Shop Doctor

Zmieniaj sklep - zwiększaj zyski. Komunikacja wizualna.

Środa, 20 stycznia 2021 HURT & DETAL Nr 01/179. Styczeń 2021
To jak wygląda sklep ma bardzo duże znaczenie dla obrotów placówki. Komunikacja wizualna jest jednym z podstawowych elementów wpływających na ocenę klientów, a co za tym idzie – również przyszłych wyborów miejsca, gdzie będą regularnie robić zakupy. Profesjonalne oznaczenia informują, porządkują, a także uatrakcyjniają placówkę. Z kolei ich wykonanie może być bardzo proste, gdy korzysta się z dedykowanych urządzeń oraz programów do ich projektowania czy wydruku.

01.JPG


Informacje na samym progu

1.JPGBaner witający klientów czy wyraźny plakat informujący o godzinach otwarcia od samego progu przykuwają uwagę. Zachęcają też do wejścia i zrobienia zakupów. Z kolei naklejki podłogowe pokazujące kierunek w jakim się poruszać, porządkują drogę klientów wchodzących i wychodzących. Jak tłumaczy Shop Doctor, ważne jest, by od samego wejścia komunikaty tego typu były dobrze widoczne. Lepsza nawigacja po całym sklepie przełoży się na opinie odwiedzających o placówce. Obecnie sprawdzą się też osobne komunikaty o godzinach dla seniorów czy wskazujące na miejsce, w którym znajduje się płyn do dezynfekcji rąk.

2.JPG


Porządek i czytelność

Nawet w niewielkim sklepie przydatne są banery informujące o kategoriach umieszczonych w poszczególnych alejkach. W przypadku większych placówek przydadzą się bardziej szczegółowe – osobne dla kawy czy herbaty, a w tych o mniejszej powierzchni można połączyć gorące napoje z ofertą słodyczy, umieszczając napis na odpowiednim tle. Takie materiały zawieszone pod sufitem spełniają nie tylko funkcję informacyjną i porządkującą, ale dzięki prawidłowo dobranym kolorom oraz grafikom potrafią ożywić i uatrakcyjnić wnętrze sklepu. Klient wchodząc do placówki od razu wie gdzie kierować się po potrzebne produkty. Do tego konsument nie chodzi wyłącznie po obwodzie sklepu, jak to może zdarzyć się w przypadku braku komunikacji tego typu, ale zaczyna odwiedzać również środkowe alejki.

Warto wykorzystać do komunikacji także niestandardowe obszary w sklepie. Szyba w urządzeniu chłodniczym czy szczyt lodówki to wprost idealne powierzchnie na naklejenie grafik i napisów, które poinformują co można w danym miejscu kupić. Do tego, może być to sposób na odświeżenie wyglądu nieco starszych sprzętów.

COVID-19

W obliczu pandemii niezwykle istotne są oznaczenia dotyczące zachowania dystansu społecznego czy obowiązku dezynfekcji rąk oraz noszenia maseczek. Shop Doctor podkreśla, że takie materiały spełniają nie tylko cel informacyjny, ale także zapewniają klientom poczucie bezpieczeństwa i redukują stres związany z sytuacją epidemiczną. Dobrze oznakowany sklep w oczach odwiedzających go klientów będzie budził większe zaufanie. Przestrzeganie norm sanitarnych w połączeniu z odpowiednimi informacjami widocznymi na każdym kroku mogą w efekcie przyczynić się do znacznej przewagi nad konkurencją.

Z jakich materiałów można skorzystać? Naklejki podłogowe wyznaczające odpowiedni dystans pozwalają na właściwe ustawienie kolejki, zapewniając każdemu swobodę i bezpieczeństwo. Warto też umieścić w sklepie plakaty ilustrujące prawidłowy sposób noszenia maseczek wraz z prośbą o stosowanie się do obecnych obostrzeń. Z kolei informacja o konieczności dezynfekcji rąk może być nie tylko spełnieniem obowiązku, ale też wskazówką dla zapominalskich klientów, którzy bez takiego komunikatu musieliby być upominani przez obsługę sklepu. W strefie kasy pomocne okazać się mogą choćby niewielkie nalepki z prośbą o płatność bezgotówkową. Wrażliwe miejsca sklepu, jak regał z pieczywem czy warzywami i owocami szczególnie potrzebują informacji o przepisach sanitarnych. Prośba o zakładanie rękawiczek wraz z informacją gdzie je znaleźć może zwiększyć komfort nie tylko samych klientów, ale też obsługi i właścicieli, którzy muszą dbać o bezpieczeństwo.

3.JPG


4.JPGCena na wyciągnięcie ręki

Właściwe i jasne oznaczenie produktów ceną to obowiązek każdego sklepu. Jednak jakość przygotowanych cenówek może znacząco przełożyć się na obroty placówki. Każdy sklep, w którym klient nie ma problemu z odczytaniem cen, z pewnością zyska w jego oczach. A właściciel placówki będzie mógł liczyć na ponowne odwiedziny zadowolonych konsumentów.

W miejscach, w których na małej przestrzeni znajduje się bardzo dużo towarów – jak regał z pieczywem czy boneta z mrożonkami – sprawdzą się listy z cennikiem. Czytelne i jasne wskazanie nazwy produktu wykluczy możliwość pomyłki. Dodatkowo na tego typu wykazie łatwo odnaleźć SKU, którego cena się zmienia, więc obsługa szybko dokona poprawek w razie promocji czy obniżki.

Czytnik cen to z kolei urządzenie dla tych, którzy potrzebują przypomnieć sobie ile kosztuje produkt, który wrzucili do koszyka w innej części sklepu czy tych, którzy chcą się upewnić co do kwoty jaką muszą zapłacić za towar. Znalezienie tych urządzeń często nie jest łatwe – nie ma ich w każdej alejce i zwykle mają bardzo małe rozmiary. Baner ze strzałką wskazującą na jego położenie ułatwi zakupy każdemu. Ważne jest, by komunikat był odpowiednio duży i widoczny ponad regałem, a jego kolorystyka przyciągała wzrok.


5.JPGProfesjonalizm dla każdego

Pierwsze trudności z przygotowaniem materiałów graficznych zaczynają się na etapie projektu. Z pomocą przychodzi tu firma OKI Europe (Polska), która uruchomiła platformę The Design Hub. Platforma ta umożliwia każdemu łatwe przygotowanie profesjonalnych plakatów, banerów, cenówek, naklejek podłogowych, a także wielu innych przydatnych w każdym sklepie materiałów.

The Design Hub to przyjazne dla użytkownika oprogramowanie kreatywne, oparte na technologii Shoppa, służące do tworzenia komunikacji wizualnej i materiałów marketingowych we własnym zakresie. Jest to szybka i niedroga alternatywa dla usług zewnętrznych dostawców. Korzystanie z programu jest niezwykle łatwe, ponieważ zawiera on obszerną bibliotekę gotowych szablonów, które można dostosować za pomocą tekstu, obrazów i innych elementów projektowych, bez konieczności posiadania profesjonalnych umiejętności. Oczywiście istnieje również możliwość własnej kreacji grafik. Funkcja „przeciągnij i upuść” umożliwia użytkownikom natychmiastowe tworzenie, a następnie drukowanie materiałów promocyjnych. Dzięki nowej usłudze OKI, detalista może tworzyć materiały wszystkich rozmiarów – od formatów A5 do banerów o długości 1,3 m.

6.JPG




7.JPG





 

tagi: OKI , komunikacja wizualna , zmieniaj sklep - zwiększaj zyski , handel , porady kupca , sprzedaż , sklep , konsument , marketing ,