Advertisement

Kategorie produktów

Zdrowo i aktywnie

Piątek, 21 czerwca 2019 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 06/160. Czerwiec 2019
Zdrowe odżywianie i aktywny tryb życia w ostatnich latach przerodziły się w modę. Nic więc dziwnego, że na sklepowych półkach przybywa produktów przeznaczonych dla osób dbających o to co jedzą czy potrzebujących zastrzyku energii i witamin po treningu.
Moda czy trendy mogą być różne. Jednak nie sposób odmówić zalet tendencjom do zdrowego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej. Pierwszą, i najważniejszą z nich, jest utrzymanie organizmu w dobrej kondycji. Efektem „jakoby” ubocznym jest dobre samopoczucie, utrata wagi i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Nic więc dziwnego, że produkty z naturalnym składem, „odchudzone” – czyli niezawierające cukru bądź tłuszczu, a także będące źródłem naturalnej energii i witamin – są przez konsumentów szczególnie poszukiwane.

Rynek produktów fit

Jak wyjaśnia Marek Zachalski z CMR – w ostatnich latach wyraźnie wzrasta świadomości żywieniowej Polaków. „Zaczynamy mocniej przyglądać się etykietom i zawartości kupowanych produktów a co za tym idzie, zwiększa się popularność na produkty fit i prozdrowotne. Jeszcze kilka lat temu, produktów tej kategorii próżno było szukać w sklepach małoformatowych, dostępne były jedynie w specjalistycznych sklepach bądź delikatesach. Obecnie jest to ogólnodostępna kategoria, również w sklepach małoformatowych do 300 mkw.” – tłumaczy ekspert.

Jak wskazuje CMR, kategorią która niejako symbolizuje segment produktów fit jest pieczywo chrupkie. Kategoria ta była początkowo dostępna jedynie w supermarketach, jednak obecnie możemy ją znaleźć w 85% sklepów małoformatowych do 300 mkw.

„Pomimo że jest to stosunkowo stabilna kategoria, w 2018 roku, kategoria ta urosła wartościowo o kolejne 2,5% w stosunku do roku 2017. Ponad połowa wartości sprzedaży tej kategorii to wafle zbożowe, których liderem jest Sonko z udziałami na poziomie blisko 40%. Liderem sucharów jest Mammut (ok. 70% wartości sprzedaży w 2018 r.) natomiast w klasycznym pieczywie chrupkim: Wasa (ok. 50%)” – wskazuje ekspert instytutu.

Jak dodaje Marek Zachalski – w przeciwieństwie do pieczywa – napoje roślinne to kategoria, która jeszcze dwa lata temu w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była bardzo rzadko spotykana, ale wraz ze wzrostem liczby osób stosujących dietę wegańską lub unikających laktozy zaczęła coraz śmielej wkraczać na półki.

„Z danych CMR wynika, że w 2018 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na różnego rodzaju napoje sojowe, ryżowe czy kokosowe ponad 60% więcej niż rok wcześniej. Osób sięgających po tego typu wyroby nie odstraszają dość wysokie ceny – jedno opakowanie napoju roślinnego kosztuje średnio około 8 zł, czyli znacznie więcej niż zwykłe mleko.

Prozdrowotny wpływ

Właściwości korzystne dla zdrowia mają również tłuszcze. Wiele wariantów margaryn czy olejów posiada witaminy i składniki korzystnie wpływające na pracę serca czy obniżające szkodliwy poziom cholesterolu w organizmie. A jak wskazuje CMR – niektóre z segmentów kategorii wyróżniają się na rynku m.in. poziomem sprzedaży.

Marek Zachalski wskazuje, że w kategorii margaryn prozdrowotnych rynek podzielony jest na trzech producentów: Raisio z marką Benecol, Upfield z Florą ProActiv oraz Kruszwicę z Optimą Cardio.

W przypadku oliwy, konsumenci mają zdecydowanie większy wybór. CMR podaje, że co prawda średnia liczba wariantów oliwy w sklepach małoformatowych nadal jest niska (wrosła z 3 SKU w 2017 r. do 4 w 2018 r.), jednak konsument ma możliwość wybierać z większej liczby produktów niż w przypadku prozdrowotnych margaryn. „Ich dostępność w sklepach małoformatowych do 300 mkw. (w 2018 roku dostępne były w co piątym sklepie małoformatowym do 300 mkw.) wiąże się z słabszą rotacją w stosunku do np. olejów oraz podatnością na kradzieże. Liderami tej kategorii pozostają Italmex z markami: Basso i Costa d’Oro oraz Monini. Do tych dwóch producentów, trafia niemal 60% obrotu oliwą w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Najpopularniejszym SKU jest oliwa Basso: Ekstra Oliwa z oliwek butelka 250 ml, która znajduje się na co ósmym paragonie.W przeciwieństwie do olejów, z uwagi na wysoką cenę i mniejsze zapotrzebowanie w kuchni, popularnością cieszą się tu mniejsze opakowania. Niemal 80% wartości sprzedaży oliw generują pojemności do 500 ml włącznie” – wyjaśnia Marek Zachalski z CMR.

