Kategorie produktów

Czas do szkoły... – Analiza promocji artykułów szkolnych w gazetkach handlowych

Wtorek, 02 października 2018 HURT & DETAL Nr 09/151. Wrzesień 2018
Sierpniowe gazetki promocyjne przypominały, że początek roku szkolnego tuż-tuż. Sieci handlowe kierowały ofertę do rodziców młodzieży szkolnej odpowiednio wcześniej, zdając sobie sprawę, że klienci będą chcieli wyposażyć swoje pociechy w akcesoria szkolne zanim na dobre rozpocznie się nowy rok szkolny.
Czas wakacyjny i urlopowy sprzyjał wspólnym, rodzinnym zakupom. Analiza gazetek handlowych polskich hiper- i supermarketów oraz sieci typu Cash & Carry z 2017 roku, przeprowadzona przez firmę FOCUS Research, wykazała, że liczba promocji artykułów szkolnych w sierpniu stanowiła ponad 52% ogółu ofert produktów tej kategorii w ciągu całego roku. Ilość promocji we wrześniu była o wiele mniejsza, choć także ten miesiąc obfituje w oferty kolorowych akcesoriów do szkoły.

Liczba promocji z kategorii Artykuły szkolne-biurowe

1_3.jpg
2_3.jpg

Druga część badania objęła zarówno sierpień roku 2017, jak i sierpień roku 2018. Przeanalizowano promowane artykuły, a także tytuły z pierwszych stron gazetek w sierpniu 2018 roku. Tegoroczne tytuły gazetek promocyjnych nie budziły wątpliwości – mimo, pełni lata, podczas zakupów nie sposób było nie myśleć o szkole. Hasła z pierwszych stron gazetek i katalogów niemal ponaglały konsumentów do skompletowania wyprawki szkolnej. Na przykład, gazetki sieci Auchan postawiły na krótki, dobitny przekaz: „Młodzi rządzą!” oraz „Wracaj z klasą!”. Z kolei sieci takie jak Intermarche oraz Makro Cash & Carry postawiły na sportowe skojarzenia: „Szkoła na start” i „3 2 1 Gotowi do szkoły”.

Tymczasem gazetka sieci Carrefour zaakcentowała szeroki wybór towarów: „Szkolna wyprawka do wyboru, do koloru”. Koloru z pewnością w akcesoriach szkolnych nie zabrakło. Sklepy prześcigały się w promocjach produktów markowych i licencjonowanych, na przykład z bohaterami filmów Disneya czy wizerunkami popularnych piłkarzy. Kolosalne znaczenie miała ich prezentacja wizualna. Warto wspomnieć, że w sierpniu 2018 roku promocje z kategorii artykuły szkolne zajęły łącznie prawie 8% powierzchni wszystkich badanych gazetek, a tym samym stanowiły największą pod względem powierzchni w gazetkach promowaną grupę asortymentową. Dla porównania, promocje produktów z kategorii lody, wciąż przecież popularne latem, stanowiły już tylko 1,49% powierzchni gazetek.

Które produkty były promowane najczęściej i najliczniej? W zestawieniu najczęściej promowanych artykułów z sierpnia roku 2017 oraz sierpnia 2018 zauważamy, że były to zeszyty i bruliony formatu A5. Są to produkty, które zazwyczaj szybko się zużywają, a fakt, że uczniowie potrzebują ich szczególnie dużo – przynajmniej po jednym na każdy przedmiot lekcyjny, sprzyja kupowaniu ich na zapas. Podobnie jest z długopisami, które w rankingu zajęły miejsce trzecie. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku piórników, plecaków i worków na buty. Produkty tych kategorii w rankingu uplasowały się mniej więcej w połowie, co może świadczyć o szerokim wyborze asortymentu i dużej konkurencji między sieciami – artykuły te kupuje się przecież rzadziej i w mniejszej ilości. Dużą liczbą promocji cieszyły się także akcesoria związane z zajęciami plastycznymi: bloki rysunkowe i techniczne, kredki ołówkowe oraz farby. Może to świadczyć o tym, że oferty proponowane przez sieci handlowe skierowane są w dużym stopniu do rodziców dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej, najczęściej bowiem właśnie na tym etapie kształcenia szkoła kładzie nacisk na przedmioty artystyczne. Warto zauważyć, że niemal każda z kategorii w rankingu cieszyła się większą ilością promocji w sierpniu 2017 niż w roku bieżącym. Wyjątkiem były jedynie cyrkle.

Czy sierpień przestanie wkrótce kojarzyć się z beztroskim lenistwem, a zawsze już będzie przypominał konieczność intensywnych przygotowań do nowego roku szkolnego? W tym roku zakupom towarzyszyła dodatkowo myśl o rządowym programie „Dobry Start”, który ma zasilić portfele rodziców kompletujących wyprawkę do szkoły. Kto nie zdążył skorzystać z sierpniowych ofert, ma jeszcze szansę na wrześniowe zakupy. Za miesiąc przekonamy się, czy tegoroczny wrzesień również obrodził w promocje produktów przeznaczonych do szkoły.

FOCUS Research International


autor:
Agnieszka Smarzewska
FOCUS Research International


tagi: analiza, promocje, artykuły szkolne, gazetki handlowe,