Technologia

Urządzenia wspierające sprzedaż

Wtorek, 02 października 2018
Kasy, drukarki, czytniki kodów kreskowych – znajdują się niemal w każdym przedsiębiorstwie handlowo-usługowym. Sklep spożywczy ze względu na swoją specyfikę wymaga przede wszystkim bezawaryjnych urządzeń. Na co zwrócić uwagę by stworzyć odpowiednie stanowisko kasowe?
Kasa fiskalna czy drukarka? – przed takim pytaniem staje każdy właściciel sklepu rozpoczynający własny biznes.

Kasa fiskalna

Kasa fiskalna to przede wszystkim system rejestracji sprzedaży, który działa samodzielnie. Wybierając kasę fiskalną należy zwrócić uwagę głównie na to, aby jej parametry były dostosowane do potrzeb danej firmy. „Wybór urządzenia fiskalnego zależy od wielu czynników. Od prowadzonej działalności, wielkości sklepu czy zakładu usługowego, ilości wystawianych w ciągu dnia paragonów, ewentualnej współpracy z systemem komputerowym, rodzaju tej współpracy, konieczności podłączania dodatkowych urządzeń, typu skaner, waga elektroniczna, terminal płatniczy, system monitoringu, drukarki zamówień itp. Nie można nigdy kupować urządzenia „na teraz”. Zawsze trzeba zakładać, że nasz biznes się rozwinie, a tym samym parametry i możliwości urządzenia fiskalnego powinny to przewidzieć. Po zakupie kasy czy drukarki nie ma możliwości jej rozbudowy czy wymiany” – mówi Piotr Chronowski, COMP.

Wybierając kasę fiskalną należy również zwrócić uwagę na panujące przepisy i wymagania. W ostatnim czasie w sektorze urządzeń fiskalnych została przyjęta ustawa, która wchodzi w życie w październiku 2018 roku, zakładająca rozłożoną w czasie eliminację kas fiskalnych starego typu. Zastąpić je mają takie, które automatycznie będą przesyłać informacje o transakcjach do centralnej bazy. „Chodzi o kasy działające online, czyli kasy, które potrafią połączyć się z Centralnym Repozytorium Kas i przesyłają do niego kopie wszystkich wydruków. Drugą zmianą dotyczącą urządzeń fiskalnych będzie konieczność umieszczania NIPu nabywcy na paragonie, do którego klient później będzie żądał faktury VAT” – informuje Piotr Chronowski, COMP.

Drukarka fiskalna

Drukarka fiskalna może spełniać tą samą funkcję co kasa fiskalna po połączeniu z programem sprzedażowym zainstalowanym na komputerze lub laptopie. Odpowiednio dobrany taki system sprzedaży pozwala wykonywać dużo bardziej zaawansowane operacje niż w przypadku kasy fiskalnej. Jak wyjaśnia Piotr Chronowski z firmy COMP, przed wyborem drukarki fiskalnej należy zwrócić przede wszystkim uwagę na to z jakim programem sprzedaży ma współpracować. „Jeśli mamy już wybrany i działający w sklepie system sprzedaży, to trzeba sprawdzić, jakie drukarki dany program obsługuje. Kolejnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę jest to ile paragonów dziennie i jak często będzie drukarka wystawiać. Jeśli obciążenie będzie duże, to i drukarkę trzeba wybrać z trwałym i szybkim mechanizmem drukującym. Oprócz samego drukowania paragonów drukarki potrafią np. wyświetlać proste reklamy na swoim wyświetlaczu – jeśli użytkownik uzna, że jest to przydatna w jego branży funkcja, to warto właśnie taką drukarkę wybrać” – dodaje Piotr Chronowski, COMP.

Co wybrać?

Jak wskazują eksperci, kasa fiskalna wydaje się być idealnym wyborem dla tych, którzy prowadzą niewielką firmę z mało rozbudowanym portfolio produktów czy usług. Z kolei drukarka będzie odpowiednim wyborem dla firm z dużym asortymentem produktów. „Coraz częściej do sklepów wybierane są drukarki fiskalne, gdyż sprzedawcy chcą rozwijać systemy lojalnościowe czy raportujące a to można robić tylko w systemach komputerowych” – informuje Piotr Chronowski, COMP.

Skanery kodów kreskowych

Kolejnym urządzeniem wspierającym sprzedaż są skanery kodów kreskowych. W tym przypadku wybór na rynku jest ogromny.

