Z rynku FMCG

Nowa strategia FM Logistic – zielone stacje wodorowe, omnichannel i logistyka miejska

Poniedziałek, 04 października 2021
Głównymi filarami zapowiedzianej przez FM Logistic strategii są: zrównoważony rozwój, relacje z klientami, omnichannel, transport i logistyka miejska. Firma planuje dwukrotne zwiększenie całościowych przychodów do 3 miliardów euro w 2030 roku oraz osiągnięcie globalnie 4% EBIT, w porównaniu do 2,8% w poprzednim roku finansowym.
Ważnym aspektem dla FM Logistic jest obszar ochrony środowiska. Firma dąży do osiągnięcia neutralności swoich magazynów do 2030 roku. Do realizacji strategii przyczynić mają się zielone stacje wodorowe. Już tej jesieni w Hiszpanii rusza projekt, w ramach którego taka stacja zostanie uruchomiona w magazynie FM Logistic w pobliżu Madrytu. Zielony wodór miałby być produkowany również w Polsce, w Wiskitkach, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania.

„Powering 2030 to kompleksowa strategia, która przyczyni się do dalszego wzrostu rentowności FM Logistic. W czasach gwałtownych zmian naszym priorytetem jest pomóc klientom budować zrównoważone wielokanałowe łańcuchy dostaw. Dlatego też 9-letni plan stawia w centrum naszej uwagi takie działania jak relacje z klientem i zrównoważony rozwój. Będziemy również kontynuować poszukiwania rozwiązań związanych z ochroną środowiska, na przykład poprzez otwarcie zielonych stacji wodorowych na niektórych naszych platformach logistycznych” – powiedział Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic.

Firma już teraz czyni postępy we wdrażaniu strategii Powering 2030, odnotowując 11% wzrost przychodów rok do roku w pierwszej połowie roku finansowego (kwiecień-wrzesień 2021 roku) na świecie.

Omnichannel coraz ważniejszy w logistyce

Blisko 60% umów podpisanych globalnie w zeszłym roku przez FM Logistic dotyczy usług logistyki dla omnichannel. Dla przykładu operator zawarł umowę z wiodącą siecią sklepów z karmą dla zwierząt na zarządzanie łańcuchem omnichannel obejmującym dostawy do konsumentów w Niemczech, Francji i Polsce. Umowa dotyczy magazynowania, konfekcjonowania produktów i realizację zamówień e-commerce.

Transport i logistyka miejska

Transport stanowi 36% przychodów FM Logistic na świecie, z czego niemal 45% w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Firma planuje dalej wzmacniać swoją sieć transportową za pomocą sieci cross-docków w Polsce i Rosji. Operator pracuje również nad optymalizacją procesów zarządzania dostawami dzięki nowym kontraktom z dostawcami oprogramowania, takimi jak Urbantz we Francji i Innoship w Rumunii.

We Francji, czyli na swoim największym rynku, FM Logistic chce osiągnąć do 2023 roku 66% wzrost przychodów w segmencie logistyki miejskiej. Jednocześnie zamierza rozwijać projekt oraz usługę dostaw ostatniej mili we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Rosji.

Zrównoważony rozwój

Jednym z głównych filarów realizacji strategii jest rozwój zrównoważonych wielokanałowych łańcuchów dostaw. Działania z tego zakresu firma określa mianem “Supply Change”. Koncentrują się one na trzech obszarach: dbałości o pracowników, środowisko naturalne oraz na efektywnych ekologicznie usługach.

Przykładem inicjatywy z pierwszego obszaru jest seryjna produkcja Ergoskel, egzoszkieletu zaprojektowanego i opatentowanego przez FM Logistic, Uniwersytet Technologiczny w Compiègne (UTC) oraz Hublex, francuski start-up w 2019 roku.  Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na 2022 rok. FM Logistic chce wyposażyć w egzoszkielet 100 pracowników magazynowych do grudnia 2021 roku i kolejnych pracowników do końca przyszłego roku.

Lokalnie, w Polsce, w ramach współpracy z firmą Soter Analytics operator testuje urządzenie Soter typu Clip & Go, które prowadzi analizy ergometryczne, i w konsekwencji pomaga pracownikom operacyjnym utrzymywać prawidłową pozycję podczas pracy.

Neutralność węglowa i zielony wodór

W obszarze ochrony środowiska FM Logistic dąży do osiągnięcia neutralności węglowej swoich magazynów do 2030 roku. Już tej jesieni w Hiszpanii rusza projekt, w ramach którego zostanie uruchomiona stacja wodorowa w magazynie FM Logistic w pobliżu Madrytu wytwarzająca wodór w procesie elektrolizy z energii pozyskiwanej z paneli fotowoltaicznych. Równolegle we Francji operator nawiązał współpracę z firmą energetyczną Bouygues Energies et Services w celu uruchomienia kolejnego elektrolizera. W obu przypadkach wytworzony zielony wodór służył będzie do zasilania przystosowanych wózków widłowych, a także pozwoli na pierwsze testy i wdrożenia wykorzystywania tego zielonego paliwa do zasilania wodorowych samochodów ciężarowych.

Zielony wodór miałby być produkowany również w Polsce na powstającej właśnie platformie FM Logistic w Wiskitkach, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania, a także poszukiwania potencjalnych subwencji instytucjonalnych, podobnych do tych, które udało się pozyskać operatorowi w Europie Zachodniej.
 
„FM Logistic chce być partnerem pierwszego wyboru dla klientów w projektowaniu i konsekwentnej realizacji strategii zrównoważonego łańcucha dostaw funkcjonującego w ramach rozwijającej się dynamicznie koncepcji Omnichannel.  Razem z naszymi klientami będziemy angażować się w inicjatywy i zmiany procesu logistycznego mające na celu praktyczne wspieranie bardziej odpowiedzialnej konsumpcji” – mówi Daniel Franke, Managing Director FM Logistic Central Europe.




tagi: FM Logistic , zrównoważony rozwój , ekologia , magazynowanie , logistyka , transport , zielone stacje wodorowe , omnichannel , logistyka miejska , sprzedaż , handel ,