Z rynku FMCG

Od pandemii w stronę zdrowia?

Wtorek, 06 lipca 2021
Jak wskazują liczne analizy i opinie ekspertów, pandemia częściowo zmieniła dotychczasowe zwyczaje konsumenckie Polaków i umocniła, a nawet przyspieszyła, niektóre trendy rynkowe. Jeśli spojrzeć na pandemię jako na wyzwanie, które stwarza możliwości społecznych zmian, to w obszarze diety spotęgowała zwrot ku zdrowiu, poprzez transformację niektórych nawyków żywieniowych na lepsze. Czy wzrost zainteresowania żywnością prozdrowotną i produktami „na odporność” pozostanie z nami na dłużej?
Pod wpływem ubiegłego roku słowo odporność zyskało na znaczeniu, tak w słowie mówionym, jak i pisanym. Potwierdza to nie tylko wzmożona komunikacja marketingowa licznych marek spożywczych i farmaceutycznych, ale też wyraźny wzrost wyszukiwań fraz odpornościowych w Google Trends w tym okresie. W obawie przed zachorowaniem, zaczęliśmy szukać rozwiązań chroniących zdrowie i wspierających układ immunologiczny, także tych z obszaru codziennej diety.

- Polacy szukają zdrowych alternatyw. Na obecnej sytuacji mogą zyskać produkty funkcjonalne, prozdrowotne oraz roślinne. Nie ma nic w tym złego, że coraz więcej marek uwzględnia to w swojej ofercie i komunikacji marketingowej, bo ostatecznie to działania w słusznej sprawie. – mówi Dariusz Haraj, CEO OneDayMore.

W różnych fazach pandemii, na podstawie różnych analiz, można zaobserwować różne tendencje w praktykach żywieniowych i zdrowotnych społeczeństwa. Nie zabrakło tu też tych negatywnych, jak zwiększenie spożycia tłuszczów nasyconych, alkoholu czy słodyczy.  Jeśli chodzi o żywność potencjalnie chroniącą przed infekcjami, jak podaje Mintel, trzy miesiące po wybuchu pandemii, 34 proc. Polaków deklarowało zainteresowanie produktami spożywczymi, które mogą wspierać układ odpornościowy. Do tej żywności w opinii konsumentów zaliczają się przede wszystkim owoce. Według raportu Banku Pekao „Rok pandemii w branży spożywczej”, przygotowanego we współpracy z Portalem spożywczym (maj 201), wzrosty sprzedaży owoców dochodziły nawet do 20 proc., w stosunku do analogicznego okresu w roku przed pandemią. Potwierdza to też badanie Kantar, zgodnie z którym na czele listy produktów, których Polacy chcieliby jeść więcej znalazły się owoce (38 proc.) i warzywa (37 proc.), które postrzegane są jako źródło witamin i składników mineralnych. Na popularności, nie tylko wśród wegetarian, zyskała także szeroko rozumiana żywność roślinna.

- W okresie pandemii odnotowaliśmy wzrost zainteresowania naszymi produktami z kategorii Musli Funkcjonalnych, w tym także Musli odpornościowym, będącym źródłem żelaza, cynku i miedzi, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.  Wierzę w to, że zwrot ku produktom zawierającym składniki o naukowo udowodnionym wpływie na funkcjonowanie organizmu pozostanie z nami na dłużej. – dodaje Dariusz Haraj, CEO OneDayMore.

Czy pandemia, mimo różnych zachowań, ujawnionych na różnych etapach jej trwania, uświadomiła nam, jak ważne jest, by zadbać o swój dobrostan? Z badania firmy Inquiry (2020) wynika, że dla 84 proc. Polaków zdrowe odżywianie jest ważną lub bardzo ważną kwestią. Jak prognozuje Mintel (2021), zapotrzebowanie na rozwiązania zapewniające zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne będzie rosnąć,  a konsumenci będą mocniej poszukiwać funkcjonalnych produktów żywnościowych i napojów.

- Świadomość żywieniowa Polaków niewątpliwie wzrosła, co bardzo cieszy, ale równolegle jesteśmy też świadkami rosnącej inflacji i kryzysu ekonomicznego, co również wpłynie na zachowania konsumenckie. Kluczowe wyzwanie przed producentami to sprostać kluczowemu kryterium wyboru, jakim jest stosunek jakości produktu, do jego ceny. - podsumowuje Dariusz Haraj, CEO OneDayMore.



tagi: dieta , zdrowie , produkty spożywcze , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , rynek spożywczy ,