Kategorie produktów

Śniadaniowe propozycje

Wtorek, 13 września 2016 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 09/127. Wrzesień 2016
Bohaterem niejednego śniadaniowego talerza jest kanapka. Pożywna i zdrowa – dla dziecka do szkoły, lekka w wersji wegetariańskiej – na drugie śniadanie w pracy, dostarczająca energii i odżywcza – uratuje każdy ciężki dzień. Detaliści opowiedzą o kanapkowych produktach idealnych oraz śniadaniowej alternatywnie dla nich.
Większość Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem i bez niego nie ruszają się z domu. Zwykle na jedzenie poświęcamy od 5 do 15 minut. W menu najczęściej królują kanapki, owsianka, musli. Badanie „Śniadanie po polsku” przeprowadzono wśród 800 osób. 80% stanowiły kobiety, a 20% mężczyźni. Okazuje się jednak, że obie grupy mają podobne nawyki żywieniowe. Z badań wynika, że Polacy najczęściej popijają swoje kanapki kawą lub wodą.

Podobne wnioski można wyciągnąć z raportu CBOS „Zachowania żywieniowe Polaków”, 79% Polaków nie wychodzi z domu bez śniadania, zwykle jedząc kanapki. 

69% Polaków przyznaje, że na śniadanie wybiera różnego rodzaju pieczywo. Jednak nie tylko ono jest najczęstszym składnikiem śniadania badanych. 50% deklaruje, że podczas porannego posiłku zjada warzywa, a 48% owoce. Co ciekawe, śniadanie w ciągu tygodnia różni się od tego jadanego w weekendy.

Od poniedziałku do piątku jemy przeważnie te same produkty – zazwyczaj kanapki, a ze względu duże tempo życia, jemy samotnie i w pośpiechu. W weekendy śniadania przebiegają nieco inaczej. Wtedy zwracamy większą uwagę na jakość posiłku, a śniadanie zjadamy najczęściej w rodzinnym gronie. W dni wolne od pracy, ze względu na większą ilość czasu, posiłki są bardziej urozmaicone.

Od najmłodszych lat ciągle słyszymy, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Najważniejszym zadaniem pierwszego posiłku jest dostarczenie odpowiedniej dawki energii na początek dnia. W nocy w organizmie spada poziom glukozy we krwi, dlatego spożycie śniadania daje nam niezbędną energię.

Krok po kroku

Coraz rzadziej traktujemy kanapkę jako mało wyrafinowane czy pospolite danie bądź przekąskę. Przyrządzanie kanapek może być prawdziwą sztuką, a walory estetyczne znacznie umilają konsumpcję.

Wybór pieczywa to nie tylko kwestia gustu, ale również zdrowia. Dla osób zmagających się z nadwagą dietetycy polecają pieczywo pełnoziarniste. Zawarty w nim błonnik wspomaga pracę układu trawiennego i przyspiesza przemianę materii. Z kolei pieczywo pszenne wskazane jest dla osób, które męczy niestrawność. Jasne pieczywo to częsty składnik diety lekkostrawnej. A dla tych, którzy wykluczają ze swojej diety gluten – oferta dostępna w sklepach jest równie bogata. Tradycyjny chleb można zastąpić waflami ryżowymi czy chrupkim pieczywem. Do posmarowania – masło, margaryna lub miks, które często zastępowane są też serkami kanapkowymi.  Następnie coś zielonego – krucha sałata, listki szpinaku lub botwinki czy jarmuż, dodadzą kanapce świeżości, apetycznego wyglądu i uzupełnią smak pozostałych składników, chociaż niektóre sałaty, np. zielona cykoria ze względu na gorzkawy smak, powinny być głównym elementem smakowym kanapki, uzupełnianym innymi, łagodniejszymi dodatkami. I wreszcie ulubiona wędlina, pasztet, żółty ser i warzywo – to wersja tradycyjna i chyba lubiana przez każdego „kanapkożercę”. Ale nie zapominajmy o całej gamie serów białych, mozzarelli, czy serach typu camembert, które idealnie zgrywają się w duecie z gruszką. Kanapka z owocami? Dlaczego nie. „Kanapkowe” owoce to gruszki, winogrona, awokado, jabłka czy miąższ granatu lub te sezonowe: truskawki, maliny, jagody i borówka amerykańska. W przypadku warzyw – do kanapek pasują niemal wszystkie! Poza pomidorem, ogórkiem czy papryką warto pamiętać także o oliwkach, kaparach czy suszonych pomidorach, które urozmaicą smak niejednej kanapki.

