Kategorie produktów

Szybko, smacznie i wygodnie

Sobota, 14 marca 2020 HURT & DETAL Nr 03/169. Marzec 2020
Zmiana stylu życia bardzo często pociąga za sobą zmianę stylu żywienia. Obecnie coraz rzadziej mamy czas na długie godziny spędzone w kuchni, przez co przyrządzanie posiłków od A do Z odbywa się w większości domów zazwyczaj od święta.
Potrawami zapamiętanymi z dzieciństwa możemy delektować się na niedzielnych obiadach u mamy, jednak sami staramy się jeść szybko i wygodnie. Z tego też powodu coraz prężniej rozwija się sektor gotowych posiłków, które możemy znaleźć na sklepowych półkach i z łatwością przyrządzić w krótkim czasie.

Wystarczy rozmrozić

Bardzo obszerną grupą gotowych posiłków są produkty mrożone. Największą sprzedaż w tej kategorii generują mrożone owoce i warzywa, których udział wynosi około 30% wszystkich mrożonek. Blisko 20% udziału w rynku zajmuje pizza mrożona, podobny wynik osiągają również mrożone dania gotowe. Kolejne 10% udziałów wartościowych należy do frytek mrożonych, bardzo rozbudowaną podkategorią są mrożone dania mączne. „Spośród mrożonych dań mącznych blisko połowę wartości sprzedaży generują pierogi. Zasada ta potwierdza się zarówno dla sklepów małoformatowych do 300 mkw., jak i dla sklepów detalicznych do 2500 mkw.” – komentuje dr Magdalena Wilgatek, ekspertka z CMR. Następne w rankingu są pyzy z wynikiem 30% udziału w sprzedaży, tuż za nimi plasują się kluski mrożone i uszka – 20% kategorii mrożonek mącznych. Najniżej w zestawieniu znajdują się knedle mrożone i kopytka.

Dane te związane są również bezpośrednio z dostępnością poszczególnych produktów na sklepowych półkach. „Spośród mrożonych produktów mącznych najszerzej dostępne są mrożone pierogi oraz pyzy. Mrożone pierogi konsument odnajdzie w 8 na 10 sklepów małoformatowych sprzedających mrożone dania mączne, zaś pyzy w 7 na 10 takich placówek. Mrożone kluski i uszka kupimy tylko w 4 na 10 sklepów małego formatu sprzedających tę kategorię. Według danych CMR knedle i kopytka dostępne są zaledwie w co 5. sklepie małoformatowym” – informuje dr Wilgatek.

Dane CMR wskazują, że największym zainteresowaniem konsumentów cieszą się opakowania do 0,5 kg, a najczęściej wybieranymi firmami w sklepach małoformatowych są Jawo oraz Iglotex. W sklepach tych cena jednego opakowania produktu w kategorii mrożonek mącznych wynosi około 6 zł, a konsumenci mogą wybierać spośród około 3 wariantów pierogów oraz 2 rodzajów pyz mrożonych. Warto nadmienić, że mrożone dania mączne to podkategoria silnie związana ze sklepami małoformatowymi do 300 mkw., a także dość mocno zregionalizowana. „W Polsce centralnej większe znaczenie niż w pozostałej części kraju mają pyzy mrożone. Na południu i na wschodzie Polski większe znaczenie w wartości sprzedaży mają uszka mrożone. Na południu również kluski mrożone” – tłumaczy dr Wilgatek.

Jak podaje CMR, wzrost sprzedażowy w tej kategorii jest trendem stabilnym. Wyjątkiem są jedynie uszka mrożone, których sprzedaż wolumenowa charakteryzuje się silną sezonowością. Wzrasta ona znacząco zarówno w okresie świąt Bożego Narodzenia – podczas którego generowana jest aż 1/4 obrotu – jak i świąt Wielkanocnych. Podobną sytuację rynkową, choć w mniejszym stopniu, można zaobserwować również w przypadku pierogów – ich sprzedaż wzrasta w okresie świąt, z kolei podczas wakacji maleje.

Kilka minut i gotowe

Poza produktami mrożonymi producenci oferują również inne rodzaje dań gotowych, m.in. dania chłodzone, instant lub w puszkach czy słoikach. Jak zaznacza dr Magdalena Wilgatek, w sklepach małego formatu przeważnie można znaleźć około 47 różnych wariantów takich dań, z czego aż 10 z nich to zupy instant chińskie, a kolejne 9 to dania w słoikach i puszkach. Może to wynikać z faktu, że są to najwygodniejsze i najbardziej sycące propozycje, a ich przygotowanie trwa zazwyczaj zaledwie kilka minut. Taki trend sprawia, że coraz więcej firm oferuje łatwe i wygodne zupy instant, m.in. firma Tan-Viet.

