Kategorie produktów

„Dzień dobry” na talerzu

Wtorek, 15 lutego 2022 HURT & DETAL Nr 02/192. Luty 2022
Śniadanie to posiłek mający zaspokoić pierwszy głód i zapewnić energię do działania na kolejne godziny. Powinno być smaczne, pożywne, zdrowe, a jednocześnie szybkie i proste w przygotowaniu, by móc ze spokojem cieszyć się jedzeniem. Rzeczywistość nierzadko bywa jednak zgoła inna – Polacy często jedzą w biegu lub w drodze do pracy. Co na to producenci?
Niemal 76% Polaków przyznaje, że spożywa śniadanie każdego dnia, 14% robi to sporadycznie, a 1 na 10 osób je ten posiłek nieregularnie, rzadko lub wcale. Jednocześnie ¾ badanych wskazało, że uważa swoje śniadania za zdrowe. Jednak czy jest to dla nas najważniejszy czynnik? Otóż nie – dla Polaków najistotniejszy jest smak. Ponad połowa ankietowanych (51%) deklaruje, że pierwszy posiłek dnia powinien być przede wszystkim smaczny. Poza tym dużą wagę przywiązujemy do łatwości i szybkości przygotowania, a także zawartości warzyw czy owoców w porannym menu. Niestety na przeszkodzie idealnemu śniadaniu najczęściej stoją brak czasu (36% wskazań) oraz przyzwyczajenie (33%)1.

„Pandemia zmieniła i zmienia tryb życia i preferencje konsumentów. W jej efekcie i w obliczu rosnącej popularyzacji zdalnego/hybrydowego trybu pracy, okazja śniadaniowa uległa transformacji, obierając domowy i bardziej rodzinny kierunek. Celebrowanie porannego posiłku wraz z bliskimi stało się dla wielu konsumentów elementem codziennej rutyny, otwierając nowe możliwości dla marek produktów śniadaniowych. Według danych Mintel z grudnia 2020 roku, 73% polskich respondentów deklarowało, że w ciągu minionego miesiąca codziennie jedli śniadanie w domu. Najczęściej sięgano po pieczywo z dodatkiem innych produktów, jajka, jogurty oraz płatki śniadaniowe” – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst w Mintel.

Czego poszukują Polacy?

Każdy z nas ma swoje nawyki i śniadaniowe przyzwyczajenia. Jedni lubią różnorodność, inni mają swoje ulubione smaki, których nie zmieniają od lat. Posiłek na słono czy słodko? Zdrowy czy smaczny? Bogato zastawiony stół czy szybka przekąska w biegu? Eksperci odpowiadają jakie decyzje podejmują Polacy.

„Ponad połowa (52%) respondentów w Polsce jada przeważnie te same produkty na śniadanie. Mimo to zainteresowanie nowymi doświadczeniami jest spore – 73% deklaruje otwartość na różnego rodzaju pomysły i podpowiedzi, które urozmaiciłyby domową okazję śniadaniową. Ważnym kierunkiem jest kwestia smaku. Aż 62% Polaków mówi o tym, że smak jest dla nich ważniejszym atrybutem niż zdrowie, myśląc o ich wyborach śniadaniowych. Kluczowym oknem możliwości dla marek produktów śniadaniowych powinno zatem być łączenie aspektów przyjemnościowych z prozdrowotnymi” – komentuje Honorata Jarocka.

Według Polaków zdrowe śniadanie to przede wszystkim takie, które zawiera warzywa (50% wskazań). Równie istotnymi składnikami są owoce, pieczywo, mięso i wędliny. Kategoria nabiału wraz z jajkami wskazało niemal 20% respondentów. W prozdrowotnym menu śniadaniowym powinny znaleźć się również sery, pełnoziarniste i ciemne pieczywo oraz musli, owsianki i płatki2.

„Jak pokazują wyniki sprzedaży wybranych kategorii śniadaniowych – w poprzednim roku więcej czasu spędzaliśmy w domu – na znaczeniu zyskiwały płatki śniadaniowe czy dżemy, które po wzrostach w poprzednim roku powróciły do sprzedaży zbliżonej do tej sprzed dwóch lat. Znaczącym trendem na rynku nie tylko dla produktów śniadaniowych jest rozwój produktów roślinnych – rośnie sprzedaż hummusów czy roślinnego mleka, ale i jogurty czy sery mają w sklepach coraz więcej swoich roślinnych odpowiedników. Ponadto chętnie sięgamy po produkty, które możemy spożyć w drodze lub jako przekąskę na drugie śniadanie takie jak: musy owocowe czy jogurty pitne” – dodaje Aleksandra Gębarowska, Customer Consultant NielsenIQ.

