Kategorie produktów

Piwo smakowe i niskoalkoholowe

Czwartek, 17 lipca 2008 HURT & DETAL Nr 7 (29) / 2008
Piwa smakowe i niskoalkoholowe ciągle stanowią niewielką kategorię na rynku zdominowanym przez piwa jasne pełne czy mocne, są to jednak równocześnie kategorie, która notują wysoką, ponad 10% dynamikę wzrostu. Od czerwca roku 2007 do maja bieżącego roku segment piw smakowych wzrósł wartościowo o 15%, natomiast segment piw niskoalkoholowych o 17% (Źródło danych: Nielsen).

„Stosunkowo niezmienne są preferencje konsumenckie jeśli chodzi o wersje smakowe - od lat dominują: jabłko, cytryna, imbir i malina. Pojawiające się co jakiś czas nowości smakowe napotykają zwykle na opór ze strony konsumentów" - twierdzi Radosław Kasyk, dyrektor ds. marketingu Royal Unibrew Polska Sp. z o.o.

Ze wzrostów sprzedaży bardzo zadowoleni są oczywiście producenci obecni na tym rynku.

„Cieszy nas pozycja marki Redd`s, który stale umacnia pozycję lidera kategorii, notując co roku wzrost udziałów rynkowych. Redd`s w 2007 roku osiągnął 52% udział w kategorii piw smakowych, notując tym samym 5% wzrost w stosunku do 2006 roku" - mówi Tomasz Kanton - brand PR manager, Kompania Piwowarska SA. Dodaje, że segment bezalkoholowy notuje w ostatnich latach w Polsce znaczny wzrost i dzieje się to głównie za sprawą Lecha FREE - już 6 miesięcy po wprowadzeniu marka osiągnęła status lidera rynku bezalkoholowego.

 

„Konsumenci docenili smak Lecha FREE, który oceniany jest przez fachowców jako najbliższy tradycyjnym piwom. Lech FREE ma ambicję, by podążać za trendami ogólnoeuropejskimi gdzie piwa bezalkoholowe są bardzo popularne, nawet w tak tradycyjnych piwnych krajach jak Czechy czy Niemcy (udział segmentu bezalkoholowego w tych krajach to odpowiednio 2 i 3%)" - mówi Tomasz Kanton.

 

„Bardzo charakterystyczną marką na polskim rynku piwnym jest KARMI z portfela Carlsberg Polska, klasyfikowane w obu powyższych kategoriach - zarówno jako piwo smakowe, jak i bezalkoholowe. Wśród piw smakowych Karmi wyróżnia aksamitny, karmelowy  smak. Z delikatną karmelową bazą Karmi Classic znakomicie harmonizują smaki pozostałych wariantów Karmi - Karmi POEMA DI CAFFÈ o niezwykłym kawowym aromacie i malinowego Karmi Malinowa Pasja. Wyjątkowo niska kaloryczność piw Karmi, zaledwie 45-50 kcal w 100 ml piwa - to kolejna atrakcyjna cecha tego produktu, zwłaszcza dla pań, do których głównie adresowana jest oferta Karmi" - mówi Joanna Dmochowska, brand manager marki Karmi w Carlsberg Polska.

 

Grupa Żywiec S.A. w segmencie piw niskoalkoholowych posiada „Żywiec Niskoalkoholowy", o zawartości alkoholu 1,2%, zaś w segmencie piw smakowych - „Freeq".

W 2005 roku  firma wprowadziła na rynek pierwsze w swoim portfolio piwo smakowe - Freeq - piwo o smaku wiśniowo - malinowym.  Rok 2006 to kolejna nowość na rynku - Freeq o smaku zielonej limonki. Freeq Green Lime to piwo charakteryzujące się orzeźwiającym, świeżym smakiem.

