Kategorie produktów

Oferta z zamrażarki

Poniedziałek, 22 października 2018 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/152. Październik 2018
Kiedy na zewnątrz robi się nieco chłodniej, a dostęp do sezonowych warzyw i owoców staje się trudniejszy – zmienia się asortyment wielu sklepów. M.in. powiększa się oferta dostępnych produktów mrożonych. Lody impulsowe ustępują miejsca wariantom familijnym, a zamrażarki wypełniają się daniami gotowymi oraz warzywami i owocami, które w jesienno-zimowe wieczory pozwalają na odtworzenie smaków lata.
Atutem mrożonek jest m.in. ich dostępność – znajdziemy je o każdej porze roku w większości polskich sklepów. Są też bardzo wygodne i dlatego stanowią doskonałe rozwiązanie dla osób zabieganych, które nie mają czasu samodzielnie przygotowywać posiłku lub potrzebują gotowych półproduktów. Wśród zalet można wymienić także atrakcyjną cenę.

Na temat mrożonek istnieje wiele mitów. M.in., że są mniej odżywcze niż produkty świeże. Nic podobnego! Według ekspertów ds. żywienia produkty poddane procesowi zamrażania w kilka godzin od zebrania plonów, zachowują wysoką zawartość składników odżywczych.

Dane rynkowe

Jak podaje CMR, w sklepach małoformatowych sprzedaż mrożonek w ujęciu wartościowym z roku na rok wzrasta. Według danych instytutu, w 2017 roku konsumenci wydali na żywność mrożoną o ponad 11% więcej niż w 2016 roku. W tym samym czasie ogólna sprzedaż w placówkach handlowych o tej powierzchni wzrosła o 6,5%. „W pierwszych miesiącach 2018 roku dynamika sprzedaży wartościowej mrożonek utrzymała się na równie wysokim poziomie, co dobrze rokuje na przyszłość. Większemu spożyciu mrożonych produktów gotowych sprzyja coraz szybsze tempo życia, co wiąże się z brakiem czasu na przygotowywanie posiłków samodzielnie. Z drugiej strony mrożone owoce i warzywa mogą zyskiwać w oczach konsumentów przywiązujących dużą uwagę do zdrowego stylu odżywiania. Niemniej należy podkreślić, że udział mrożonek w całości obrotów sklepów małoformatowych jest mimo wysokich wzrostów wciąż dosyć niski i nie przekracza 1% sprzedaży wartościowej” – wyjaśnia Zbigniew Dąbrowski z CMR.

Analizując liczbę wariantów mrożonek dostępnych w sklepach, a także zainteresowanie konsumentów i wyniki sprzedaży, można zaważyć, że kategoria ta lepiej rotuje w miesiącach jesienno-zimowych.

„Sprzedaż mrożonych owoców i warzyw, zarówno pod względem wartości jak i wolumenu, charakteryzuje dosyć duża sezonowość. We wrześniu dostępność świeżych owoców, a także niektórych warzyw spada, co skłania konsumentów do poszukiwania alternatywy w postaci mrożonych odpowiedników. W okresie zimowym konsumenci decydują się na zakup mrożonych warzyw i owoców dwa razy częściej niż w okresie letnim. Sezonowość, choć w znacznie mniejszym stopniu, występuje także w sprzedaży mrożonych dań mącznych, głównie pierogów i uszek, na które zwiększa się zapotrzebowanie przed Świętami Bożego Narodzenia. Polacy w grudniu kupują wspomnianych produktów o niemal 40% więcej w ujęciu wartościowym w stosunku do innych miesięcy”– wylicza Zbigniew Dąbrowski, ekspert CMR.

Jak wynika z danych zebranych przez CMR, w całym 2017 r. liczba wariantów mrożonek dostępnych statystycznie na sklep małoformatowy wynosiła między 20 a 27, osiągając najwyższe wartości w lutym i marcu.

„Wśród producentów mrożonej żywności najsilniejszą pozycję w sklepach małoformatowych ma niezmiennie Hortex, którego udział w sprzedaży wartościowej wynosił w 2017 r. 23%. W segmencie mrożonych warzyw i owoców produkty Hortexu odpowiadają za ok. 2/3 sprzedaży w ujęciu wartościowym. Z kolei dania gotowe zdominowane są przez dwóch producentów. Oprócz Hortexu, oferującego m.in. imponujący wybór warzyw na patelnię, równie duży udział w sprzedaży wartościowej wynoszący ok. 40% ma Frosta, której najlepiej sprzedającymi się produktami są paluszki rybne. Olbrzymią przewagę nad konkurencją produkującą pizzę ma Dr. Oetker, którego udział w sprzedaży wartościowej w tej kategorii jest bliski 90%. Najpopularniejszą marką Dr. Oetkera jest Dr. Oetker Guseppe z ponad 60% udziałem w sprzedaży pizz w ujęciu wartościowym” – podaje Zbigniew Dąbrowski z CMR.

W ocenie detalisty

Jak podkreślają detaliści – mrożonki muszą być dostępne w sklepie, bo są poszukiwane i chętnie wybierane przez klientów. W sklepie prowadzonym przez pana Mariusza Wijatkowskiego w Warszawie zawsze zwiększa się na nie zapotrzebowanie w momencie, gdy kończą sie świeże sezonowe warzywa i owoce.

„Mrożonki sprzedają się przez cały rok. Szerszy ich asortyment jesienią i zimą wynika z faktu, że latem dużą część miejsca w obu zamrażarkach jakie znajdują się w sklepie zajmują lody impulsowe. Podobnie jest z lodem w kostkach, który potrzebuje więcej przestrzeni, jednak latem musi być zawsze w sprzedaży, bo klienci o niego pytają. Kiedy zmienia się pogoda, sprowadzamy więcej różnych zup czy dań mącznych” – wyjaśnia właściciel placówki. Dodaje, że duży wpływ na sprzedaż miało wprowadzenie do placówki świeżych owoców i warzyw. Zanim były dostępne – tych mrożonych sprzedawało się znacznie więcej.

Pan Mariusz podkreśla, że obok mrożonych dań garmażeryjnych dostępne są też te chłodzone, z krótszą datą ważności i część klientów wybiera właśnie takie produkty. Niemniej wśród produktów z zamrażarki bardzo popularne są m.in. pyzy czy knedle.

„Częstym wyborem wśród klientów są też mrożone pizze. Największą sprzedaż odnotowujemy dla produktów Dr. Oetkera. Zdecydowanie najlepiej rotuje pizza Rigga. Smakuje klientom i jest przystępna cenowo. Bardzo często na paragonach pojawia się też Makaron na patelnię Hortex. Wśród najlepiej sprzedających się produktów mrożonych można wymienić też frytki Aviko, paluszki rybne Frosta, włoszczyznę i warzywa Hortex, a także zupy – również z Hortexu” – wylicza właściciel warszawskiego sklepu. Dodaje, że wybór firm nie jest przypadkowy – klienci lubią znane marki i produkty, które widzą na co dzień w reklamach.

Po mrożonki zazwyczaj przychodzą tzw. „single”. Szczególnie panowie, choć nie brakuje też kobiet. Wśród klientów jest też dużo starszych pań, dla których takie danie jest bardzo wygodne.

Detaliści powinni mieć się na baczności, ponieważ nadszedł czas, kiedy szczególnie warto mieć w swoim asortymencie produkty mrożone. Koniec sezonu na lody to idealny moment, żeby wypełnić zamrażarki nowym towarem.

Joanna Kowalska


tagi: warzywa, owoce, mrożonki,