Trafne połączenie

Jednym z częstszych wyborów śniadaniowych jest kombinacja nabiału z produktami zbożowymi. Zaczynając od klasycznego, lubianego przez dzieci i dorosłych, mleka z płatkami, przez jogurt z musli, owsianki i jaglanki, kończąc na pożywnych kanapkach z twarogiem lub wszelkiego rodzaju serem. Ciekawą propozycją jest także koktajl owocowy wzbogacony o płatki owsiane i mleko – to świetna opcja dla porannych niejadków lub szybką przekąskę w ramach drugiego posiłku. Takie śniadanie jest bogate zarówno w białka, jak i wapń, błonnik czy szereg innych cennych mikroelementów. Planując rozmieszczenie produktów śniadaniowych na sklepowych półkach warto zwrócić uwagę na komplementarność wspomnianych kategorii.

„Do popularnych propozycji śniadaniowych należą z pewnością płatki z mlekiem. Kategoria płatków śniadaniowych zyskała w czasie lockdownu, kiedy więcej czasu spędzaliśmy w domu – w okresie MAT listopad 2020 kategoria wzrosła na wolumenie o 7% rok do roku, jednak w okresie MAT listopad 2021 straciła aż o 9% rok do roku. W ostatnim okresie rocznym w mniejszym stopniu sięgaliśmy również po mleko, które w stosunku do poprzedniego roku straciło około 6% pod kątem wolumenu. W przypadku tej kategorii warto zauważyć, że segment mleka smakowego, mającego niespełna 3% udziałów w sprzedaży wolumenowej całej kategorii – stale się rozwija. W porównaniu do poprzedniego roku notuje wzrost wolumenu o blisko 11%” – analizuje Aleksandra Gębarowska z NielsenIQ.

Według badań instytutu ARC Rynek i Opinia wynika, że 23% Polaków na pierwszy posiłek dnia wybiera właśnie płatki śniadaniowe i musli. Przy czym przeważającą część tej grupy respondentów stanowią kobiety.

„Inną propozycją na szybkie śniadanie może być jogurt z musli. Wolumen sprzedaży jogurtów w wariancie kubeczkowym był niższy o ponad 6% w porównaniu z okresem MAT listopad 2020. Mniejszą popularnością cieszyły się również słodkie serki homogenizowane, których wolumen spadł o blisko 7% rok do roku. Niższą sprzedaż notowała również kategoria musli, z wolumenem mniejszym o prawie 5% w stosunku do poprzedniego okresu rocznego” – dodaje ekspertka.

Pożywne kanapki

Według badania przeprowadzonego online przez ARC Rynek i Opinia na próbie osób w przedziale wiekowym 15-55 lat, dla aż 73% Polaków obowiązkowym elementem śniadania jest pieczywo. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się wędlina (57% wskazań), a na trzecim – sery (35%)3. Oznacza to tylko jedno – Polacy uwielbiają kanapki i to głównie w wersji wytrawnej. Do takiego posiłku idealnie pasują również warzywa, jak chociażby papryka, świeży ogórek czy pomidor. Świetnym uzupełnieniem kanapki na słono jest także jajko, które możemy przygotować na wiele sposobów – na miękko, na twardo, w formie jajecznicy lub sadzone. Na śniadaniowej półce powinien znaleźć się również pasztet.

„Dla tych, którzy wolą bardziej wytrawne niż słodkie śniadania – producenci oferują różnego rodzaju serki, pasty kanapkowe czy hummusy – sprzedaż wolumenowa tych ostatnich w okresie MAT listopad 2021 wzrosła o prawie 1/4 rok do roku, a wartość sprzedaży tej kategorii przekroczyła 100 mln. Ponad 60% wolumenu hummusów stanowią marki własne, jednak w ostatnim okresie rocznym to produkty markowe rosły prawie 4 razy szybciej pod względem wolumenu niż marki własne. W tym samym czasie na znaczeniu traciły pasty kanapkowe chłodzone z około 6% spadkiem sprzedaży wolumenu, jednak te sprzedawane na półkach, zyskały w stosunku do zeszłego roku 8% wolumenu. Inną propozycją na kanapkę mogą być serki topione, które po blisko 3% wzroście wolumenu sprzedaży w poprzednim roku, odnotowały jego spadek o prawie 4% rok do roku. Stabilna pod względem wolumenu pozostała kategoria serków do smarowania. W ostatnim roku sprzedaż traciły serki wiejskie, których wolumen zmniejszył się o ponad 3% w stosunku do okresu MAT listopad 2020” – dodaje ekspertka NielsenIQ.

