Technologia

Wagi sklepowe

Poniedziałek, 22 października 2018 HURT & DETAL Nr 10/152. Październik 2018
Wagi to niezbędne wyposażenie większości sklepów i stoisk spożywczych. Co trzeba wiedzieć przed zakupem? Pytamy ekspertów.
Przy wyborze odpowiedniej wagi do sklepu ważne jest przede wszystkim określenie własnych potrzeb. Dobór systemu ważącego jest wynikiem przyjętego sposobu prowadzenia sprzedaży – mogą to być wagi przy boksach kasowych lub na stoiskach warzywno-owocowych, mięsnych, wędliniarskich itp., może to być sklep samoobsługowy lub tradycyjny.

Kryteria wyboru

Na stoiskach mięsno-wędliniarskich w sklepach samoobsługowych stosuje się wagi etykietujące, najczęściej są to wagi ustawiane na ladzie (rzadziej wiszące). „W sklepach samoobsługowych, stoiska z towarami ważonymi (w tym również stoiska mięsno-wędliniarskie) są oddalone od stanowisk kasowych. Podstawowym zadaniem wag tam zainstalowanych, oprócz ważenia, jest zapewnienie „bezprzewodowego i niezależnego od klienta” przepływu informacji z wagi do oddalonego systemu kasowego. Taki przepływ informacji zapewnia kod kreskowy drukowany na etykiecie i odczytywany później przy boksie kasowym.

W przypadku, sklepów tradycyjnych, gdzie towar waży sprzedawca i pobiera należność, stosowanie wag etykietujących nie ma sensu. Stosuje się tam proste wagi kalkulacyjne połączone z kasami fiskalnymi. W tym przypadku, wykorzystując połączenie wagi z kasą fiskalną za pomocą kabla, sprzedawca przez naciśnięcie odpowiedniego klawisza na kasie, automatycznie „przenosi” odczyt wagi do kasy fiskalnej.

Zawsze przy zakupie sprzętu należy brać pod uwagę solidność urządzenia oraz warunki gwarancyjne, jakie oferuje sprzedawca. Cena nie może być jedynym czynnikiem decydującym o wyborze urządzenia. Często pieniądze „zaoszczędzone” na zakupie wagi są później wydawane „z nawiązką” na wszelkiego rodzaju naprawy. Sprzęt musi być funkcjonalny i dopasowany do potrzeb klienta” – komentuje Wojciech Ratyński z firmy Novitus.

 Jak informuje Agnieszka Kotlarska z firmy Yakudo, przed zakupem wagi przede wszystkim należy określić rodzaj placówki handlowej. „Po drugie warto zwrócić uwagę na funkcje, jakie ma spełniać urządzenie na danym stanowisku. Ważnym kryterium jest również określenie czy będzie ono pracować w sieci, bo jeśli tak to trzeba wybrać model wyposażony w kartę sieciową lub coraz częściej spotykaną łączność radiową. Wreszcie należy kierować się rodzajem stoiska, na którym będzie ona pracować oraz asortymentem, jaki będzie na nim oferowany. Na przykład na stoisku rybnym świetnie spisują się wagi wiszące (zważywszy na to, iż ryby to produkty świeże lub mrożone, urządzenia te muszą odznaczać się funkcjonalnością i wymaganym stopniem ochrony – gwarantuje to wisząca szalka, która eliminuje możliwość zalania płyty elektronicznej oraz zabrudzenia klawiatury i drukarki wodą cieknącą z ryby), a na stoisku owocowo-warzywnym najlepiej sprawdzają się wagi samoobsługowe lub wagi kontrolne, które pozwolą nam sprawdzić jedynie masę towaru.

W przypadku stoisk z mięsem warto pamiętać, że są to miejsca szczególnie obostrzone przepisami sanitarnymi, dlatego wagi tam używane muszą być łatwe w utrzymaniu w czystości” – wyjaśnia Agnieszka Kotlarska, Yakudo.

Dodatkowe funkcje

Podstawową funkcją wagi jest określenie masy towaru. „Urządzenia mogą jednak posiadać dodatkowe funkcje, które usprawniają sprzedaż i zapewniają płynność obsługi, takie jak automatyczne zerowanie pustej szalki, tara i blokada tary, liczenie sztuk czy limity wagowe” – informuje Kamila Szwacińska, Posnet.