Rok 2007 to chyba najważniejszy moment w życiu marki, która do tej pory była pozycjonowana jako inspiracja do dobrej zabawy. Piwo to było skierowane do wielkomiejskiej młodzieży - teraz przybrało zupełnie nową twarz. Nowy Freeq to pierwsza w portfelu Grupy Żywiec marka kierowana do kobiet.

Jednym z elementów nowej strategii dla marki Freeq jest również wprowadzenie nowego, jabłkowego smaku. Nowy Freeq Golden Apple to subtelne połączenie piwnej goryczki ze smakiem złocistych jabłek i nutką owocu Kalamansi. Freeq jablkowy dostarcza przyjemnych doznań smakowych oraz poczucia orzeźwienia. Wielbiciele piw smakowych mogą wreszcie wybierać pośród trzech oryginalnych smaków.

 

Piwo dla kobiet

 

Piwa smakowe zdecydowanie największą popularnością cieszą się wśród kobiet, które stanowią aż 87% konsumentów w tym segmencie. Są to przede wszystkim kobiety młode (w wieku do 24 lat - 31%), choć bardzo chętnie po piwa smakowe sięgają także panie w wieku średnim (grupa od 45-59 lat - 21%).

Kobiety ciągle jednak, w przeciwieństwie do mężczyzn, piją piwa mało i piją je rzadziej. Dlatego działania marek piw smakowych koncentrują się na tej właśnie grupie i o nią toczy się „batalia". Zwiększenie częstotliwości spożycia piwa wśród kobiet ma ostatecznie wpływ na osiąganą w sektorze piw smakowych dynamikę sprzedaży.

 

Również Tomasz Kanton mówi, że piwa smakowe to głównie domena kobiet. „Około 90% spośród konsumentów Redd`s to kobiety. Są to młode aktywne życiowo kobiety, propozycją dla nieco dojrzalszych pań jest Gingers" - wyjaśnia Tomasz Kanton. Dodaje, że po piwa bezalkoholowe sięgają przede wszystkim osoby, które lubią tradycyjne piwo, cenią jego smak, ale w danej chwili nie mogą pozwolić sobie na produkt alkoholowy - prowadzą samochód, pracują, są na lunchu, wiedzą, że muszą pozostać trzeźwi w ciągu dnia.

 

„Zawężając do Lecha FREE to przede wszystkim młodzi, aktywni ludzie, korzystający z życia, ceniący zabawę i towarzystwo. Najczęstszymi okazjami do konsumpcji piwa bezalkoholowego są: konieczność prowadzenia samochodu bądź konieczność wstania wcześnie następnego dnia, chęć zachowania jasności umysłu, bądź sytuacja, w której po prostu nie mamy ochoty na alkohol" - mówi Tomasz Kanton.

 

Letnie pragnienie

 

Sprzedaż piw w sektorze piw smakowych i niskoalkoholowych charakteryzuje się dużą sezonowością, podobnie zresztą jak cały rynek piwa. Zwłaszcza w lipcu i sierpniu, najlepiej sprzedają się piwa lżejsze, o zawartości alkoholu  poniżej 6,3 %, przy czym sprzedaż piw smakowych rośnie nieco szybciej niż cała kategoria.

„Trudno wyznaczyć konkretną datę rozpoczęcia i zakończenia sezonu na piwo. Tę datę wyznacza tak naprawdę pogoda. Sprzedaż piwa rośnie w okresie letnim, kiedy jest ciepło i rozpoczyna się okres urlopowy. Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowaliśmy dodatkowo zjawisko rozciągania się sezonu sprzedaży piwa - nie kończy się on wraz z końcem lata, ale trwa jeszcze dłużej - nawet do końca października, oprócz tego zaczyna się także nieco wcześniej, tj. już w kwietniu.

 

W ubiegłym roku w samym tylko lipcu i sierpniu sprzedaż Kompanii Piwowarskiej wyniosła łącznie ponad 3 miliony hl - co stanowi 10%-owy wzrost sprzedaży względem tych samych miesięcy w 2006 roku" - mówi Tomasz Kanton.