Czy w każdym sklepie klient znajdzie wszystko czego potrzebuje na idealną kanapkę? A co poza produktami kanapkowymi Polacy kupują na śniadanie? O zdanie zapytaliśmy polskich detalistów.

Jakość przede wszystkim

Kanapka to jedno z ulubionych śniadań czy przekąsek wśród klientów Stokrotki w Pionkach. Podstawą każdej – jest oczywiście odpowiednie pieczywo. A tego nie brakuje w Stokrotce. „Mamy 5 różnych dostawców pieczywa, w związku z tym naprawdę bogaty wybór. Najlepiej sprzedają się klasyczne pszenne bułeczki, a także chleb na naturalnym zakwasie oraz różnego rodzaju wyroby cukiernicze – jak pączki czy drożdżówki” – mówi Aldona Kłosowska, kasjerka w Stokrotce. Na kanapkę zazwyczaj stosujemy masło, margarynę, a może mix? „W naszym sklepie w tej kategorii bardzo dobrze rotuje Margaryna Delma z masłem, ta o smaku bochenka, a także Rama czy Benecol – zwłaszcza, gdy jest w promocyjnej cenie” – odpowiada pani Aldona. Kolejny krok to ser żółty, wędlina, serek do smarowania czy może wszystko na raz?

„Mamy naprawdę różnych klientów, ale myślę, że dobra wędlina i ser żółty to podstawa pożywnej kanapki. Wśród serów żółtych i wędlin najlepiej sprzedają się te na wagę. Coraz więcej kupujących zwraca uwagę na skład produktu i wybiera te lepszej jakości. Zauważamy bowiem, że w każdym segmencie spożywczym dominują trendy zdrowego odżywiania” – mówi pani Kłosowska.

Mleko i świeże bułeczki

Pani Renata Piel od 11 lat prowadzi sklep spożywczy TadRen w Strykowie. Jak przyznaje, jest to ciężka praca, która trwa od rana do wieczora, przez cały tydzień. Ale dobry humor właścicielki i nienaganny kontakt z klientami daje odczuć, że Pani Renata lubi swoją pracę.

Ci, którzy codziennie odwiedzają sklep znają poczucie humoru detalistki i chętnie wspólnie żartują. „Nowy klient zapamięta, że podczas zakupów było miło i wesoło i wróci do mnie, a nie do konkurencji” – przyznaje pani Renata.

Jakie produkty są najczęściej kupowane rano? Jak opowiada detalistka ze Strykowa są to zazwyczaj nabiał – mleko i różnego rodzaju sery, a także pieczywo.

Jeżeli bohaterem śniadania jest kanapka, a dzieje się tak w większości polskich domów, dodatkowo kupowana jest także wędlina, zazwyczaj drobiowa oraz polędwica sopocka, a także warzywa. Wśród pieczywa dominują popularne od lat białe kajzerki. Z nimi kanapka smakuje najlepiej.

„Wśród płatków do mleka w sprzedaży prym wiodą marki Nesquik i Chocapick. Nowe Nestlé Corn Flakes bez glutenu – stopniowo zyskują sobie sympatię klientów. Na drugie śniadania do szkoły chętnie kupowane są rogaliki Chipicao i 7 Days. Wśród napojów śniadaniowych najchętniej wynierana jest klasyczna herbata – Lipton i Eternal, kawa Tchibo Family i Inka, a także kakao Puchatek. Jeżeli chodzi o nabiał – serki Piątnica, Almette, NaTurek oraz żółte paczkowane plastry Hochland, a na wagę Senator – to najlepiej rotujące produkty. Serek waniliowy Danio, a także jogurt Jogobella – klienci kupują zazwyczaj na drugie śniadanie do pracy” – opowiada pani Renata.

Klienci niespecjalnie poszukują nowości. Według pani Renaty to sprzedawca ma rolę polecania i promowania produktów. Oczywiście jeżeli klient jest zdecydowany i przychodzi po konkretny produkt – nie jesteśmy w stanie zachęcić go do zakupu czegoś innego. Ale jeżeli jest niezdecydowany – możemy sprzedać wszystko – polecając dany produkt. „Żyłkę do handlu ma się we krwi. Staram się prowadzić aktywną sprzedaż, potrafię doradzić i sprzedać coś nowego. Najlepiej rotują nowości poparte reklamą telewizyjną. Jeżeli jej nie ma – to aktywność sprzedawcy musi być zwiększona. Jeżeli na rynku pojawią się nowości, staram się eksponować je w okolicy kasy, by wizualnie kusiły i zachęcały do zakupu” – dodaje.

