Wiadomości

Raport wpływu Grupy Eurocash: sklepy niezależne dobrze sobie radzą

Środa, 10 listopada 2021
Sklepy niezależne przetrwały rok 2020 r. z relatywnie niskimi stratami. Co więcej, aż 70% z nich udało się rozwinąć działalność i wprowadzić w życie nowe pomysły biznesowe – wynika z pierwszego raportu wpływu[1] Grupy Eurocash.
Z powodu epidemii COVID-19 większość, bo aż 72% małych i średnich firm, doświadczyło albo spadku przychodów przy wyższych lub niezmienionych kosztach, albo niezmienionych przychodów przy wyższych kosztach[2]. Na tym tle stosunkowo dobrze wypadają właściciele niezależnych sklepów. Najnowszy raport Grupy Eurocash pokazuje, że spadek przychodów w 2020 r. dotknął ok. połowy przedsiębiorców w tej branży, przy czym znacznie mniej odczuli go ci zrzeszeni we franczyzach (41% w stosunku do 51% niezrzeszonych).

Z pomocą przyszły innowacje

Mimo wyzwań, aż 3/4 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Eurocash, w czasie epidemii zdołało unowocześnić swój sklep lub wdrożyć w nim nowe pomysły biznesowe. Aż 65% respondentów zdecydowało się uruchomić nowe formy dostawy – zakupy z odbiorem w sklepie, dowozem pod drzwi lub towary sprowadzane na życzenie. Inne zmiany dotyczyły nowych kategorii produktów w asortymencie (wprowadziło je aż 50% przedsiębiorców), komunikacji z klientem (35%), działań reklamowych (33%) i aranżacji przestrzeni (32%). W blisko co 5. sklepie pojawiły się też nowe formy płatności. Nie zabrakło też decyzji „życiowych” – aż 19% przedsiębiorców otworzyło w tym okresie nowy lokal, nawiązało współpracę z siecią franczyzową albo zrealizowało znaczącą inwestycję w celu zwiększenia konkurencyjności.

Z partnerem łatwiej się rozwijać

Co ciekawe, z raportu Eurocash wynika, że w 2020 r. odwagą dwukrotnie częściej wykazywali się właściciele sklepów franczyzowych – to oni chętniej sięgali po innowacje i podejmowali śmiałe decyzje biznesowe.

Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41%. Największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, mamy na innowacyjność przedsiębiorców, z którymi współpracujemy. Przyczyniają się do tego przede wszystkim oferta edukacyjna, którą realizujemy poprzez Akademię Umiejętności Eurocash, a także wsparcie marketingowe i inspiracje w zakresie nowych technologii, jakie dajemy naszym klientom na co dzień. Projektem, który istotnie zachęca przedsiębiorców do wdrażania nowatorskich rozwiązań i który realizujemy cyklicznie już od kilku lat, jest też konkurs Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. W ramach niego nagradzamy tych, którzy najwięcej robią dla swoich biznesów i lokalnych społeczności - mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash z pierwszym raportem wpływu

Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok to pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku. Sporządzono go w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Większość respondentów (89%) prowadzi 1 sklep, najczęściej w Polsce centralnej i południowo-zachodniej, na wsi lub mieście do 20 tys. mieszkańców. Z Eurocash są związani najczęściej od 5 do 10 lat.




[1] Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupaeurocash-raport-wplywu-2020.pdf Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.
[2]  2. edycja badania „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, zrealizowanego wspólnie przez Bank Światowy i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, https://firma.rp.pl/biznes/art17060331-spadek-sprzedazy-wciaz-duza-bolaczka-w-sektorze-msp, dostęp: 27.09.2021 r.




tagi: Grupa Eurocash , Raport wpływu Grupy Eurocash , sklepy niezależne , rynek spożywczy , sprzedaż , FMCG , pandemia , handel , konsument ,