Najchętniej wybierane produkty

Według danych CMR największą sympatią konsumentów pośród zup instant cieszy się Barszcz czerwony instant Winiary od Nestle w opakowaniu 60 g. W przypadku zup koncentratów pierwsze miejsce zajmuje Koncentrat Barszczu Czerwonego Krakus firmy Maspex w butelce 300 ml. W obu sytuacjach mamy do czynienia z barszczem czerwonym, który znajduje się aż na 5 pozycjach wśród 10 najczęściej kupowanych produktów w sklepach małoformatowych z segmentu zup. Z kolei produktem który, jak podaje CMR, w 2019 roku sprzedawał się najlepiej spośród dań gotowych w słoikach była Fasolka po bretońsku z boczkiem i kiełbasą w sosie pomidorowym Pudliszki firmy Heinz o gramaturze 600 g. Biorąc pod uwagę top 10 produktów w tym segmencie na szczycie listy znajdziemy fasolkę po bretońsku, flaki wołowe, gołąbki w sosie pomidorowym oraz pulpety w sosie pomidorowym.

W segmencie bulionów produktem najlepiej rotującym na rynku w 2019 roku był rosół drobiowy Winiary od Nestlé (6 kostek w pudełku 60 g) natomiast wśród dań instant największą sprzedaż w sklepach małoformatowych osiągnął Knorr od Unilever z produktem Puree z Boczkiem w kubku 45 g. Najchętniej wybieranymi przez konsumentów zupami instant w torebkach są barszcz czerwony, pomidorowa z makaronem, rosół z kury z makaronem, a także serowa z grzankami. W przypadku zupek chińskich największe udziały wartościowe w małym formacie przypadły produktowi Vifon Złoty Zupa – złoty kurczak, łagodna w torebce 70 g od Tan-Viet. W segmencie dań chłodzonych najwyżej uplasował się Henglein z produktem Ciasto Francuskie w torebce 375 g, którego największy pik sprzedażowy odnotowano w okresach przedświątecznych.

Dania gotowe „od kuchni"

Zdaniem detalistów popularność segmentu dań gotowych cały czas rośnie. Jest to spowodowane trybem życia konsumentów, który skutkuje brakiem czasu na przygotowanie posiłków od podstaw. „Klienci bardzo często sięgają po produkty z kategorii dań gotowych, ponieważ długo pracują, późno wracają do domów i potrzebują zjeść coś na szybko. Najczęściej wybierają pizzę, dania w słoikach i zupki chińskie, ewentualnie inne mrożonki takie jak np. warzywa na patelnię” – opowiada Agnieszka Glapińska, ekspedientka w sklepie „Jacek” na warszawskim Ursusie-Niedźwiadku. Konsumentami sięgającymi po dania gotowe są osoby w każdym wieku, choć przeważają osoby młode. Produkty kupują zazwyczaj w ilości przeznaczonej na jedną osobę. Jak dodaje pani Agnieszka, najchętniej wybieranymi firmami są przede wszystkim Amino oraz Tan-Viet. Zauważa też jak w ostatnim czasie – wraz ze wzrostem zainteresowania kategorią dań gotowych przez klientów – bardzo poszerzyła się oferta produktowa. Na półkach pojawiło się więcej nowych smaków, rozszerzono w szczególności portfolio marki Vifon dystrybucji Tan-Viet.

Wzrost różnorodności na rynku sprawia, że detaliści muszą umiejętnie dobrać asortyment tak, by dogodzić konsumentom i sprostać możliwościom powierzchniowym. Jest to szczególnie trudne w przypadku placówek małoformatowych, jaką jest sklep „Jacek”. „Staramy się mieć duży wybór, choć ze względu na małą powierzchnię ogranicza nas przestrzeń. Z czasem zwiększyliśmy więc wybór, a nie ilość dostępnych produktów, ponieważ codziennie możemy składać nowe zamówienia i każdego dnia możemy wybrać coś innego. W naszym przypadku kategoria dań gotowych w stosunku do całego asortymentu sklepu to około 8-10%” – informuje pani Agnieszka.

Dania gotowe to coraz bardziej znaczący segment FMCG. Producenci wciąż poszerzają swoje oferty produktowe, by spełnić oczekiwania konsumentów. Patrząc na dynamikę rozwoju tej kategorii warto wyjść do klienta z bogatą gamą propozycji oraz zadbać o ich odpowiednią ekspozycję i dostępność na sklepowej półce.

Weronika Nowak
Redaktor






tagi: produkty mrożone , dania gotowe , rynek , sprzedaż , konsument ,