Jak informuje Łukasz Pawlak, Kierownik Produktu Posnet Polska, decydując się na zakup czytnika należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. „Po pierwsze – rodzaj używanych kodów 1D czy 2D. Na opakowaniach produktów sprzedawanych w zdecydowanej większości placówek handlowych stosowane są w większości kody 1D, dlatego też do sprzedaży detalicznej wykorzystywane są najpopularniejsze czytniki – ręczne, laserowe jednoliniowe. Typu: Voyager 1250g/1200g. Natomiast monitorując trendy na rynku zauważam, że kody 2d stają się coraz bardziej popularne jako np. kupony rabatowe wyświetlane w telefonach komórkowych czy jako element kart lojalnościowych. W tym przypadku warto rozważyć zakup skanera pracującego w technologii area imager. Typu: Voyager 1450, Xenon 1900g.

Po drugie – natężenie ruchu w sklepie. Źle dobrany skaner może być przyczyną tworzenia się kolejek. Do małych stanowisk kasowych wystarczy skaner liniowy z podstawką (np. Voyager 1250g, Voyager 1200g, Voyager 95xx, Hyperion 1300g). Przy średnim natężeniu ruchu warto rozważyć skanery stacjonarne wieloliniowe lub area imagery (np. Quantum 3580, Fusion 3780, Orbit 7120/80, HF600, Genesis 7580).

Często dla zwiększenia ergonomii i szybkości pracy stosowane są skanery bezprzewodowe, wyposażone w Blutetooth. Urządzenia te pozwalają na pracę w promieniu do 10 metrów od bazy” – wyjaśnia Łukasz Pawlak z firmy Ponset.

Trendy na rynku urządzeń fiskalnych

Najnowszym trendem jest łączenie urządzeń fiskalnych z systemami sprzedaży pracującymi w chmurze. „Aby to zrobić, konieczne jest odpowiednie urządzenie fiskalne. COMP SA od ponad roku poleca swoje najnowsze urządzenie: kasę NEXT. Jest to drukarka fiskalna połączona w jednej obudowie z tabletem oraz oprogramowaniem do prowadzenia sprzedaży, tworząc zgrabną kasę fiskalną. NEXT pozwala na połączenie swojego oprogramowania z systemem chmurowym NoviCloud, co w efekcie tworzy w pełni funkcjonalny system sprzedaży. Zaletą tego rozwiązania jest to, że aplikacja sprzedaży na tej kasie ciągle jest rozwijana, poprzez połączenie internetowe może być aktualizowana, również system chmurowy jest rozwijany a dostęp do niego i do wszystkich danych o sprzedaży z poszczególnych, połączonych do niego kas można mieć z dowolnego miejsca na świecie, bez żadnego dodatkowego oprogramowania z każdego komputera, tabletu czy smartfona podłączonego do sieci Internet” – mówi Piotr Chronowski, COMP.

Piotr Miszczak z firmy Zebra Technologies przyznaje, że sektor technologii przeznaczonych dla sklepów detalicznych zmienia się i rozwija w błyskawicznym tempie. „Nowoczesne rozwiązania informatyczne, pozwalające szybciej i efektywniej rejestrować dane i zarządzać nimi, umożliwiają automatyzację serii procesów biznesowych w procesach sprzedaży, obsługi klienta, jak również w obszarze inwentaryzacji. Wszystko to przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych i możliwość szybszego reagowania na potrzeby kupujących. Technologie dla branży handlu detalicznego obejmują m.in. czytniki kodów kreskowych oraz RFID, systemy informacji zakupowej, terminale mobilne oraz specjalistyczne aplikacje – wszystkie te rozwiązania wspierają sklepy w zarządzaniu danymi.

Sklepy, które chcą być konkurencyjne, powinny bacznie przyglądać się trendom, postawom kupujących oraz sytuacji rynkowej. Chociaż jeszcze kilka lat temu panował twardy podział na sklepy fizyczne i online, obecnie obserwujemy ich ujednolicenie i wzajemne przenikanie się. Rosnąca popularność e-handlu sprawia, że oczekiwania wobec sklepów fizycznych klientów rosną – kupujący oczekują natychmiastowej dostępności towarów i niskich cen. Istotne jest, żeby sklepy fizyczne zapewniały klientom dużą personalizację i wygodę, jak również dysponowały pełnymi informacjami o stanach magazynowych. Rzeczywistość, w obliczu wysokiej konkurencyjności sektora retail, jest brutalna: bez spełnienia tych warunków sprzedawcy ryzykują utratę klientów” – informuje Piotr Miszczak, Sales Engineer w Zebra Technologies.

Piotr Chronowski, Z-ca Dyrektora Pionu Sprzedaży Dystrybucyjnej ds. Szkoleń i Wsparcia Technicznego Urządzeń Fiskalnych w firmie COMP

Łukasz Pawlak, Kierownik Produktu Posnet Polska

Piotr Miszczak
, Sales Engineer, Zebra Technologies




tagi: urządzenia wspierające sprzedaż , technika w handlu ,