„W ostatnich latach notujemy wzrost zainteresowania w Polsce urządzeniami wysoko zaawansowanymi technologicznie, np. nowoczesnymi wagami multimedialnymi (seria SM-5500 DIGI, SM-5300L DIGI), oferującymi w porównaniu do tradycyjnych wag szereg dodatkowych funkcjonalności. Są to m.in.:
  • cross selling – opcja umożliwiająca zapoznawanie klientów z informacjami dotyczącymi oferowanych towarów, takimi jak: skład, aktualne promocje, bonusy, przepisy, specjalne oferty produktów komplementarnych (informacje mogą być automatycznie wyświetlane na ekranie obsługującego),
  • wydruk na żądanie – możliwość wydruku za pomocą opcjonalnej drukarki informacji dotyczących oferowanych towarów,
  • e-trening – możliwość wyświetlenia na ekranie wagi informacji dotyczących procedur utrzymania higieny, instrukcji obsługi, co w dużej mierze wpływa na obniżenie kosztów szkoleń pracowników,
  • system kolejkowy – daje możliwość zarządzania systemem kolejkowym w sklepie (klient odbierając kwit z numerem jest informowany o liczbie osób oczekujących i szacowanym czasie oczekiwania).
Wagi multimedialne umożliwiają praktycznie dowolną konfigurację ekranów wagi (dotykowego od strony operatora oraz ekranu LCD od strony klienta) w zakresie np. wielkości przycisków, zdjęć produktów, usytuowania na ekranie, wielkości pokazywanych ekranów” – wymienia Agnieszka Kotlarska, Yakudo.

Urządzenie na lata

Aby urządzenie w sklepie służyło nam jak najdłużej warto zainwestować w solidne wagi (wyprodukowane z wytrzymałych, wysokiej jakości materiałów) i sprawdzone rozwiązania.

„Przede wszystkim niedopuszczalne jest przeciążenie szalki – nawet na chwilę – masą większą niż maksymalne obciążenie. Należy też uważać, aby nie narazić wagi na zbyt duże wstrząsy, nie dopuścić do zalania urządzenia oraz prawidłowo wypoziomować wagę” – mówi Kamila Szwacińska, Posnet.

Jak dodaje Wojciech Ratyński najistotniejszą sprawą, jeśli chodzi o użytkowanie wag elektronicznych jest ścisłe przestrzeganie zaleceń zawartych w instrukcji obsługi. „Ponadto ważnym aspektem jest okresowe oddawanie urządzeń do sprawdzenia i przeglądu autoryzowanym przedstawicielom sprzedawcy. W przypadku wag elektronicznych można to połączyć z wymaganymi przez prawo, co 26 miesięcy ponownymi legalizacjami wagi” – przyznaje Wojciech Ratyński, Novitus.

Rozwój wag sklepowych

Producenci coraz częściej zaczynają koncentrować się na polepszaniu użyteczności urządzeń ważących dla klientów. „Najpierw pojawiły się podświetlane, kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne, które oprócz cyfr wyświetlać mogą także nazwy produktów, krótkie teksty reklamowe, a nawet proste obrazki oraz loga firm. Informacje o produktach stały się przez to dla klienta wyraźniejsze, co przyczyniło się do zwiększenia obrotów placówek handlowych. Teraz nadszedł czas na coraz popularniejsze na rynku ekrany dotykowe, które zastępują zwykłą klawiaturę z przyciskami. Dzięki ich zastosowaniu waga staje się dla klienta prostsza w obsłudze, co ma znaczenie przede wszystkim na stoiskach samoobsługowych. Dzięki nim wyeliminowane zostaje tradycyjne szukanie kodu pożądanego towaru i dopiero wtórne naciśnięcie odpowiadającego mu klawisza. Klikając na ekranie dotykowym obrazek poszukiwanego towaru klient oszczędza mnóstwo czasu. W ostatnich czasach pojawia się także coraz więcej wag dwuzakresowych, przy których dokładność ważenia rośnie odwrotnie proporcjonalnie do zakresu ważenia.

Kolejny, chyba aktualnie najważniejszy, kierunek, w jakim idą nowości na rynku wag elektronicznych to usprawnianie metod komunikacji z wagami oraz sposobów łączenia wag w sieci. Coraz większe znaczenie w tym zakresie zyskuje komunikacja on-line, bezprzewodowa. Standardem jest już dzisiaj wykorzystywanie Ethernet-u, a coraz częściej wykorzystuje się też bluetooth oraz komunikację radiową” – podsumowuje Wojciech Ratyński, Novitus.


tagi: wagi sklepowe , wyposażenie sklepów ,