Wyedukowany klient

Detaliści podkreślają, że trwającej na zdrowe żywienie mody nie da się przeoczyć, bo na stałe zagościła w świadomości klientów. Jedna półka na tego typu produkty już dawno przestała być wystarczająca, by zaspokoić potrzeby współczesnego konsumenta.

„W naszym sklepie mamy bardzo duży asortyment zdrowych produktów. Nie mamy wydzielonej wyłącznie jednej, osobnej półki, gromadzącej wszystkie pozycje, ponieważ w każdej kategorii występują pozycje, które przynależą do grona „zdrowej żywności” – opowiada Jolanta Oskroba, właścicielka placówki w Parysowie.

„Produkty fit cieszą się obecnie bardzo dużym zainteresowaniem. Klienci zwracają uwagę na skład produktu, proces wytwarzania czy zawartość tłuszczu i cukru. Sami analizują etykiety i widzę, że coraz więcej osób jest świadomych jakości produktów, jakie lądują w ich koszykach” – tłumaczy detalistka.

Dobre nawyki

Podstawą zdrowego organizmu jest jego odpowiednie nawodnienie. Właścicielka placówki w Parysowie zaznacza, że ostatnimi laty wzrosła sprzedaż produktów z kategorii wody, jednak w dalszym ciągu najwięcej sprzedaje się jej latem.

„Nie wiem czy wzrost sprzedaży spowodowany jest modą na bycie fit, ale zdecydowanie w ostatnich latach sprzedaż w tym segmencie się znacznie zwiększyła. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się butelki o pojemności 1,5 l. Oczywiście pojawiło się sporo formatów 1, 0,7 i 0,5 l. Część z nich dedykowana jest sportowcom, jako butelki bardziej poręczne i idealne na trening, ale w naszym przypadku, ze względu na pobliską szkołę, większość kupowana jest przez dzieci, lub ich rodziców” – podkreśla pani Jolanta.

W sklepie w Parysowie najlepiej sprzedaje się Cisowianka, wody marki własnej, Dobrowianka i Muszynianka. W ofercie placówki znajduje się jednak znacznie więcej pozycji. M.in. Żywiec Zdrój, Jurajska, Nałęczowianka, Nestlé Pure Life, Kropla Beskidu, Cechini Muszyna czy Arctic+.

W Topazie znajdziemy szeroki wybór napojów izotonicznych. „Mamy w ofercie m.in. Oshee, które z całej kategorii sprzedaje się najlepiej. Najchętniej kupują go młodzi mężczyźni. Wydaje mi się, że gdybyśmy mieli w okolicy siłownię to rotowałyby znacznie lepiej, ale i tak na sprzedaż nie możemy narzekać” – opowiada detalistka.

Osoby uprawiające sport, oprócz produktów do nawodnienia, kupują przekąski, które są w stanie szybko zregenerować organizm dostarczając energii, minerałów i witamin. Batony zbożowe są jedną z kategorii spełniających te wymogi. W ofercie sklepu znajdują się m.in. batony BA!, BA! Protein, Nestlé musli, GO ON Protein czy GO ON Vitamin. W ofercie sklepu pojawiła się też niedawno nowość w postaci BA!rdzo bakaliowej tabliczki w różnych smakach, łączącej czekoladę z orzechami czy suszonymi owocami.

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się też suszone owoce, orzechy czy nasiona, które spełniają wymogi zarówno osób potrzebujących zdrowej przekąski jak i tych szukających „dobrych kalorii”. W Parysowie znajdziemy m.in. pistacje, orzechy nerkowca czy pistacje, słonecznik, migdały, suszone śliwki, daktyle, pestki dyni czy mieszanki powyższych produktów. Najczęściej kupowane są wyroby HELIO, Fresco, Bacalis bądź Sante.

„Zdrowa półka”

Produktami niewątpliwie kojarzącymi się ze zdrowym trybem życia są płatki owsiane, jaglane, wszelkiego rodzaju kasze czy musli. Topaz w tym zakresie dysonuje szerokim asortymentem. Dla znawców tematu sklep oferuje np. mąkę ryżową, jaglaną czy orzechową. Dostaniemy też kilka rodzajów soli himalajskiej, a także chleb z samych ziaren.

Oleje i oliwy to kolejna ważna kategoria wśród zdrowych produktów. Oprócz olejów kokosowych, są dostępne klasyczne oleje rzepakowe i słonecznikowe oraz oliwy. W tym przypadku wybór jest niezwykle szeroki. Wśród tych ostatnich dostępne są m.in. wyroby Monini, Costa d’Oro, Vesu. Olej jest jeszcze szerszą kategorią. Najpopularniejsze są jednak: Kujawski, Beskidzki i Mazowiecki.

Trudno wymienić wszystkie zdrowe kategorie, bo co chwila na rynku pojawiają się nowe produkty. Nie da się jednak ukryć, że świadomość konsumentów rośnie i sama deklaracja, że produkt jest naturalny, bez potwierdzenia jakości dobrym składem i krótką etykietą – nie zda egzaminu. Z kolei szeroki wybór asortymentu zaliczających się do trendów fit & healthy może znacznie podnieść prestiż placówki, a tym samym wpłynąć na zwiększenie zysków.

Joanna Kowalska
Redaktor



tagi: zdrowie, aktywność, dieta,