Jednak wśród Polaków znajduje się również wielu amatorów słodkich śniadań – również w postaci kanapek. Pysznym dodatkiem do pieczywa mogą być owocowe dżemy i konfitury, słodkie twarożki, kremy czekoladowe czy masło orzechowe.

„Jednym z pomysłów na pierwszy posiłek dnia mogą być kanapki na słodko. Do ich przygotowania wykorzystać można dżem – który po 14% wzroście wolumenu w roku ubiegłym, odnotował spadek o ponad 11% rok do roku. W okresie pandemicznym (MAT listopad 2020) większym zainteresowaniem cieszyła się również kategoria kremów czekoladowych, do których należą m.in. kremy czekoladowe. Kategoria ta po ubiegłorocznym wzroście wolumenu o blisko 6%, w ostatnim roku kontynuowała pozytywny trend rosnąc o niecałe 2% rok do roku” – komentuje Aleksandra Gębarowska.

Wegańskie śniadanie

Według badań 10% Polaków jest na diecie wegetariańskiej, a 6% – wegańskiej. Natomiast co trzeci ankietowany przyznaje, że sięga po wegańskie alternatywy, nie deklarując przy tym bycia na diecie roślinnej. W tym przypadku można mówić także o trendzie fleksitarianizmu, czyli ograniczania spożywania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, który staje się coraz bardziej widoczny. Osoby deklarujące powyższe diety wskazują, że pobudkami do ich stosowania są m.in. kwestie etyczne, prozdrowotne, a także dbałość o środowisko4. W związku z tym półka z produktami roślinnymi to już must-have w każdym sklepie. Nie może zabraknąć na niej wegańskich odpowiedników nabiału, jak mleko, jogurty czy serki, a także roślinnych kiełbasek czy kabanosów.

„Na rynku pojawia się również coraz więcej produktów dedykowanych dla wegan, a jedną z dynamicznie rozwijających się kategorii jest mleko roślinne – ze wzrostem sprzedaży wolumenu o około 1/4 rok do roku. Wartość sprzedaży tej kategorii stale rośnie, a w okresie MAT listopad 2021 wynosiła już 327 mln złotych” – podaje Aleksandra Gębarowska z NielsenIQ.

Propozycje dla zabieganych

Z przytoczonego wcześniej badania „NESVITA dobry dzień” wynika, że poza smakiem, na który wskazało 51% respondentów, bardzo ważne są także łatwość i szybkość przygotowania śniadania – oba czynniki zebrały po 39% wskazań. Nic więc dziwnego, że Polacy chętnie sięgają po gotowe rozwiązania, jak owsianki instant, musli czy różnego rodzaju granole. Z różną częstotliwością wybiera je aż 89% badanych, najczęściej w przedziale wiekowym 18-39 lat5.

Producenci produktów mlecznych proponują konsumentom jogurty pitne w poręcznych butelkach czy inne przekąski w formacie „to go”. W wielu sklepach pojawiają się także gotowe kanapki w różnych wariantach smakowych. Ciekawym pomysłem na przyciągnięcie klienta do placówki jest stworzenie oferty śniadaniowej przygotowywanej codziennie na miejscu. Mogą być to domowe kanapki ze świeżego pieczywa, w wersji mięsnej oraz wege, świeżo wyciskane soki lub smoothie z sezonowych owoców.

„Brak czasu na śniadanie w domu? Nic prostszego! Na rynku dostępne są różne przekąski, które mogą służyć nam jako szybkie śniadanie w drodze do pracy czy szkoły. Z pewnością należą do nich musy owocowe, których wolumen wzrósł o 38% w stosunku do poprzedniego roku. Idealnie w takich sytuacjach sprawdzą się również jogurty pitne, których sprzedaż wolumenowa również odnotowała wzrost o ponad 14% rok do roku” – dodaje ekspertka NielsenIQ.

