do sierpnia w Polsce ponad 50% sprzedaży rocznej” – dodaje Artur Sobierajczyk, Insight Analyst w NielsenIQ.

Wybory Polaków

Co roku, w szczycie sezonu obserwuje się wzrost dostępności lodów, a także szerokości asortymentu. W szczycie sezonu przeciętny sklep małoformatowy ma w ofercie ponad 60 różnych wariantów lodów, z czego najbogatsza jest oferta lodów impulsowych, zwłaszcza wariantów na patyku, których to najczęściej szukają Polacy.

„Największą popularnością w kategorii lodów impulsowych cieszą się warianty na patyku – stanowią one 60% kupowanych opakowań. Rzadziej konsumenci sięgają po produkty w rożkach, a kubki, sandwiche czy inne rodzaje opakowań cieszą się jeszcze mniejszą popularnością. Wśród wielbicieli lodów familijnych, najczęściej wybierane są opcje mleczne” – komentuje Ilona Mazurek.

Konsumenci po lody impulsowe najczęściej sięgają w sklepach małoformatowych – kanał ten odpowiada za niemal 70% wartości sprzedaży kategorii. Dyskonty generują nieco ponad 1/5 wartości sprzedaży, podczas gdy udział super – i hipermarketów jest znacznie niższy. W przypadku lodów familijnych sytuacja kształtuje się na korzyść dyskontów, które generują niemal połowę wartości sprzedaży kategorii, natomiast sklepy małego formatu są nadal ważnym kanałem dystrybucji – odpowiadają za około 1/3 sprzedaży.

„Analizując dane transakcyjne, można zauważyć, że konsumenci częściej sięgają po lody impulsowe w tygodniu, natomiast po lody familijne w weekend. Lody familijne są dość często współkupowane z produktami typu bita śmietana w sprayu oraz likiery, kremy i bittery, które mogą posłużyć jako dodatek do lodów, tworząc deser” – dodaje Mazurek.

Na wyciągnięcie ręki

Lody impulsowe to jedna z wielu kategorii, dla których w ostatnich latach obserwujemy wyraźnie widoczny trend wzrostu cen. Podczas kiedy jeszcze w 2019 r. niemal połowa sprzedaży generowana była przez produkty w cenie do 2 zł, w ostatnim sezonie było to już tylko ¼ sprzedaży, a jednocześnie coraz częściej spotykamy się z wysokimi cenami, nawet powyżej 5 zł za opakowanie1.

Wśród lodów impulsowych widać znaczne umocnienie się wariantów na patyku – tego typu produkty zyskały aż 4,3 p.p. uzyskując tym samym sprzedaż na poziomie 2/3 rynku (2021 vs 2020). Straciły natomiast rożki (-2,6 p.p.) odpowiadające za 20% sprzedaży, lody w kubeczkach (-0,9 p.p.), a także kanapki lodowe (-0,2 p.p.)2.

„Z roku na rok producenci raczą nas swoimi nowościami i przyciągają konsumentów ciekawymi wariantami produktów. W kategorii lodów impulsowych tych nowości co roku pojawia się wiele i generują one znaczną sprzedaż. Sezon 2021 był pod tym względem rekordowy – aż niemal 20% wartości sprzedaży lodów impulsowych było wygenerowane przez nowości wprowadzone w tym roku. Za znaczną część odpowiadają nowości Koral Ekipa, które spotkały się z ogromnym zainteresowaniem konsumentów. Przyczyniło się to też do znaczącego wzrostu udziału producenta Koral w wartości sprzedaży, na tle pozostałych liderów kategorii lodów impulsowych (Unilever i Froneri). Inną, dobrze przyjętą przez rynek nowością był Magnum Double Billionaire producenta Unilever” – komentuje Ilona Mazurek.

Duże opakowanie czy dużo przyjemności?

Format familijny zyskał na znaczeniu w czasie pandemii, jednak powrót do wiosennych i letnich spacerów oraz spędzania czasu na łonie natury przywrócił świetność lodom impulsowym. Na rynku widoczne jest również zwrócenie się konsumentów w kierunku produktów premium, a więc ważniejsza jest obecnie jakość, a nie ilość. Nic więc dziwnego, że nawet formaty familijne zaczęły się zmniejszać – na sklepowych półkach można znaleźć coraz więcej opakowań 500 ml. Dzięki mniejszym pojemnościom można spróbować większej ilości smaków i tekstur, na co stawiają współcześni smakosze lodowych deserów. Trend multisensoryczności prężnie się rozwija, a producenci poszukują coraz to nowszych i ciekawszych kompozycji składników. Można zauważyć również rozwój kategorii lodów wegańskich.

„W kategorii lodów familijnych niezmiennie swoją pozycję lidera utrzymuje Grycan. Od roku 2020 wraz z Unileverem zaczął wprowadzać do swojej oferty produktowej lody wegańskie, które choć urozmaiciły ich portfolio, to dotychczas nie znalazły dużego grona odbiorców” – analizuje Ilona Mazurek.

Upalne dni bez lodów nie są pełne. Interesujące smaki, zaskakujące połączenia, nowe formaty – tego właśnie szuka współczesny konsument, a sezon 2022 już przynosi kolejny powiew świeżości w kategorii.

Weronika Nowak
Redaktor




1 źródło: CMR.
2 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Food), okresy skumulowane: czerwiec 2021 – sierpień 2021 względem okresu czerwiec 2020 – sierpień 2020, sprzedaż w PLN i udziały wartościowe, kategoria: lody.


Fot: AdobeStock



tagi: lody , rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , FMCG , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy ,