Technika w handlu

Większość sprzedawców nieświadoma nowych standardów płatności wchodzących w życie we wrześniu 2019 r.

Środa, 19 grudnia 2018
Rozwój e-handlu dla wielu detalistów okazał się błogosławieństwem, ale badanie Mastercard, obejmujące ponad 300 europejskich sprzedawców online, wskazuje, że 75% z nich nie jest świadomych nowych standardów bezpieczeństwa dotyczących płatności, które wejdą w życie w przyszłym roku.
Wprowadzenie nowego, usprawniającego płatności elektroniczne standardu EMV 3-D Secure (EMV 3DS) wyznacza początek nowej ery, jeśli chodzi o bezpieczeństwo transakcji online. Pozwala on na silne uwierzytelnienie klienta (ang. strong customer authentication — SCA), z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych, takich jak biometria. Mimo planowanych zmian w prawie, zaledwie 14% spośród badanych europejskich e-sprzedawców stosuje jakąkolwiek metodę silnego uwierzytelnienia, a 51% stwierdziło, że nie mają żadnych planów związanych z jego wdrożeniem lub że będą na to gotowi po wrześniu 2019 r.1

Zgodnie z europejską dyrektywą PSD2 silne uwierzytelnienie klienta (SCA) będzie obowiązkowe od września 2019 r. Zanim to jednak nastąpi, sprzedawcy online powinni przygotować się do wprowadzenia zmian w sposobie przetwarzania płatności. Podpowiadamy dwa działania, które należy wykonać jeszcze przed latem 2019 r.:
  1. Skontaktuj się ze swoim agentem rozliczeniowym lub dostawcą usług płatniczych, aby upewnić się, że twój sklep online będzie gotowy na zmiany w prawie. Zapytaj go też, od kiedy będzie oferował usługę uwierzytelnienia płatności Mastercard Identity Check, zgodną ze standardem 3DS EMV.

  2. Przygotuj swoich klientów. Poinformuj ich, że będziesz wprowadzać zmiany w procesie płatności, podkreślając korzyści, jakie dzięki temu otrzymują (brak konieczności pamiętania haseł i możliwość zmniejszenia ryzyka oszustw).
Równolegle banki będą sukcesywnie aktywować swoim klientom rozwiązanie Mastercard Identity Check i oferować nowe, wygodniejsze metody uwierzytelniania, na przykład oparte na biometrii.

Aby zapewnić klientom wygodniejsze płatności online po wejściu w życie zmian w prawie, Mastercard udostępnia usługę Identity Check – oparte na standardzie EMV 3DS rozwiązanie nowej generacji pozwalające uwierzytelnić posiadacza karty płatniczej. Ponieważ wielu klientów e-commerce przyzwyczaiło się już do płacenia za zakupy za pomocą jednego kliknięcia, nowe rozwiązanie Mastercard opracowano z myślą o szybkiej i wygodnej finalizacji transakcji online. Usługa Identity Check spełnia również obowiązujące od września 2019 r. wymagania określone w dyrektywie PSD2.

„Od wielu lat handel internetowy rozwija się szybciej niż fizyczny. To bardzo dobra wiadomość dla sprzedawców online, ale działalność w segmencie e-commerce zobowiązuje ich do zapewnienia, że transakcje będą przebiegać bezpiecznie i bezproblemowo. We wrześniu przeprowadziliśmy pierwszą udaną transakcję Mastercard Identity Check zgodną ze standardem EMV 3DS. Dzięki naszej usłudze możemy oferować klientom nowe metody uwierzytelnienia. Obejmują one dynamiczne hasła, jak również biometrię, w tym rozpoznawanie odcisku palca, rysów twarzy, tęczówki oka czy głosu, które zapewniają bezpieczeństwo transakcje online i są rozwiązaniem e commerce przyszłości” – powiedział Milan Gauder, wiceprezes Mastercard Europe ds. usług.

Ze względu na niższe wskaźniki akceptacji transakcji i częstsze oszustwa, rozdźwięk pomiędzy handlem elektronicznym a fizycznym pozostaje kwestią do rozwiązania. W Europie dla płatności cyfrowych wskaźnik oszustw jest dziesięć razy wyższy niż dla transakcji fizycznych, co zniechęca klientów do transakcji online.

Przygotowując się do wprowadzenia usługi Identity Check, Mastercard przeprowadził jej pilotaż. Wyniki potwierdzają, że nowe rozwiązanie zmniejsza liczbę oszustw i przypadków odrzucenia transakcji przez bank (lub innego wydawcę karty płatniczej) oraz zapewnia wygodniejsze uwierzytelnianie klienta. W efekcie użytkownicy otrzymują lepszą obsługę, a sprzedawcy i wystawcy odnotowują wyższe przychody.

„Ponieważ e-handel staje się standardem, a jednocześnie pojawiają się nowe wymagania regulacyjne, sprzedawcy online potrzebują innowacyjnych rozwiązań, aby utrzymać zadowolenie klientów. Oferując detalistom i wydawcom kart możliwość wymiany 10 razy większej ilości danych niż przy dotychczasowych metodach uwierzytelniania oraz wprowadzając nowe rozwiązania mobilne, Mastercard pomaga im w zwiększeniu liczby akceptowanych transakcji online” – dodał Milan Gauder.




1  Badanie Mastercard na niereprezentatywnej grupie 327 sprzedawców online z 17 krajów europejskich. Ankiety przeprowadzono w okresie wrzesień – listopad 2018 r.


tagi: e-handel, Mastercard, standardy bezpieczeństwa płatności,