 

„Segment piw smakowych nie jest przedmiotem naszych bezpośrednich zainteresowań" - mówi Grzegorz Jankowski V-ce prezes zarządu ds. handlu, marketingu i logistyki VAN PUR S.A.. „W przeszłości podejmowaliśmy próby wejścia na rynek z piwami o smaku cytrynowym i malinowym, jednak niezadowalająca sprzedaż skłoniła nas do rezygnacji z takich przedsięwzięć" - dodaje Grzegorz Jankowski.

„Jeśli chodzi o piwo bezalkoholowe nasza firma posiada w swojej ofercie VAN PUR NON-ALCOHOLIC. Piwo o zawartości alkoholu max. 0,5 % dostępne jest w butelce 0,5 l oraz puszce. Ponieważ na rynku krajowym klienci nie przejawiają większego zainteresowania piwem bezalkoholowym, produkt kierowany jest przede wszystkim na eksport. Najchętniej kupują go nasi odbiorcy z krajów Europy południowej i zachodniej" - mówi Grzegorz Jankowski.

 

Piwo w tygodniu i od święta

 

Równocześnie trzeba wskazać coraz bardziej wyraźną na naszym rynku tendencji. „Tak jak  ma to miejsce na rynku czeskim, czy rynkach zachodnich, piwo coraz częściej staje się dla polskich konsumentów napojem codziennym, po który sięgają bez specjalnej okazji, wybierając przy tym przypadku właśnie gatunki lekkie, o zmniejszonej zawartości alkoholu" - mówi Joanna Dmochowska.

Taka zmiana przyzwyczajeń oznacza, że piwo pije się coraz częściej niezależnie od pory roku czy pogody, co w efekcie może prowadzić do zmniejszania się efektu sezonowości rynku.

To, że Polacy zaczynają pić piwo niemal codziennie potwierdzają statystyki. Z badań  Added Value, (niezależnej firmy zajmującej się doradztwem marketingowym i rozwojem marek) na potrzebę raportu „Pora na piwo" opublikowanego przez SABMiller wynika, że najpopularniejsze dni na picie piwa w Polsce to sobota (49%) i piątek (48%). Najmniej chętnie Polscy sięgają po piwo w poniedziałki (27%). Generalnie aż 64% badanych przyznaje, że konsumuje złoty trunek w ciągu tygodnia (od poniedziałku do piątku), a do spożywania piwa w weekendy przyznaje się aż 78% badanych. Podobny profil piwosza rysuje się w całej Europie, ukazując drobne różnice pomiędzy poszczególnymi krajami.

 

A gdzie najchętniej pijemy piwo? Jak pokazują wspominane już wcześniej badania Added Value najchętniej sięgamy po napój z pianką w domu lub u przyjaciół - 91% badanych deklaruje chęć spożywania piwa w domu). Sprzedaż piwa w pubach to ok. 23% (Canadean 2007) całkowitej sprzedaży piwa w Polsce. Do pubów uczęszczają głównie ludzie młodzi do 30. roku życia, ale nie tylko. Puby przyciągają swoim klimatem oraz bogatą ofertą produktowo-kulturalną. Również producenci piwa starają się przyciągnąć do pubów sporą rzeszę konsumentów poprzez ciekawą ekspozycję produktów, liczne materiały POS czy promocje.

 

Jak zaznacza Radosław Kasyk, wyraźna sezonowość wpływa na rozłożenie wydatków reklamowych marek piw smakowych. O ile kampanie reklamowe marek piw klasycznych są rozłożone w czasie i często są realizowane również poza sezonem, o tyle piwa smakowe są reklamowane praktycznie wyłącznie w okresie wiosenno - letnim.

tagi: carlsberg Polska , Kompania Piwowarska , Lech Free , Żywiec , Karmi , Van-Pur ,