Moda na zdrowe odżywianie

Kanapka idealna według mnie musi zawierać wędlinę, ser żółty i coś zielonego” – mówi właściciel sklepu Sezam – Wojciech Matysiak.

Coraz częściej klienci zwracają uwagę na skład produktu, chętniej kupują produkty z ograniczoną zawartością cukru czy bezglutenowe. „Moda na zdrowe odżywanie dotarła i do Garbatki Letnisko. Klienci sklepu Sezam interesują się zdrowym odżywianiem, są coraz bardziej świadomi i kreują zapotrzebowanie na konkretny towar, który zamawiam do sklepu” – dodaje.

Wśród produktów, które wiodą prym w sprzedaży w swoich kategoriach pan Wojciech wymienia ser żółty Hochland, Mlekovita i Rolmlecz, serek wiejski Piątnica, jogurty Zott i Danone, płatki śniadaniowe Mlekołaki od Lubelli i Corn Flakes CPP Toruń Pacific. 

Dobrą sprzedażą wśród produktów o charakterze śniadaniowym cieszą się także rogaliki 7 Days i Chipicao, wafle ryżowe Sonko i Kupiec, które często zastępują tradycyjne pieczywo, a także Wasa. Tak więc robiąc kanapkę możemy wybrać – wersję klasyczną oraz fit” – dodaje detalista. Do śniadania chętnie kupowane są herbaty – Lipton, Minutka i Saga owocowa, kawy Tchibo, Prima śniadaniowa i Inka zbożowa.

Ważne dodatki

Marzanna Jagos, która prowadzi sklep w Janowcu przyznaje, że na kanapkę najchętniej kupowane są wędliny. „Mamy w ofercie wędliny i wyroby mięsne swojskie, regionalne, które mimo wysokiej ceny są coraz popularniejsze wśród klientów mojego sklepu. Wśród serów żółtych najlepiej sprzedaje się ten od Rolmleczu. Chętnie kupowane są także serki do smarowania pieczywa takie jak Almette czy Włoszczowa Mlekovita. Do każdej kanapki proponuję klientom świeże warzywa – sałata, ogórek, papryka czy pomidor” – opowiada pani Jagos.

Jak przyznaje detalistka wśród śniadaniowego nabiału popularnością cieszą się także jogurty pitne Bakoma, Joguś Krasnystaw i deserki Monte Zott. Czasem zamiast tradycyjnej kanapki – szybkim i zdrowym śniadaniem mogą być płatki z mlekiem. W sklepie w Janowcu dobrze rotują Mlekołaki Lubelli oraz Nestlé Gold Flakes i Nesquik. Lekkie śniadanie to także owsianka i granola Sante czy wafle ryżowe Kupiec i Sonko, które jak opowiada pani Marzanna z powodzeniem zastępują tradycyjne pieczywo.

„Do śniadaniowej kanapki chętniej popijamy kakao Puchatek i Nesquik, Kawę Tchibo Family, Herbatę Minutkę i klasyczną liściastą Yunnan, a także soki Hortex, Tybmark, a na drugie śniadanie poza domem zabieramy Kubusia i wodę” – dodaje detalistka z Janowca.

Jak wynika z wypowiedzi polskich kupców, ciężko jest stworzyć jednoznaczny portret śniadaniowy polskiego konsumenta. Jedno jest pewne – kanapka zawsze już będzie nieodłącznym elementem pierwszego lub drugiego śniadania. Szybka w przygotowaniu i pożywna – okazuje się być idealnym posiłkiem dla zabieganych. Kanapka idealna musi więc być zdrowa – bo jako pierwszy czy drugi posiłek w ciągu dnia musi dostarczyć nam energii, kolorowa – ładnie skomponowana, ponieważ jedzenie czegoś co po prostu dobrze wygląda, sprawia nam dodatkową przyjemność, ale przede wszystkim smaczna – zawierać ulubione dodatki i różnorodne składniki. Dlatego też sklepowe półki powinny być odpowiednio wyposażone pod upodobania stałego klienta. 

Monika Dawiec


tagi: śniadanie , dieta , zdrowie , żywienie ,