Napoje na dobry start

Poranek zapewne większości kojarzy się z kawą. Nic w tym dziwnego – napój ten zawiera kofeinę, która dostarcza organizmowi zastrzyk energii – ułatwia rozbudzenie, poprawia koncentrację i wpływa pozytywnie na trawienie. Jednak według badania ARC Rynek i Opinia to herbata króluje na śniadaniowych stołach Polaków – wybiera ją aż 44% ankietowanych. Taki wybór działa wspomagająco na układ pokarmowy, przede wszystkim lepsze trawienie. Na kawę wskazało z kolei 34% badanych6.

„Dla wielu podstawą każdego śniadania jest kubek dobrej kawy – po jaką sięgamy najczęściej? Na popularności zyskują zakupy kawy ziarnistej – ta w okresie MAT listopad 2020, kiedy wiele naszych aktywności skupiało się wokół domu – zwiększyła wolumen sprzedaży o 23% rok do roku, a w ostatnim analizowanym okresie odnotowała 13% wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Z kolei kawa mielona po blisko 3% spadku pod kątem wolumenu w poprzednim roku, w okresie MAT listopad 2021 spadła o kolejne prawie 6% rok do roku. Również znaczenie kawy rozpuszczalnej jest mniejsze niż w roku ubiegłym – wolumen sprzedaży tego segmentu był niższy o ponad 2% w stosunku do okresu MAT listopad 2020” – mówi Aleksandra Gębarowska.

Poranna kawa przede wszystkim nie powinna być mocna. Espresso lepiej wypić w ciągu dnia, a przy pierwszym posiłku postawić na latte lub cappuccino. W przypadku herbaty zamiast tradycyjnej czarnej warto postawić na białą lub ziołową. Najlepiej zrezygnować z cukru jako słodkiego dodatku do napoju, można zamienić go jednak na miód lub stewię.

Poza gorącymi napojami coraz częściej mówi się o nawyku rozpoczynania dnia szklanką letniej wody, najlepiej z dodatkiem cytryny. Wpływa to pozytywnie na nawodnienie organizmu po nocy, a także odkwaszenie. Zdrową opcją są także świeżo wyciskane soki, głównie z cytrusów. Najpopularniejszy jest wariant pomarańczowy, jednak warto postawić również na grejpfruty lub połączenie kilku owoców.

Śniadaniowa oferta to podstawa każdego sklepu spożywczego. Na półkach i w lodówkach nie może zabraknąć obowiązkowych pozycji jak mleko, jajka, nabiał czy wędliny, a także kawa czy herbata w różnych wariantach. Uzupełnienie asortymentu o produkty roślinne pozytywnie wpłynie na odbiór placówki przez osoby na dietach wegańskiej i wegetariańskiej. Najważniejsze to dobrze zacząć dzień.

Weronika Nowak
Redaktor





1 źródło: Ankieta „NESVITA dobry dzień” zrealizowana przez Nestlé wspólnie z agencją badawczą SW Research. Badanie zrealizowane przez SW Research w okresie 27.07-02.08.2021, na reprezentatywnej grupie Polaków N=535, metodą CAWI (wywiady on-line)
2 źródło: Ankieta „NESVITA dobry dzień” zrealizowana przez Nestlé wspólnie z agencją badawczą SW Research. Badanie zrealizowane przez SW Research w okresie 27.07-02.08.2021, na reprezentatywnej grupie Polaków N=535, metodą CAWI (wywiady on-line)
3 źródło: https://www.wygodnadieta.pl/blog/sniadanie-dlaczego-warto-zjesc
4 źródło : https://goodonepr.prowly.com/171516-trendy-zywieniowe-na-rok-2022-a-asortyment-sklepow-online
5 źródło: Ankieta „NESVITA dobry dzień” zrealizowana przez Nestlé wspólnie z agencją badawczą SW Research. Badanie zrealizowane przez SW Research w okresie 27.07-02.08.2021, na reprezentatywnej grupie Polaków N=535, metodą CAWI (wywiady on-line)
6 źródło: https://www.wygodnadieta.pl/blog/sniadanie-dlaczego-warto-zjesc





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy , FMCG , przemysł spożywczy ,