Wiadomości

Obroty małych sklepów w sierpniu niemal takie same jak w lipcu

Czwartek, 24 września 2020
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w sierpniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 6%. Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2020 r. : -0,4% mdm, +6% rdr. W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +7,2%
Do wzrostu wartości sprzedaży w ujęciu rdr przyczyniły się w dużej mierze dwie najważniejsze kategorie produktowe – alkohol i produkty tytoniowe, za które m.in. ze względu na wyższą akcyzę, w br. trzeba płacić więcej niż przed rokiem. W sierpniu br. w placówkach małego formatu znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawało się wino i whisky (wydatki na tę kategorię były o 20% wyższe niż przed rokiem). Duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały też wódki czyste i smakowe – w sierpniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie ponad 10% więcej niż przed rokiem, jednak w ujęciu wolumenowym wzrost tych kategorii był znacznie niższy (około 3%).

Podwyżki cen nie zaszkodziły również kategorii papierosów – w sierpniu 2020 r. ich sprzedaż w sklepach małoformatowych była zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym wyższa niż przed rokiem. Wprowadzony pod koniec maja zakaz sprzedaży wariantów mentolowych, który namieszał wprawdzie w asortymencie i udziałach poszczególnych marek, także nie przełożył się na razie na spadki sprzedaży tej kategorii w małym formacie. Coraz lepiej radzą sobie jednak również innowacyjne produkty tytoniowe, takie jak wkłady do podgrzewaczy tytoniu, pody do papierosów elektronicznych, a także karty aromatyzujące, które są dobrą alternatywą dla palaczy przyzwyczajonych do smaku mentolowego.

Pogoda i epidemia sprawiły, że słaby start sezonu miały lody. W sierpniu wartość sprzedaży lodów impulsowych była wprawdzie o 6% wyższa niż w rok wcześniej, ale liczba sprzedanych opakowań nieznacznie spadła. Gorzej niż przed rokiem w sierpniu sprzedawały się również słodycze impulsowe, a także gumy do żucia (wydatki na nie były o 11% niższe niż przed rokiem). Znaczące wzrosty sprzedaży w sierpniu odnotowały natomiast napoje energetyzujące i izotoniczne, których sprzedaż gwałtownie spadła w pierwszych tygodniach po wybuchu epidemii.

W sierpniu br. obroty sklepów małoformatowych utrzymały się na poziomie niemal takim samym jak w lipcu, mimo iż liczba transakcji była o niespełna 2% niższa. Wyraźne wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży w tym formacie sklepów odnotowano w tygodniu z długim weekendem, kiedy ze względu na wypadający w sobotę 15 sierpnia dzień świąteczny większe sklepy musiały być zamknięte przez dwa dni z rzędu. W tygodniu zakończonym 16 sierpnia sklepy małoformatowe odwiedziło o około 5% więcej klientów niż w tydzień wcześniej, a ich obroty wzrosły w tym czasie o 8% (w ujęciu rdr wzrost wyniósł aż o 14%). Utrzymujące się przez większą część miesiąca upały sprawiły, że w sierpniu klienci sklepów małoformatowych nieco więcej niż w lipcu wydali m.in. na piwo, napoje gazowane i energetyzujące, a także wodę czystą.

Średnia wartość paragonu w sierpniu 2020 r. wyniosła 17,67 zł, o 16% więcej niż w sierpniu 2019 r. i o nieco ponad 1% wyższa niż w lipcu. Klienci sklepów małoformatowych powrócili do zwyczajów sprzed wybuchu pandemii i coraz częściej wpadają do pobliskiego sklepu po małe, impulsowe zakupy. W sierpniu 2020 r. połowa transakcji dotyczyła zakupu jednego lub dwóch produktów, a wartość co czwartego paragonu nie przekraczała 5 zł (w analogicznym okresie rok wcześniej zakupy do 5 zł stanowiły ponad 30% wszystkich transakcji).

Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w sierpniu 2020 r.: -3% mdm, -4,2% rdr.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.



źródło: PIH


tagi: Polska Izba Handlu , trendy sprzedaży , sklepy małoformatowe , PIH , CMR Panel , handel , konsument , ekonomia , gospodarka , pandemia , covid-19 , gospodarka ,