Kategorie produktów

Na święta pamiętajmy o… Bateriach!

Środa, 28 listopada 2018 HURT & DETAL Nr 11/153. Listopad 2018
Najczęściej kupowane baterie to tzw. paluszki, czyli R6 lub znane według amerykańskiej nomenklatury jako AA. Stanowią one połowę obrotu rynku ogniw, ale dzięki postępującej miniaturyzacji urządzeń już co trzecia sprzedawana bateria to AAA, czyli tzw. cienki paluszek. Obydwa rozmiary baterii są obecnie najczęściej wykorzystywane do zasilania popularnych urządzeń elektronicznych, takich jak piloty RTV, zabawki, zegary i aparaty fotograficzne.
Przed nami święta Bożego Narodzenia, a więc wzmożony wzrost sprzedaży – nie tylko kategorii spożywczych – ale także zabawek dla dzieci, a co za tym idzie – również i baterii. Warto podkreślić także, że poza zabawkami, latarkami czy pilotami tv - baterie wykorzystywane są również w różnych przenośnych źródłach energii, na które w ostatnich latach rośnie popyt.

Baterie kupowane są pod wpływem impulsu, najważniejszą zasadą jest ich dobra widoczność w sklepie i ekspozycja w wielu miejscach, tak aby przypominać klientom o potrzebie ich zakupu. A baterie w strefie kasy są wręcz obowiązkowe, przecież każdy klient w sklepie musi przejść obok kasy. Jakich baterii nie może zabraknąć w żadnej wzorowej strefie kasy? Przy zamawianiu baterii warto pamiętać, by w pierwszej kolejności zatowarować półki blistrami AA oraz AAA pakowanymi po 4 sztuki. Baterii w rozmiarze AA powinno być w sklepie więcej niż AAA, bo często to właśnie tego rozmiaru poszukują klienci. Jeśli chodzi o baterie specjalistyczne, to w warto mieć także inne rozmiary CR 2032, CR 2025, CR 2016 czy A23, które idealnie sprawdzają się w kalkulatorach, zegarkach, pilotach czy urządzeniach medycznych.

Ważne liczby

Wartość sprzedaży kategorii baterie (z wyłączeniem baterii specjalistycznych) w ostatnim roku (skumulowany okres od października 2017 do września 2018) w Polsce to 333 mln zł i jest to o 7,3 % więcej niż rok wcześniej. Kategoria zanotowała w tym czasie również wzrost sprzedaży ilościowej o 8,4%*.

Aż 87,4 % sprzedaży wartościowej kategorii stanowią baterie alkaiczne, których znaczenie rośnie kosztem baterii cynkowo-węglowych. Baterie cynkowo-węglowe odpowiadają za 11,1 % sprzedaży wartościowej kategorii w okresie październik 2017 – wrzesień 2018 (spadek o 1,3 pp względem okresu październik 2016 – wrzesień 2017). Udział sprzedaży wartościowej akumulatorków to 1,2%.

Dwoma najlepiej sprzedającymi się typami baterii są AA oraz AAA. Ich łączny udział sprzedaży wartościowej w kategorii w okresie październik 2017 – wrzesień 2018 wyniósł ponad 85%.

„Najlepiej sprzedającym się typem opakowań są te zawierające 4 paluszki. W okresie październik 2017 – wrzesień 2018 ich udział w sprzedaży wartościowej kategorii wyniósł 52,9%. Jest to jednak spadek o blisko 5 punktów procentowych w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W tym samym czasie wzrósł natomiast (o 3 pp) udział opakowań zawierających 8 paluszków. W okresie październik 2017 – wrzesień 2018 wyniósł on 10,9%” – dodaje Piotr Kędzierski, Client Consultant w Nielsenie.

Jak informuje Piotr Kędzierski, najważniejszym kanałem sprzedaży dla kategorii są dyskonty, które odpowiadają za 29,4 % obrotów wartościowych. Porównując okres październik 2017 – wrzesień 2018 z okresem październik 2016 – wrzesień 2017 jest to wzrost o 3 punkty procentowe. Cały duży format (hipermarkety, supermarkety i dyskonty) odpowiada za 58,8% sprzedaży wartościowej baterii. 

