Kategorie produktów

Innowacje na rynku spożywczym

Środa, 15 lipca 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 07/173. Lipiec 2020
Uatrakcyjniają rynek, zmieniają sposób robienia zakupów, wyznaczają trendy i zaskakują wyjątkowym smakiem, składem, opakowaniem czy wkomponowaniem w aktualne potrzeby konsumenta. Mowa o innowacyjnych produktach spożywczych, które każdego roku pojawiają się na półkach polskich sklepów.
Producenci działający w branży spożywczej w Polsce wiedzą, że konkurencja w każdej kategorii jest bardzo silna. Stąd też kluczowe dla przebicia się i osiągnięcia sukcesu jest wprowadzanie na rynek innowacji, a wcześniej – ich właściwe zaprojektowanie oraz zaplanowanie całego procesu ich wdrażania.

Nie zawsze wystarczy sam pomysł – równie istotny jest finalny efekt, jak też droga, którą pokonuje innowacja od idei do produktu, po który konsument będzie chciał sięgnąć podczas zakupów. Niebagatelne są też promocja, marketing i odpowiednia dystrybucja. Czasem na korzyść produktu działa szybkie tempo wdrożenia, a nieraz lepszą drogą do sukcesu jest precyzyjne zaplanowanie każdego z etapów jego powstania. Obserwowanie poczynań bezpośredniej konkurencji może okazać się wymowną sugestią co do kierunku rozwoju opracowywanej innowacji bądź też terminu jej premiery. Pod uwagę należy brać również aktualną sytuację gospodarczą i prognozy rynkowe. Tworząc strategię opartą o te wszystkie czynniki, a także dodatkowe – wynikające ze specyfiki danej kategorii czy jej części – producent jest w stanie zwiększyć szanse na dobre, przyszłe wyniki swojej innowacji.

Rynek pełen pomysłów

Nie tylko w naszym kraju, ale też na całym świecie, ludzie lubią kupować rzeczy, które są uosobieniem rozwoju i wykorzystują najnowsze zdobycze technologii. Za innowacyjne mogą być uznane nie tylko zupełnie nowe produkty, czasem też tworzące nieznane dotąd kategorie, ale też te, które opierając się na informatycznym i technologicznym rozwoju branży, są istotnie ulepszone. Często na takie miano zasługuje skład czy smak wyrobu. Innowacyjne może być też opakowanie, ułatwiające korzystanie z produktu czy przedłużające trwałość zawartości, a także to, że odpowiada on na potrzeby społeczeństwa zrodzone z aktualnych trendów.

Niemniej, niezależnie od rodzaju innowacji – które zapewne będą się mnożyć – ich udane wprowadzenie i przyjęcie przez konsumentów znacznie poprawia pozycję producenta na rynku. Jeśli produkt otwiera nową markę, jego sukces może pomóc kolejnym, które sygnowane są tym samym brandem.

Możemy się spodziewać, że w najbliższych miesiącach znaczenie innowacji na rynku spożywczym może gwałtownie wzrosnąć. Echem opieszale cichnących skutków izolacji wywołanych pandemią COVID-19 będzie lub, jak twierdzą niektórzy, już jest – poszukiwanie produktów wyjątkowych, które swoimi cechami będą spełniać aktualne oczekiwania konsumenta bądź nawet je wyprzedzać.

Raport Nielsena

W ostatnich latach kwestią innowacyjności intensywniej zajęły się też instytuty badawcze. Nielsen BASES w Polsce już drugi rok z rzędu opublikował raport „Breakthrough Innovation Poland” prezentujący najbardziej przełomowe innowacje FMCG wprowadzone na rynek w 2019 roku.

Według raportu Nielsena najbardziej innowacyjnymi produktami FMCG w Polsce są: wódka Soplica na bazie cytryny (malina, mięta, pigwa), piwo Somersby mango i limonka oraz kawa Jacobs Barista Edition. Eksperci instytutu podkreślają, że zarówno konsumenci, jak i detaliści oczekują od producentów wprowadzania nowych produktów, które wzmacniają markę. Dzieje się tak niezależnie od tego, jak trudna jest aktualnie sytuacja na rynku i z jakimi problemami przyszło radzić sobie branży.

Oprócz wspomnianych produktów z najlepszymi wynikami, według Nielsena, wyjątkowymi innowacjami wprowadzonymi w 2019 r. są także: napój Tymbark mango mięta, słodycze Choco Fresh, przekąski Lajkonik Wypiekarnia Bajgle i Paluchy, produkty kulinarne Łowicz Kaszotto i Risotto, nabiał Activia z nasionami chia, produkty mrożone i chłodzone Dr. Oetker Feliciana Speciale i Pollo Ricotta, lody Kinder i Kinder Bueno, sałatki makaronowe Lisner Al Dente, kosmetyki kolorowe Bourjois Always Fabulous, kapsułki do prania Persil Discs 4w1, pasta do zębów Colgate Advanced White Charcoal i Max White Charcoal oraz chusteczki nawilżane Pampers Aqua Pure.

Polska – podatny grunt dla innowacji

Jak zaznaczają eksperci Nielsena – Polacy to konsumenci otwarci i chętni do testowania nowości. Z badania Nielsen BASES wynika, że widząc nowy produkt aż 75% naszych rodaków zadeklarowało rozważenie jego zakupu, jeśli produkt im odpowiada. Z kolei 20% badanych decyduje się na wydanie na niego pieniędzy tylko dlatego, że lubią próbować nowości.

Eksperci Nielsena zauważają, że Polska jest specyficznym rynkiem, w którym innowacje radzą sobie bardzo dobrze. Jak zaznaczają, co do zasady większość nowych produktów nie wytrzymuje na półkach sklepowych nawet jednego roku. Z kolei w kraju nad Wisłą spośród tych, którym się to udaje, ponad połowa utrzymuje bądź zwiększa wartość sprzedaży.

Nie ma jednej recepty na udaną innowację. Jak się okazuje, skuteczne mogą być na pozór wykluczające się metody, a zależne od rodzaju produktu czy nastrojów na rynku. Na efekty oddziaływania kryzysu gospodarczego musimy jeszcze poczekać, bo może on wpłynąć zarówno na osłabienie „inwencji twórczej” producentów, jak też przeciwnie – na nagły rozwój innowacji FMCG.

Joanna Kowalska
Redaktor


tagi: innowacje , rynek spożywczy ,