Patronaty

Siódma odsłona Poland & CEE Retail Summit 2015

Poniedziałek, 30 marca 2015
Tegoroczny Kongres stał pod znakiem silnego akcentowania znaczenia rosnących aspiracji i wymagań klienta oraz handlu on-line.
Tematyka z zakresu e-commerce wielokrotnie przewijała się w trakcie kongresu, wymieniana jako jedna z najsilniejszych obecnie tendencji, oznaczająca kolejny etap przystosowywania się rynku detalicznego i FMCG do coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych, z których masowo korzysta współczesny smart consumer. Kolejnym etapem, który właśnie nadchodzi, jest era handlu w wydaniu omnichannel, czyli z wykorzystaniem wielu różnych kanałów dotarcia do klienta, w tym aplikacji, smartfonów i mediów społecznościowych. Smart consumer, jeszcze do niedawna postrzegany jako konsument jutra, stał się konsumentem dnia dzisiejszego, nie ma więc – jak przekonywano podczas kongresu –możliwości planowania przyszłości na rynku handlu detalicznego bez uwzględnienia wielokanałowych form sprzedaży.

Rosnąca świadomość i – co za tym idzie – oczekiwania klientów to nie jedyne wyzwanie, z którym będzie musiał zmierzyć się świat handlu w najbliższej przyszłości. Innym będzie zapewne przywołany na kongresie, a zaczerpnięty jako przykład z rynku hiszpańskiego, fakt, że detaliści żywnościowi wchodzą w epokę, w której spadają marże i co istotne, będą spadać nadal szybciej w stosunku do pojawiających się możliwości wzrostu. Tym większego znaczenia nabiera więc przyciągnięcie i przywiązanie do siebie klienta. Zwłaszcza że – jak wspomniano w trakcie kongresu – detaliści tracą rocznie nawet połowę klientów z powodu nieumiejętności zdobycia nowych i utrzymania dotychczasowych odbiorców. Jak to zmienić? Zapewnić konkurencyjne ceny i promocje oraz dogodną lokalizację. Te dwa klucze do sukcesu były wielokrotnie przywoływane w trakcie tegorocznego spotkania. Z pierwszym z nich utożsamiane są przede wszystkim dyskonty, z drugim – handel tradycyjny. Co ciekawe, właśnie tym dwóm formatom uczestnicy tegorocznego Poland & CEE Retail Summit wróżą najbardziej zacięty bój w najbliższych latach, a opinie odnośnie tego, kto wyjdzie zwycięsko z tej walki, są bardzo podzielone. Twardy orzech do zgryzienia mają także producenci FMCG, dla których coraz większym wyzwaniem są marki własne oraz… sami konsumenci, spożywający coraz więcej dań gotowych.

Jak skonkludowano w trakcie kongresu, przed sieciami handlowymi i producentami FMCG długa droga pełna wyzwań i trzeba być przygotowanym na różne scenariusze rozwoju sytuacji, bowiem oczekiwania klientów będą zmieniały się jeszcze nieraz.

Na zakończenie pierwszego dnia Kongresu zaprezentowane zostały wyniki badania :Retailer of the Year 2014. Wybrany przez Dostawców” oraz wręczono branżowe nagrody laureatom. W tym roku, producenci FMCG, w badaniu przeprowadzonym przez firmę Nielsen, wyróżnili następujące sieci handlowe:

  • w kategorii: Sieć Handlowa Roku oraz Hurtownicy i Dystrybutorzy: Selgros
  • w kategorii Hipermarkety: Carrefour Polska
  • w kategorii Supermarkety: Piotr i Paweł
  • w kategorii Dyskonty: Biedronka
  • w kategorii Convienience i Franczyza: SPAR Polska
  • w kategorii Regionalne i Lokalne Sieci Handlowe: Simply Market

Więcej informacji na temat kongresu Poland & CEE Retail Summit oraz konkursu Retaile of the Year. Wybrany przez Dostawców znajdą Państwo na stronie http://retail-conferences.com/

tagi: Poland & CEE Retail Summit 2015 , kongres , wyniki , badania ,