Baterie na paragonie

Wartość sprzedaży baterii w grudniu 2017 roku w stosunku do grudnia poprzedniego roku w zwiększyła się o 15%, zaś wolumen sprzedaży zwiększył się o 22% - wynika z danych CMR**. W sklepach małoformatowych w 2017 roku średnia liczba wariantów baterii nie zmieniała się znacząco i klienci mogli wybierać średnio spośród 4 wariantów baterii. W grudniu 2017 klienci mieli do wyboru o jeden wariant baterii więcej niż w poprzednich miesiącach. Baterie dostępne były średnio w 68% sklepów małoformatowych w roku 2017, w grudniu były dostępne w 70% sklepów małoformatowych. Średnia cena za opakowanie baterii w 2017 wynosiła 2,71 zł.

„Największe udziały w wartości sprzedaży baterii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w 2017 roku należały do Varty, która posiadała 27% udziału. Na kolejnym miejscu uplasował się Panasonic z udziałem 14% i GP Battery z udziałem w wartości sprzedaży 14%. Na kolejnych miejscach pod względem wartości udziałów w wartości sprzedaży znalazły się Energizer i Duracell, które łącznie posiadały 24% udziału w 2017 roku. Klienci sklepów małoformatowych w grudniu 2017 roku najchętniej kupowali baterie pakowane po 4 sztuki, najczęściej były to baterie AA Alkaline Power firmy Panasonic, baterie AA Energizer oraz baterie AAA Varta Longlife. Klienci sklepów małoformatowych w grudniu 2017 roku często sięgali także po baterii marek własnych” – komentuje Katarzyna Cieślik z CMR.

Właściwa utylizacja

Warto informować klientów sklepu o właściwej utylizacji baterii. Każdy konsument powinien zadbać przede wszystkim o to, by baterie nie wymieszały się ze zwykłymi odpadami komunalnymi.

Baterii i akumulatorów małogabarytowych nie trzeba oddawać do punktów zbiórki bezpośrednio po ich zużyciu. Można je zbierać w sposób selektywny w domu, w woreczku bądź pudełku kartonowym. Ważne, aby baterie nie trafiały do kosza na śmieci wraz z innymi odpadami.

Niestety wiele niebezpiecznych dla środowiska baterii kończy swój żywot na śmietniku, ponieważ tylko niektórzy z nas segregują odpady w swoich gospodarstwach domowych. Fakt ten często wynika z niewiedzy na temat prawidłowego postępowania z różnymi odpadami komunalnymi oraz braku świadomości o szkodliwości baterii dla środowiska naturalnego. Traktując wszystkie baterie i akumulatory jako odpady niebezpieczne uchronimy siebie i środowisko naturalne.

Najlepiej, aby każdy z użytkowników zdecydował się na zbieranie zużytych baterii i oddawanie ich do jednego z punktów selektywnej zbiórki. Wystarczy jedynie: oddzielać wszystkie baterie od pozostałych odpadów; pamiętać o bateriach ukrytych w różnych przedmiotach; regularnie odnosić zużyte baterie do punktów zbiórki zużytych baterii.

Warto wiedzieć, że sklepy o powierzchni powyżej 25 mkw. prowadzące sprzedaż baterii i akumulatorów przenośnych mają obowiązek przyjęcia zużytych baterii przynoszonych przez konsumentów. Konsument może także odszukać w naszej gminie Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, (PSZOK).

Każda gmina powinna mieć swój PSZOK, każdy PSZOK przyjmuje zużyte baterie. Tak stanowi ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Coraz częściej specjalne pojemniki na zużyte baterie można znaleźć także przy szkołach, urzędach czy instytucjach. Warto dodać, że powstają serwisy pomagające zlokalizować miejsca zbiórki zużytych baterii.

Monika Górka



tagi: baterie, rynek, sprzedaż, konsument,