Gospodarka

Polskie MŚP nie wykorzystują potencjału handlu międzynarodowego

Wtorek, 16 marca 2021
Tylko co dziesiąte polskie MŚP wykorzystuje kanały online do handlu z klientami biznesowymi lub instytucjonalnymi, a zaledwie 5 proc. sprzedaje swoje produkty za granicę[1].
Rodzime przedsiębiorstwa wciąż dość ostrożnie otwierają się na zagranicznych klientów, tymczasem do końca 2022 roku globalna wartość handlu transgranicznego pomiędzy firmami ma wzrosnąć o 30 proc., do 35 bilionów dolarów2. W czasach, gdy pandemia powoduje wzrost kosztów prowadzenia działalności nawet o 25 proc.3, szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw jest rozszerzenie sprzedaży na zagraniczne rynki.

Z powodu pandemii, ponad połowa polskich MŚP obawia się zamknięcia swojej działalności na stałe4. Ze względu na mniejszy popyt krajowy, firmy potrzebują nowych i większych źródeł przychodu. Remedium na te problemy może być rozszerzenie sprzedaży na międzynarodowe rynki.

Sprzedaż za granicę szansą na rozwój MŚP

Potencjał handlu międzynarodowego rośnie w zawrotnym tempie. Zjawisku temu towarzyszą postępujące zmiany przyzwyczajeń zakupowych, nie tylko konsumentów, ale również przedsiębiorstw. Do końca 2022 roku wartość globalnego handlu pomiędzy firmami ma wzrosnąć o 30 proc. w porównaniu z pandemicznym rokiem 2020, osiągając poziom 35 bilionów dolarów5. Co więcej, aż 70 proc. Europejczyków kupujących online, decyduje się na zakupy w zagranicznych e-sklepach6. Jednocześnie szybko rośnie sprzedaż internetowa – według prognoz, już w 2023 roku globalna wartość e-commerce może wynieść aż 6,5 biliona dolarów7. To więcej niż przewidywana wysokość nominalnego PKB Japonii w 2020 roku8.

Potencjał zagranicznych rynków tworzy nowe szanse zarówno dla firm oferujących swoje produkty bezpośrednio konsumentom (B2C), jak i współpracujących z przedsiębiorstwami (B2B). Biznes na świecie dostrzegł już sygnał, że warto wyjść poza rynek lokalny.

– Firmy, odpowiadając na potrzeby klientów, inaczej zaplanowały swoje dostawy oraz otworzyły się na zagraniczne rynki, w tym te poza unijne. W trakcie pandemii zauważyliśmy wzrost przesyłek importowych i eksportowych wśród klientów MŚP i branży e-commerce. W 2020 roku przesyłki nadane przez polskie MŚP przy współpracy z DHL Express trafiały głównie do USA, Niemiec i Francji. Co ciekawe atrakcyjne stały się kierunki za ocean. W 2020 roku liczba przesyłek nadawanych do Stanów Zjednoczonych wzrosła o 83% w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. Najczęściej znaleźć w nich można było produkty modowe czy kosmetyki. – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express.

Pomimo atrakcyjnych perspektyw rozwoju wynikających z eksportu towarów, najmniejsze firmy nadal podchodzą do sprzedaży transgranicznej ostrożnie. Tylko co dziesiąte polskie MŚP wykorzystuje kanały online do handlu z klientami biznesowymi lub instytucjonalnymi, a zaledwie 5 proc. sprzedaje swoje produkty za granicę.

Zagraniczny rozwój z międzynarodowym partnerem logistycznym

Taki stan rzeczy może zaskakiwać, biorąc pod uwagę typową dla polskich firm elastyczność i dynamikę. Jednym z czynników są regulacje celno-podatkowe związane z handlem międzynarodowym oraz obawy o sprostanie wymaganiom klientów w kwestii dostawy, stanowiącej kluczowy element pozytywnego doświadczenia zakupowego. Większość europejskich konsumentów oczekuje, że przesyłka dotrze do nich w maksymalnie 3 dni9. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że terminowe doręczenie międzynarodowej przesyłki wiąże się nie tylko z transportem, ale przede wszystkim z odpowiednim wypełnieniem dokumentacji celnej i podatkowej. O ile na jednolitym rynku unijnym bariery celne są prostsze, o tyle działalność wykraczająca poza ten teren obwarowana jest zróżnicowanymi przepisami.

Jest to jednak przeszkoda prosta do pokonania. Włączenie się w globalny rynek wymiany handlowej i e-commerce ułatwiają międzynarodowe firmy logistyczne, które posiadają międzynarodowych specjalistów w zakresie wiedzy celnej, własne agencje celne oraz prostą integrację usługi ze sklepem internetowym. 

– Zaufany partner logistyczny bardzo ułatwia wejście na międzynarodowe rynki. Wiedza naszych międzynarodowych specjalistów w zakresie celnym, globalna sieć logistyczna oraz doświadczenie pomagają MŚP uporać się z dokumentacją podatkową i celną, która jest jednym z głównych ograniczeń przy eksporcie lub imporcie towarów. W DHL Express umożliwiamy globalną wymianę handlową dzięki obecności w aż 220 krajach i terytoriach. Nasza flota składa się z ponad 250 własnych samolotów. To wszystko sprawia, że jesteśmy w stanie zapewnić najwyższą jakość obsługi z terminowością doręczeń na poziomie 97 proc.  – zapewnia Edwin Osiecki z DHL Express.

Rozwój działalności na zagranicznych rynkach może pozytywnie wpłynąć nie tylko na bieżącą kondycję finansową przedsiębiorstwa, ale także - dzięki dywersyfikacji kierunków sprzedaży - zapewnić mu stabilność i odporność na zawirowania makroekonomiczne.




1  European Statistical Office, SMEs selling online in EU, 2020 r.
2  Juniper Research, B2B Payments: Domestic, Cross-border & Instant Payments 2020-2025, 2020
3  Krajowy Rejestr Dłużników, KoronaBilans MŚP – VI edycja badania, 2020 r.
4  Bank Pekao, ITC, Raport o sytuacji mikro, małych i średnich firm w roku 2020, 2021
5  Juniper Research, B2B Payments: Domestic, Cross-border & Instant Payments 2020-2025, 2020
6  The Future of Customer Engagement and Experience, International expansion in 8 steps: A guide to cross-border sales, 2020
7  Interaktywnie.com, Raport e-Commerce 2021. Jak sprzedawać w Internecie. Porady dla firm, 2021
8  International Monetary Fund, World Economic Outlook Database, 2020
9  Post Nord, E-commerce in Europe 2020, 2020




tagi: DHL , MŚP , handel międzynarodowy , sprzedaż towarów online , ekonomia , finanse , gospodarka ,